علت کاهش ناگهانی آمار فوتی و مبتلایان کرونا در ایران /  ربطی به ایجاد محدودیت ها ندارد

کرونا/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در محدودیت ها مقرر شد تردد ها کاهش یابد و از ساعت 21 تا 4 بامداد رفت و آمدها ممنوع اعلام شد. با گذشت یک هفته ای از محدودیت های کرونا اما وزارت بهداشت اعلام کرد که آمار مبتلایان کاهش یافته و مرگ و میرها از بالای 400 نفر به بیش از 300 نفر کاهش یافت. در این میان قشر متوسط که بیشترین جمعیت جامعه را به خود اختصاص داده اند، مجبورند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و در ازحام اتوبوس و مترو در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند.

دکتر مسعود مردانی- عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا  در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که چقدر طول می کشد که یک فرد در مترو به کرونا مبتلا شود؟ تاکید کرد: در شرایطی که بیمار و فردی مورد تهاجم ویروس هر دو ماسک نداشته باشند، حداقل زمان برای انتقال کرونا 15 دقیقه است. در حقیقت اگر دو نفر (بیمار و فرد سالم) در فاصله یک متری باشند بعد از 15 دقیقه مطمئنا ویروس منتقل می شود. بهتر است شهروندان وقتی می بینند مترو شلوغ است چند دقیقه صبر کنند تا قطار خلوتی بیاید و سوار آن شوند. 5یا 10 دقیقه دیرتر می رسند، هیچ مشکلی پیش نمی آید.

افول سیر اپیدمی کرونا

تحقیقات نشان می دهد 14 روز باید از دوره محدودیت ها بگذرد تا با کاهش ابتلا به کووید-19 روبرو شویم. اما یک هفته از محدودیت ها گذشته و طبق اعلاام رسمی وزارت بهداشت با کاهش ابتلا به کرونا در کشور روبرو هستیم. مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که چرا این کاهش در یک هفته به وجود آمده است؟ گفت: موج اپیدمی سیر افول پیدا کرده است. یعنی هر طغیان بیماری منحنی زنگوله ای دارد. یعنی به مرحله اوج می رسد و بعد کاهش می یابد. ما در حال حاضر در مرحله کاهش این بیماری هستیم.

تحرک جامعه باید کاهش یابد

وی با اشاره به شناور بودن ساعت کاری افزود: مطمئنا هر محدودیتی در زندگی و کار مردم در کاهش ابتلای آنها به کرونا و موارد بیماری تاثیر مستقیم دارد. به احتمال زیاد با محدود در ترددهای شبانه نیز مبتلایان به کووید-19 تاثیر داشته و ابتلا به کرونا را کاهش می دهد. هر چقدر تحرک در جامعه کمتر باشد، گردش ویروس آهسته تر می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 633952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟