چرا اجرای طرح محدودیت های سراسری از شنبه آغاز می شود؟ / رئیسی توضیح داد

قرنطینه / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بالاخره با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت ها در کلانشهر و شهرهای بزرگ اعمال خواهد شد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد این محدودیت ها گفت: امروز بحثهای مختلفی در جلسه مطرح شد. با شروع فصل سرما در اروپا و آمریکا و آسیا میزان شیوع کرونا و ابتلا به آن به صورت شتابنده بالا می رود و الان میزان مرگ و میرهای روزانه در بسیاری از کشورها به میرز هزار نفر و بیش از آن رسیده و برای اولین بار در آمریکا نیز ابتلای روزانه بیش از ۱۸۰هزار مبتلا وجود داشت. در کشور ما هم میزان موارد ابتلا بسیار بالا رفته و مرگ و میر هم افزایش یافته است. البته ظرفیت تستهای تشخیص کرونا از روزانه ۲۳ هزار تست را به بیش از ۴۰هزار تست در روز رساندیم. به همین دلیل میزان شناسایی بیماران بالاتر رفته است.

رییسی با اشاره به تاکید اعضای ستاد بر رعایت پروتکل ها افزود: رییس جمهور تاکید کردند که به سرعت باید خدمات دولت الکترونیک را توسعه دهیم و از تجمعات و ترددها جلوگیری شود؛ چراکه این موضوع یکی از راهکارهای مهم در کنترل شیوع بیماری در سطح کشور است. همانطور که این تجربه را فروردین و اردیبهشت ماه در کشور داشتیم و همه دستگاه ها و مردم و نیروها پای کار بودند و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم. مجددا تاکید شد که همه دستگاه ها پای کار آیند و همه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کردند. بسیاری از کشورها محدودیت هایی را انجام می دهند. در ایران نیز بیش از 43 شهرستان را محدودیت شدید ایجاد کردیم و بعد از آن 46 شهرستان دیگر نیز به این محدودیت ها پیوستند و این محدودیت ها کارساز شده است.

وی افزود: پس از دو هفته تاثیر محدودیت ها ارزیابی و مشخص می شود که محدودیت ها نیاز به تمدید دارد یا تشدید. تاکید می کنم هدف اصلی ما تعطیلی کسب و کار مردم نیست ولی مواقعی ما به دلیل بار زیادی که به بیمارستان ها اعمال می شود مجبور به تعطیلی ها می شویم. اگر شهرستانی در وضعیت هشدار سطح سه قرارگیرد به جز مشاغلی که کالاهای اساسی یا خدمات درمانی و انتظامی را ارائه می کنند، مشاغل دیگر اجاره فعالیت نخواهند داشت. براساس ارزیابی اولیه بیش از 100 منطقه از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز هستند.

رئیسی تاکید کرد: حدود 150 شهرستان جزو محدوده نارنجی یا سطح 2 قرار می گیرند که محدودیت های سطح 3 و 4 را در بر می گیرد. حدود 155 شهرستان داریم که وضعیت زرد دارند و محدودیت سطح شغلی 4 برای این شهرستان ها انجام خواهد شد. محدودیت مراسم های فرهنگی مذهبی، دانشگاه ها و... را در برمی گیرد. در سطح هشدار 3، 2، 1 آموزشها (مدارس و دانشگاه) غیرحضوری برگزار خواهد شد. مراسم های مذهبی و فرهنگی دو هفته محدودیت خواهند داشت.

تردد به شهرهای قرمز ممنوع می شود

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره کارکنان دولت و بخش خصوصی گفت: کارکنان اگر سطح هشدار 3 وجود داشته باشد حدود یک سوم کارکنان در ادارات حضور پیدا می کنند. سطح نارنجی یک دوم و سطح هشدار یک (زرد) حدود دو سوم کارکنان حضور پیدا خواهند کرد. البته مسئولین ادارات تعیین می کنند که کدام یک از کارکنان در محل کار حاضر می شوند.

وی به ترددهای بین شهری نیز اشاره کرده و تاکید کرد: در سطح هشدار دو و سه خودروهای پلاک بومی نمی توانند از شهر خود خارج شده یا به شهر دیگری وارد شوند. پلاک های غیربومی نیز نمی توانند وارد این شهرها شوند.

علیرضا رئیسی تاکید کرد: زمان اجرا از یک آذرماه انجام خواهد شد و این یک هفته باقی مانده تا زمان اجرا، به آموزش جزئیات و اطلاع رسانی به مردم صورت خواهد گرفت. باز هم تاکید می کنم که محدودیت ها، جرائم و... راه حل های اصلی نیستند بلکه تا زمانی که واکسنی در دسترس نیست، با رعایت پروتکل ها، خودمراقبتی و مراقبت از اطرافیان از شر محدودیت ها راحت شویم. محدودیت ها آثار و تبعاتی دارد ولی از مجبوریم این محدودیت ها را اعمال کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟