خطر افزایش خشونت خانگی علیه زنان و مردان در دو هفته محدودیت کرونایی / خشونت ممنوع

خشونت خانگی/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محدودیت ها مساوی است با بیشتر بودن در خانه . در روزهای دورکاری کارمندان اعلام شد که نزاع های خانوادگی افزایش یافته اند. حالا با محدودیت ها نگرانی ها برای افزایش خشونت دوباره از سوی کارشناسان ابراز می شود. اما این خشونت خانگی فقط زنان و کودکان را تهدید نمی کند بلکه مردانی که با سرزنش و تحقیر همسرانشان روبرو هستند نیز در معرض خشونت هستند. مردان این خشونت ها را تا جایی تحمل می کنند و بعد از آن خشونت را با خشونت فیزیکی و کلامی پاسخ می دهند. آزارهای کلامی زنانه علیه مردان صدمه نمی زند، کبود نمی کند و زیر چشم مردان را سیاه نمی کند بلکه باعث می شود که مردان خشمگین دستان شان را روی زن بلند کنند.

جعفر بای، جامعه شناس در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مسئله قرنطینه خانگی ضمن آن که محاسنی دارد معایب فراوانی را هم به دنبال خود می آورد. قبلا نقد می کردیم که ارتباط بین خانواده به حداقل ممکن رسیده است. اما به برکت کرونا این ارتباط بین فردی به اوج خودش رسیده است.

تاثیر اقتصاد منزل در روابط خانوادگی

وی با اشاره به عیوب کرونا، تاکید کرد: گفتمان بین فردی، سرگرم کردن در خانواده در دوره کرونا بیشتر می شود اما مهم روند کار و اقتصاد منزل است و وقتی کار و کاسبی ها از رونق می افتد اقتصاد منزل آسیب می بیند. تولید ثروت در کشور به حداقل ممکن می رسد و اقتصاد منزل در نوع روابط خانوادگی تاثیرگذار است. درآمد خانواده وقتی کم می شود، انرژی عاطفی در خانواده کاهش می یابد. در حقیقت روابط گرم خانواده را تحت تاثیر قرار داده و روابط سرد و بی روحی که با تنش ها همراه است، مواجه می شویم.

سرزنش اقتدار مدیریت خانواده را می لرزاند

این جامعه شناس با بیان این که خشونت علیه مردان کمتر صحبت شده است، اظهار کرد: وقتی رونق اقتصادی کاهش پیدا کند سرزنش علیه مردان شروع می شود و اقتدار و ابهت مدیریت مرد در منزل را متزلزل می کند. در بروز مشکلات اقتصادی مردان زیر تیغ نقد تمام اعضای خانواده قرار می گیرند و پاسخ و دفاعی از خود هم ندارند. قدرتمندی مردان که در خانه متزلزل شود آسیب گذارتر و آزار دهنده تر از شکنجه جسمی است. خشونت علیه زنان و کودکان بیشتر از جنس آزارهای جسمی است در حالی که سرزنش و تخریب جایگاه مردان، متلاشی شدن روح آنها می شوند. مردان جایی برای تخلیه این فشار را هم ندارند. به عنوان مثال مردان ابزار گریه را ندارند و خودخوری می کنند و دچار بیماری های روحی شده و آنها را از پا در می آورد.

مردان خشونت را جبران می کنند

جعفر بای با بیان این که آستانه تحمل مردان متفاوت است، تاکید کرد: اما این تحمل بعد از مدتی تنش های خانواده را افزایش می دهد. گاهی هم این تحمل مردان باعث خشونت علیه کودکان و زنان می شود. این نیز از بازخوردهای قرنطینه خانگی است. برخی از مردان نیز از مکانیزم جبران استفاده می کنند تا فشار ناشی از مشکلات اقتصادی، مسائل روحی و روانی را تخلیه کنند. تنش خانوادگی، درگیری های فیزیکی و نزاع درون خانوادگی در پی این جبران ها به وجود می آید.

طلاق ها در پی قرنطینه ها

وی افزود: روابط بین فردی دوباره کمرنگ می شود و قهر خانوادگی و سردی روابط در خانواده تقویت می شود و طلاق عاطفی را در چنین مواقعی بیشتر شاهد خواهیم بود. این قرنطینه ها در شرایط اقتصادی بد طلاق عاطفی را در خانواده ها افزایش می دهد. گاهی هم این طلاق های عاطفی مقدمات طلاق های رسمی را فراهم می کند. شاید در قرنطینه خانگی خشونت علیه مردان منجر به طلاق می شود.

افزایش خشونت علیه کودکان

جعفر بای با اشاره به معضل خشونت علیه کودکان، تاکید کرد: در حالت تدافعی مردان و تخلیه روحی و روانی خشونت علیه کودکان نیز صورت می گیرد. در حالی که این کودکان واقعا بی گناه هستند. این خشونت علیه کودکان فقط از سوی مردان صورت نمی گیرد بلکه زنان نیز این برخوردهای فیزیکی ناروا را خواهند داشتند. طبق پیش بینی ها خشونت علیه کودکان نیز افزایش می یابد. ضمن آن که اگر برنامه ای وجود نداشته باشد تکرار مکررات زندگی را یکنواخت می کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟