حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، مجدد افزایش می‌یابد؟

بازنشستگان / به گزارش رکنا ، قیمت روغن، تخم مرغ، ماشین، اجاره مسکن، سکه، دلار، طلا و ... هر روز افزایش می‌یابد هر روز قیمت تمامی اقلام با روز گذشته تغییر پیدا می‌کند و زندگی را برای قشر حقوق بگیر به خصوص بازنشستگان با مشکل مواجهه می‌کند.

 

حالا اگر بازنشسته تامین اجتماعی هم باشی قوز بالای قوز است چراکه در حال حاضر بازنشستگان تامین اجتماعی کمترین حقوق را نسبت به سایر بازنشستگان کشور دریافت می‌کنند، اما این تفاوت در دریافتی‌ها طبیعی است چراکه هر صندوق بیمه‌ای شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و مبلغ حق بیمه دوران اشتغال بیمه شدگان در هر صندوق متفاوت است.

 

همسان سازی حقوق هم دردی دوا نکرد...

اجرای متناسب سازی و برآورده کردن خواسته چندین ساله بازنشستگان تامین اجتماعی باز هم نتوانست آن‌ها را راضی کند چراکه درحال حاضر با اجرای متناسب سازی و افزایش بن خواربار و مسکن یک بازنشسته با ۳۰ سال سابقه تنها ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌گیرد و یک بازنشسته برای امرار معاش با این مبلغ فقط باید معجزه کند.

 

باتوجه به محدودیت بودجه متناسب سازی و تعداد زیاد بازنشستگان تامین اجتماعی که تقریبا به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسند و تعدادشان از تمامی بازنشستگان سایر صندوق‌های بیمه‌ای نیز بیشتر است، یک راه برای افزایش حقوق بازنشستگان باقی مانده است آن هم افزایش دستمزد کارگران است چراکه براساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حداقل مزد مصوب شده در شورای عالی کار مبنای پرداخت حقوق به بازنشستگان است درواقع هرچه قدر یک کارگر حداقل بگیر دریافت کند، یک بازنشسته حداقل بگیر همان مبلغ را دریافت خواهد کرد.

 

تعیین مزد ۹۹ کارگران و حواشی آن

جلسه شورای عالی کار و تعیین مزد ۹۹ یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های تعیین مزد برای کارگران بود که با کشمکش‌های فراوان میان نمایندگان کارگری و کارفرمایی، در آخر افزایش ۲۱ درصد حقوق کارگران را در اواخر فروردین ماه به تصویب رسانند هرچند که نمایندگان کارگری که مخالف این رقم بودند به نشانه اعتراض مصوبه را امضا نکردند و در نهایت با ورود سازمان بازرسی کل کشور آن هم به دلیل توصیه‌های رهبری، حقوق کارگران به ۲۶ درصد افزایش یافت. هرچند در همان زمان رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد نیمه دوم سال مجدد دستمزد کارگران بازنگری می‌شود.

 

حقوق کارگران مجدد افزایش می‌یابد؟

با گذشت تقریبا ۲ ماه از نیمه دوم سال حتی زمزمه‌ای از تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بازنگری دستمزد کارگران به گوش نمی‌رسد و حتی خبرنگار ما این موضوع (یعنی تشکیل جلسه شورای عالی) را از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هم پیگیری کرد، اما متاسفانه جواب درستی از وزیر کار دریافت نکرد.

 

به طبع اگر حقوق کارگران افزایش یابد علاوه بر کمک به وضعیت معیشت آنها، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت و با توجه به اینکه اکثرا بازنشستگان دیگر توان کار مضاعف را ندارند و تمام دلخوشیشان همین مستمری ناچیزی است که دریافت می‌کنند، افزایش حقوق، کمک بزرگی در بهبود وضعیت معیشت آنهاست.

 

هزینه زندگی هر خانوار ایرانی به ۱۰ میلیون تومان رسید

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران اظهار کرد: افزایش دستمزد کارگران همیشه سالی یکبار اتفاق افتاده است و هیچ گاه حقوق کارگران دوبار در سال افزایش پیدا نکرده است.

 

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران تصریح کرد: امسال به دلیل افزایش بیش از حد اندازه تورم نسبت به سنوات گذشته و با توجه به اینکه سبد هزینه خانوار قشر حقوق بگیر دو برابر شده است درخواست بازنگری در دستمزد کارگران و تشکیل جلسه شورای عالی کار داشتیم.

 

وی با اشاره به اینکه سبد هزینه خانوار که شامل؛ مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل، تحصیلات و ... است تقریباً به ۱۰ میلیون تومان رسیده، گفت: سبد هزینه خانوار دارای ۳۵ مورد است که تمامی افراد با آن سر و کار دارند و بازنشستگان ما با این حقوقی که دریافت می‌کند قطعاً با مشکلات زیادی مواجهه هستند.

 

دهقان کیا با بیان اینکه از طریق نمایندگان کارگران در شورای عالی کار پیگیری کردیم تا درخواست تشکیل جلسه و بررسی مجدد حقوق کارگران را داشته باشند، گفت: اگر حقوق کارگران بازنگری شود و افزایش یابد، به دنبال آن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران بیان کرد: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار درخواست خود را به دبیرخانه این شورا ارسال کردند، اما هنوز جوابی دریافت نکردند. بازنشسته تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند جدا از آن بازنشستگانی را داریم که ۱۰ سال سابقه دارند و مبلغ خیلی کمی را دریافت می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی میگوییم دستمزد کارگران را افزایش دهید می‌گویند تورم بیشتر می‌شود مگر الان تورم نداریم؟ فقط با افزایش حقوق کارگران تورم بیشتر می‌شود؟ باید برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یک فکر اساسی شود.

 

هنوز هیچ جوابی دریافت نکردیم!

همچنین اولیا علی بیگی رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور، در این باره، بیان کرد: نماینده کارگران در شورای عالی کار نامه‌ای مکتوب به دبیرخانه این شورا ارسال کردند و درخواست بازنگری حقوق کارگران را در نیمه دوم سال داشتند چرا که زندگی برای کارگران با این وضعیت معیشت، با مشقت و دشواری روبرو شده است.

 

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور ادامه داد: هنوز با گذشت دو هفته از ارسال نامه مکتوب نمایندگان کارگران به دبیرخانه شورای عالی کار، از سوی معاونت روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هیچ جوابی دریافت نکرده ایم.

 

وی بیان کرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور، چند ماه گذشته اعلام کرده بود که نیمه دوم سال جاری مجدد دستمزد کارگران مورد بازنگری قرار می‌گیرد، اما در همان زمان محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که مزد ۹۹ بسته شد.

 

علی بیگی تصریح کرد: در ابتدای سال که دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش پیدا کرد که با اعتراض نمایندگان کارگران و ناراضی بودن جامعه کارگری مجدد جلسه شورای عالی کار تشکیل شد و دستمزد کارگران را به ۲۶ درصد افزایش داد البته این ۲۶ درصد افزایش نبود بلکه یک جا به جایی استراتژیک در برخی از آیتم‌های دستمزد کارگران صورت گرفت و پایه سنواتی از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و به دنبال آن حداقل مزد ۲۶ درصد افزایش یافت و این اقدام به ضرر کارگران شاغل که سابقه‌شان بیش از یک سال است و حداقل مزد بگیر نیستند، شد چراکه مبلغ پایه سنواتی آن‌ها کم شد.

 

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور ادامه داد: این جابجایی در آیتم‌های دستمزد کارگران یک اجحاف بزرگ به جامعه کارگری بود و در واقع کلاه گشادی بر سرشان رفت. قوه قضاییه که در همان موقع بر دستمزد کارگران ورود کرد در واقع هیچ اقدام عملی که به نفع کارگران باشد را انجام نداد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر دستمزد کارگران مورد بازنگری قرار گیرد و افزایش یابد به طبع حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیست افزوده خواهد شد، گفت: هرچند می‌دانیم تلاش ما بیهوده است و حقوق کارگران افزایش پیدا نخواهد کرد هرچند که در اواخر سال هستیم و دیگر حقوق کارگران بازنگری نمی‌شود.

 

نمایندگان کارگری: درخواست برگزاری جلسه ترمیم دستمزد کارگران را داریم

به دنبال آن این موضوع را از نمایندگان کارگری در شورای عالی کار پیگیری کردیم به همین منظور محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: با توجه به تورم افسار گسیخته موجود درخواست جامعه کارگری افزایش مزد است که باید مجدد در دستور کار جلسه شورای عالی کار قرار گیرد.

 

این نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: نمی‌توان برای افزایش مزد کارگران عدد و رقم خاصی را اعلام کرد چراکه باید با مشورت شرکای اجتماعی و بررسی‌های لازم عدد واقعی به دست بیاید.

 

وی با بیان اینکه با توجه به هزینه یک خانواده سه نفره سال گذشته بسته معیشتی ۵ میلیون تومان برآورد شد، گفت: این درحالی است که دستمزد دریافتی کارگران ۵۰ درصد این مبلغ هم نیست.

 

تاجیک ادامه داد: درحال حاضر قطعا سبد معیشت یک خانواده سه نفره ایرانی بالای ۸ میلیون تومان است.

وی گفت: گروه کارگری شورای عالی کار درخواست برگزاری جلسه ترمیم مزدی را به وزارت کار اعلام کرده است و مصر است این جلسه به قید فوریت برگزار شود.

 

نمایندگان کارفرمایی: درخواست ترمیم دستمزد را نداریم

هرچند که نمایندگان کارفرمایی مخالف تشکیل جلسه و افزایش دستمزد هستند و علی اصغر آهنی‌ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، اظهار کرد: طبق ماده ۴۱ قانون کار ترمیم دستمرد کارگران هرساله اتفاق میفتد و گروه کارفرمایی در حال حاضر درخواست تشکیل جلسه شورای عالی مبنی بر ترمیم دستمزد کارگران در اواسط سال را ندارد.

 

وی با بیان اینکه جلسه شورای عالی کار از ابتدای سال به صورت مداوم تشکیل شده است، گفت: جلسات تشکیل شده مبنای ترمیم مزد را نداشته است و موارد مختلفی در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

آهنی‌ها افزود: درحال حاضر دستور کار شورای عالی کار مبنی بر تعیین مزد کارگران براساس منطقه و محل فعالیت آن هاست که کمیته‌های بررسی هم اکنون در حال پژوهش بر روی این مصوبه هستند.

 

وی با بیان اینکه هر زمان که حقوق کارگران افزایش یافته است گروه کارفرمایی آمادگی پرداخت آن را داشته است، گفت: هر سال که این مبلغ اضافه می‌شود گروه کارفرمایی مکلف به پرداخت حقوق کارگران است.

 

حالا افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در گرو جلسه شورای عالی کار است اگر این شورا مجدد تشکیل شود و در پرداخت دستمزد کارگران بازنگری صورت گیرد به دنبال آن حقوق بازنشستگان نیز افزایش خواهد یافت هرچند که نمایندگان جامعه کارگری در شورای عالی کار این موضوع را پیگیر هستند، اما از آن جایی که یک دست صدا ندارد، تنها به خواسته آن‌ها اتفاق مثبت رقم نخواهد خورد. معاونت روابط کار وزارت کار نیز هنوز جوابی به درخواست این نمایندگان نداده است و پیگیری‌های خبرنگار ما نیز حاکی از آن است که با وقت کشی می‌خواهند این موضوع را بی جواب بگذارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 624434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟