در آمد مردان بخش درمان 11 درصد بیشتر از زنان / 76 درصد زمان زندگی زنان صرف مراقبت های بدون حقوق

کرونا / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خشونت نسبت به زنان با شیوع کرونا مختص یک قاره یا دو قاره نیست بلکه شواهد حاکی از آن است که خشونت در تمام جهان با گسترش ویروس کرونا افزایش یافته است.خشونت ها از خشونت روانی به خشونت جسمی ،جنسی، کاری ، افزایش یافته است.

اثرات کرونا بر زندگی کاری زنان و فضای خانه و رفتارهای اجتماعی و خانوادگی چه بود؟ در ادامه در چند بخش به این موارد نگاهی داریم که کل جامعه زنان جهان را در بر می گیرد.

1. در آمد مردان بخش درمان 11 درصد بیشتر از زنان

مطالعه منتشر شده توسط WHO نشان می دهد که 67٪ از کارکنان بخش بهداشت جهان را زنان تشکیل  و بیشتر  در معرض ویروس قرار دارند این در حالی است که طبق همین گزارش درآمد مردان بخش درمان 11٪ بیشتر از زنان با همان کار است. در حالیکه  مردان  تمایل به شغل هایی با درآمد بالاتر در بخش درمان دارند (به عنوان مثال پزشکی ، دندانپزشکان) ، زنان اکثریت نیروی کار را در نقش های کم درآمد مانند پرستاری و مامایی تشکیل می دهند.

2. زنان 76 درصد زمان زندگی خود را صرف مراقبت بدون حقوق از خانواده می کنند

به دلیل نقش های سنتی جنسیتی و انتظارات ریشه دار ، زنان باید وظایف خانه را در کنار وظایف کاری انجام دهند ( مراقبت از کودکان ، افراد مسن خانواده، آشپزی ، تمیزی خانه ، رسیدگی به دروس فرزندان ...) هستند. همانطور که ILO گزارش می دهد: "زنان 76٪ از کل زمان خود را  در کارهای مراقبت بدون حقوق  انجام می دهند."

کرونا باعث شده است که بار بیشتری از وظایف خانه بر دوش زنان گذاشته شود و خستگی بیشتری برای زنان به همراه داشته باشد حتی در دوره قرنطینه نیز ، کار خانه برای آنها چند برابر شده و ضمن انجام وظایف گذشته ، وظایف تازه ای نیز به لیست کارهای روزانه بدون مزد آنها افزوده شده است . با شروع تعطیلی ها و قرنطینه ها ، زنان ضمن انجام کارهای اداری و شغلی خود از راه دور باید درگیر وظایف والدینی و کارهای خانه و درس و مشق فرزندان هم باشند.

3. از هر 3 زن یک نفر مورد خشونت جنسی و جسمی

UN WOMEN  گزارش داده است  که از  243 میلیون زن و دختر (15-49 ساله) در سراسر جهان،طی سال 2019 توسط شریک زندگی خود مورد خشونت جنسی یا جسمی قرار گرفته اند  و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، از هر 3 زن 1 مورد به نوعی این خشونت را  تجربه کرده است حال این خشونت در دوره کرونا ؛ افزایش آماری داشته است . استرس و تنش های کنترل های بهداشتی ، امور مالی و نامعلومی وضعیت  آینده ،کمترین تاثیرات کرونا در اضافه شدن خشونت روحی بر زنان بوده است که در مواردی این عوامل باعث خشونت مردانه نسبت به زنان هم شده است زیرا مرد خانواده وقتی با مشکلات اقتصادی مواجه می شود در اغلب موارد چه کسی بهتر از زنان خانواده برای تخلیه روانی عصبی می یابد و ضربات فشارهای بیرونی و اقتصادی و اجتماعی بر سر زنان خانه کوبیده می شود.

4. زنان نیمی از فقرای جهان

داده های اخیر نشان می دهد که زنان نیمی از فقرای شدید جهان را تشکیل می دهند ، اما دختران و زنان از فقر بالاتری نسبت به مردان رنج می برند و برای آنها دشوارتر است که از موانع ساختاری مانند کمبود آموزش و دسترسی به منابع ، شرایط نامناسب اشتغال (غیررسمی بودن در محل کار ، دستمزد کم ، استفاده از کار آنها در بخش های کم درآمد..) ، کار بدون حقوق و خشونت عبور کنند. این در حالی است که این آمارها و نابرابری ها تا قبل از کرونا هر میزانی را داشت اکنون نابرابری جنسیتی چند برابر شده است و آمار تعدیل نیرو و بیکاری زنان بیشتر از مردان شده است. بررسی ها به وضوح نشان می دهد کرونا منجر به پسروی برابری جنسیتی شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 630287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟