لزوم قرنطینه دو هفته ای در تمامی مناطق قرمز کرونایی کشور/ از پشت درهای شیشه ای کرونا کنترل نمی شود

 فاطمه محمد بیگی در رابطه با وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور به خبرنگار اجتماعی  رکنا گفت: در حال حاضر برای مقابله با بحران کرونا نیازمند تصمیمات بسیار جدی، عمیق و تاثیرگذار هستیم. اینکه مقابله با بحران کرونا فقط به حوزه بهداشت و درمان واگذار شود شاید در مراحل اولیه موثر باشد ولی در ادامه پاندمی ها که مسئله ای جهانی هستند و منجر به مرگ و میر عده زیادی از مردم می شوند، در این وضعیت فقط سیستم بهداشت و درمان کشور نمی تواند پاسخگوی مقابله با این بحران باشد بلکه همه ادارات، ارگان ها و اقشار جامعه مسئول هستند. امروز در جلسه ستاد مبارزه با کرونا در استان قزوین، محدودیت هایی برای زمان بازگشایی مشاغل گذاشته شد، این اقدام در حالی صورت گرفت که خود اصناف به صورت خودجوش اعلام کردند که صنف هایشان مطابق با این محدودیت ها شروع به کار کنند، بنابراین از این اقدامات تا قرنطینه کامل شهرها می توان استفاده کرد.

فاطمه محمد بیگی

از تعطیلات عید و بهار به خوبی استفاده نکردیم

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس ادامه داد: پیشنهاد من به عنوان دبیر کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس و یک پزشک این است که در تمام مناطق کشور که جزو مناطق قرمز هستند و پرخطر هستند، قرنطینه کامل دو هفته ای اجرا شود، به این دلیل که با قرنطینه دو هفته ای می توان آمار ابتلا به کرونا را در هفته سوم پایدار کنیم و از آمار مرگ و میر ناشی از کرونا بکاهیم، به نظر می رسد تنها در این صورت است که می توان بعد از قرنطینه دو هفته ای با خیال راحت به مشاغل بازگشت و ضمنا از آسیب های اجتماعی و اقتصادی نیز کم کرد. یکی از آسیب شناسی هایی که مربوط به دوره اول کرونا می شود این است که از تعطیلات عید و بهار به خوبی استفاده نکردیم، اگر دولت محترم و رئیس محترم جمهورمحدودیت ها را به خوبی اجرا می کرد، می توانستیم مانند برخی کشورها همچون ترکیه، چین، کره جنوبی و... این بیماری منحوس را بهتر کنترل کنیم و از ادامه شیوع آن جلوگیری کنیم.

جای تعجب است که چرا از قانون مدیریت بحران کشور استفاده نمی شود؟

محمدبیگی با تاکید بر لزوم استفاده از همه راهکارها و روش ها در مقابله با کرونا اظهار داشت: توجه صرف به درمان و افزایش تخت های آی سی یو و اکسیژن تا کجا می خواهد ما را در جلوگیری از بحران کرونا جلو ببرد؟ طبیعی است که در حال حاضر با کمبود تخت های درمان و اکسیژن مواجه باشیم. باید توجه داشت که تولید بیمار در جایی بیرون از سیستم بهداشت و درمان انجام می شود، ستاد ملی مبارزه با کرونا باید برنامه ای تدوین کند تا حتما درصدی از کارکنان هر اداره مسئول مبارزه با کرونا در آن اداره باشند و از قانون مدیریت بحران در این موضوع استفاده شود، آن ها می توانند طبق قانون این اعمال را انجام دهند. جالب است که 30 درصد از اعتبار بودجه برای جلوگیری از بروز حوادث در ابتدای هر سال در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد تا در صورت بروز حوادث و بحران ها در چارچوب برنامه های آمادگی و کنترل به کار گرفته شود، لازم به ذکر است این قانون تبصره 1 ماده 17 ثبت چهارم اعتبارات قانون مدیریت کشور است، جای تعجب است که چرا از قانون مدیریت بحران کشور استفاده نمی شود؟ در سطر پنجم قانون مدیریت بحران کشور به نام ثبت جبران خدمات و تخلفات ماده 20 آمده کارکنان برخی دستگاه ها و اشخاصی که داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به حوادث و بحران ها تحت مدیریت این سازمان به هر نحوی همکاری می کنند، در صورت آسیب یا فوت ناشی از آن به عنوان فداکار خدمت شناخته می شوند و هزینه های پزشکی و غرامت صدمه جسمی و نقص عضو، مستمری وی و یا خانواده ایشان به طور کامل پرداخته می شود.

جای خالی نیروهای جهادی در مدیریت بحران کرونا در کشور

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه بر استفاده از نیروهای جهادی و مردمی در مبارزه با بحران کرونا تاکید کرد و افزود: بهره گیری از نیروهای جهادی و مردمی مانند زمان دفاع مقدس جزو قانون مدیریت بحران کشور است. این در حالی است که اکنون نیروهای جهادی و مردمی گله مندند چرا ستاد ملی مقابله با کرونا از آن ها استفاده نمی کند؟ این نیروها به کمک نیروهای بسیج در ابتدای شیوع کرونا و در موضوع غربالگری و تشخیص بیماری به خوبی کمک کردند، اکنون چرا با این که چندبرابر ابتدای شیوع این بیماری کشته می دهیم، از این ظرفیت ها استفاده نمی شود؟ الان ابتکار عمل است که می تواند در ستاد ملی مبارزه با کرونا حرف اول را بزند، حال آنکه ما هیچ ابتکار عملی از ستاد ملی مبارزه با کرونا نمی بینیم، از پشت در های شیشه ای نمی توان این بحران کرونا را کنترل کرد، باید با حضور در عرصه این بحران را کنترل کرد، ستاد های استانی باید هر کدام اختیارات ویژه منطقه ای داشته باشند، همچنین باید از ظرفیت های محله محور و مسجدمحور استفاده شود، درست مانند زمانی که در کشورمان جنگ تحمیلی بود، اکنون متاسفانه 4 تا 7 برابر دوران دفاع مقدس هموطنان مان را از دست می دهیم.

از وضعیت فعلی مدیریت بحران کرونا در کشور راضی نیستیم

فاطمه محمدبیگی در جمع بندی گفتگویش ابراز داشت: از وضعیت فعلی مدیریت بحران کرونا در کشور راضی نیستیم، ضمن اینکه از توان مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده نمی شود، همینطور از توان نیروهای مردمی و جهادی استفاده نمی شود، اکنون کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند و از این ظرفیت ها استفاده نمی کنند باید پاسخگو باشند، همچنین طبق فرمایش مقام معظم رهبری تمام نیروهای مخلص، مردمی و جهادی آماده کمک رسانی به مردم هستند، این در حالی است که ستاد مقابله با بحران کرونا در کشور عملا از این ظرفیت ها استفاده نمی کند، به طور کلی تصمیماتی در این ستاد گرفته می شود که تناسبی با وضع موجود در جامعه ندارد و اوضاع بسیار آرام تر چیزی است باید این بیماری را کنترل کرد، هر 3 دقیقه تاخیر در تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا موجب از دست رفتن یک هموطن خواهد شد و هر مرگ هموطن مان ضایعه ای جبران ناپذیر روحی، روانی، امنیتی و اقتصادی برای خانواده ها در کشور در بر دارد، بنابراین خواهش مندیم که مسئولین امر به این بحران جدی تر ورود پیدا کنند و مجلس شورای اسلامی هم قطعا ورودی جدی به این حوزه خواهد داشت.

خبرنگار: مهدی برازنده

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 624730 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟