بلاتکلیفی 105 واگن مترو و 150 اتوبوس در بروکراسی بانک رفاه

متروی تهران / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اوراق مشارکت ۱۳۹۸ مترو در آخرین ساعت های مهلت تعیین شده منتشر شد. یک هزار میلیارد تومان از این اوراق مشارکت به شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) و ۵۰۰ میلیارد تومان آن نیز به شرکت اتوبوسرانی تهران تعلق دارد. شهرداری برای این اوراق برنامه ریزی کاملی کرده بود و قرار بود توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با آزادسازی این بودجه توسعه یابد. آبان آخرین مهلت آزادسازی آن از بانک رفاه اعلام شده بود اما هنوز این آزادسازی صورت نگرفته است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این مورد اعلام کرد: "با این وجود بانک اعلام کرده وثیقه 1500میلیارد تومانی کافی و مطمئن نیست. من کم کم به این موضوع دارم شک می‌کنم؛ انگار قدرتی از پشت نمی‌خواهد این موضوع حل شود و باید کشف کنم چرا باید این اتفاق بیفتد."

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این اوراق مشارکت تاکید کرد: اوراق مشارکت سال 98 بالغ بر 1500میلیارد تومان است که 1000 میلیارد جهت توسعه مترو و 500 میلیارد در راستای توسعه اتوبوسرانی اختصاص پیدا می کند. این اوراق 31/4/99 منتشر و فروخته شد.

قبول املاک مسکونی و اداری

وی با اشاره به این که باید وثیقه های مورد قبول بانک رفاه که بانک عامل اوراق مشارکت بود را قرار تهیه می کردیم، افزود: سازمان املاک و مستغلات شهرداری وثیقه ها را اعلام کرد اما بانک رفاه فقط املاک مسکونی و اداری که پایان کار دارد را قبول می کنند. بانک کاربری های دیگر مانند تجاری را نمی پذیرد و علت آن برای ما مشخص نبود. بانک رفاه این وثیقه ها را قبول نکرد. از سوی دیگر ارزش کارشناسی وثیقه ها مشخص می شود و عرف این است که حدود 20 تا 30 درصد کمتر از ارزش کارشناسی وثیقه ها مورد قبول بانک قرار می گیرد اما بانک رفاه ضریب کاهشی ارزش کارشناسی ملک را تا 50درصد در نظر گرفته است. به عنوان مثال در کارشناسی مشترک ملکی 100میلیارد تومان ارزش گذاری می شود، 50میلیارد آن را قبول می کنند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: تاکنون که آخر آبان هستیم 220 میلیارد تومان ملک و وثیقه قرار گرفته و بقیه وثیقه ها مانده است. آخرین مهلت بانک مرکزی برای بانک رفاه آخر آبان است برای به سرانجام برسد. ولی متاسفانه هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم.

علی امام / مدیرعامل شرکت مترو تهران

نفع بانک رفاه از ماندن پول در حسابش

وی در پاسخ به این سوال که ماندن این پول در حساب بانک به نفع بانک رفاه است. چقدر این موضوع در به سرانجام نرسیدن اوراق مشارکت تاثیر دارد؟ تاکید کرد: ما نشانه ای از این مطلب ندیدیم. اما خواه ناخواه بودن پول به نفع بانک است. اما با نیت ماندن پول در حساب بانک، روند شهرداری را دچار مشکل کرده باشد، را ندیدیم.

بانک اجازه برداشت پول از حساب شهرداری را دارد

علی امام در پاسخ به این سوال که سازمان املاک و مستغلات شهرداری پایتخت به اندازه 1500میلیارد تومان ملک مسکونی و اداری برای وثیقه ندارد؟ گفت: سازمان املاک و مستغلات، املاک زیادی دارد اما بسیاری از این املاک پایان کار ندارند. چون ملک شهرداری بوده و پس از ساخت دنبال پایان کار داخل شهرداری نمی رفتند. علاوه بر آن که شهرداری برای بسیاری از املاک خود پایان کار ندارد. بانک اعلام کرده است: "باید ملک سهل البیع باشد. اگر بخواهیم ساختمان را بفروشیم نمی توانیم شهرداری را تخلیه کنیم." شهرداری اما اعلام کرده که برای آن که بانک روابط اداری را در وثیقه گذاری طی کرده باشد، این وثیقه ها را نزد بانک می گذارد. شهرداری به صراحت اعلام کرد: "اگر قسط سود سه ماهه این اوراق به تعویق افتاد می توانید از حساب های شهرداری برداشت کنید. این اطمینان خاطری به بانک می دهد و وثیقه های ملکی فقط برای رعایت تشریفات اداری است." راه آسان در صورت تعویق پرداخت سود سه ماهه این است که بانک از حساب های شهرداری برداشت کند.

150 اتوبوس منتظر اوراق مشارکت

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که در شرایط شیوع کووید-19 اگر این پول به شهرداری تزریق شود ظرف چه زمانی حمل و نقل عمومی گسترس می یابد؟ اظهار کرد: این پول فقط برای مترو نیست. خرید اتوبوس های جدید نیز با این پول انجام می شود. در ماههای اخیر شهرداری برای خرید 250 اتوبوس قرارداد بسته است که 100 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه شد و بقیه آن پس از تزریق 500میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین خواهد شد. اتوبوسرانی در شرایط شیوع کرونا می تواند سریعتر اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد کند.

قرارداد 105 دستگاه واگن منتظر تامین بودجه

وی گفت: در حال حاضر قراردادی برای تامین 105 دستگاه واگن برای قطارهای مترو با شرکت واگن سازی تهران آماده امضا کرده ایم. اگر این اتفاق رخ دهد حدود اواخر سال آینده اولین سری واگن ها وارد شبکه متروی تهران می شود. زمانی که کرونا شیوع پیدا نکرده بود تراکم واگن ها و سرفاصله حرکتی قطارهای مترو مردم را آزار می داد حالا با آمدن کرونا این آزار بیشتر است. اگر این پول به شهرداری تزریق شود، واگن ها زودتر به حمل و نقل عمومی اضافه شود.

تاخیر در بهره برداری از ایستگاه ها

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به بهره برداری از ایستگاه های جدید، افزود: بخشی از پول اوراق مشارکت قرار بود به بهره برداری از ایستگاه ها اختصاص یابد تا مردم در دوره شیوع کرونا راحت تر از مترو استفاده کنند و از ازدحام ایستگاه ها جلوگیری شود. برنامه راه اندازی 12ایستگاه تا آخر سال را اعلام کردیم و ایستگاه برج میلاد افتتاح شد اما 11 ایستگاه دیگر به دلیل نداشتن بودجه، به بهره برداری نمی رسد. اگر این پول به موقع به شهرداری تزریق شود، ایستگاه ها بهره برداری می شود که در تاریخ متروی تهران کم نظیر است.

مسئولیت اجتماعی ارگان ها کنترل شیوع کرونا

علی امام در پایان تاکید کرد: برخی ارگان ها و بانک ها می توانند به حمل و نقل عمومی در شرایط شیوع کرونا کمک کنند و این مسئولیت اجتماعی تمام نهادهاست. مطمئنا سازمان تامین اجتماعی، بانک رفاه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای کنترل شیوع کرونا وظیفه سنگینی دارند. ما نمی گوییم که ضوابط را رعایت نکنند می گوییم سختگیری ها را کاهش دهند تا در هفته آینده شاهد آزادسازی رقم اوراق مشارکت باشیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629466 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟