کمتر از یک درصد آمار فوتی های کرونا ایران از سالمندان مراکز بهزیستی هستند / راه اندازی 2400 مرکز زندگی مثبت به زودی
حجم ویدیو: 52.46M | مدت زمان ویدیو: 00:05:25

کرونا / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، همان ماه های اول شیوع کرونا ، هشدارهای شیوع خشونت و افسردگی در سطح جهان اعلام شد.جالب اینکه این اعلام خبر و تاکید بر توجه به آن، از سوی سیاستمداران جوامع مختلف بیشتر به گوش رسید. قشری از جامعه که تصور می رود به اینگونه موارد کمتر توجه دارند ولی مسئله آنچنان مهم بود که حتی سیاسیون هم به این مهم تاکید کردند.

در این وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور باید متولی امر می شدند و با استفاده از علم و تخصص خود از افزایش خشونت اجتماعی و خانوادگی و افسردگی ها و بیماری هایی از این دست جلوگیری می کردند یا سعی می کردند که شیوع گسترده ای نداشته باشند ، اما این دو متولی در این راستا چه کردند؟ وحید قبادی دانا، رئیس سازمان  بهزیستی کشور در گفت و گو با رکنا به بررسی فعالیت بهزیستی در دوره شیوع کرونا پرداخت.

قبادی دانا در ابتدا در پاسخ  به این سوال که میزان سالمندانی که در مراکز بهزیستی کشور با ابتلا به کرونا  فوت کردند چه میزان است  به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در حال حاضر حدود 3دهم درصد سالمندان در سطح کشور به دلایل مختلف امکان حضور در خانواده را ندارند.

یک میلیون هدیه وزیر کار و رفاه اجتماعی به سالمند داران

وی در تشریح دلایل نماندن سالمندان در خانه، تاکید کرد: خانواده برخی از این سالمندان در کشور زندگی نمی کردند، خانواده موثری نداشتند یا به دلیل بیماری شان نیاز به نگهداری در مراکز سالمندان داشتند. عمده سالمندان در درون خانواده ها زندگی می کنند. روز ملی سالمندان حدود 3500 خانواده که استطاعت مالی نداشتند و تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند اما به دلیل داشتن فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی و اهمیتی که به پدر و مادرشان می دهند از سالمند بالای 90سال خود نگهداری کردند. با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبلغ یک میلیون تومان هدیه به این 3500 خانواده شد که سالمندان خود را علیرغم نیاز مالی در منزل نگه داشته و تکریم کردند.

50درصد فوتی های کرونا در کشورهای پیشرفته ،سالمندانند

وحید قبادی دانا با اشاره به روزهای اول شیوع کرونا افزود: در ابتدای شیوع کرونا و طبق گزارشی مدرسه اقتصاد لندن بین 40 تا 50درصد آمار فوتی های کشورهای پیشرفته از سالمندانی بود که در مراکز سالمندان نگهداری می شدند. در حال حاضر این میزان در کشور ما تقریبا حدود کمتر از یک درصد است. کمتر از یک درصد فوتی های کل کشور از فوتی های مراکز نگهداری سالمندان بهزیستی هستند.

واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا 80هزار سالمند و معلول

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور در تشریح اقدامات بهزیستی در راستای مبارزه با کرونا اظهار کرد: 80هزار نفر از مددجویان بهزیستی (سالمندان و معلولان) که در مراکز این سازمان نگهداری می شوند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا قرار گرفتند تا در موج های بعدی که آنفلوآنزا و کرونا همپوشانی پیدا می کنند در این زمینه مجهز باشیم. کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر و کرونا در دوم اسفند سال گذشته در سازمان بهزیستی تشکیل شد. گرچه اولین بخشنامه ما برای پیشگیری از کرونا در تاریخ بهمن ماه همراه با شیوع بیماری کووید-19 در چین داده شد و قرنطینه و ایزوله مراکز را شروع کردیم. شرایطی ایجاد شد که از جان سالمندان و معلولان حفاظت شود.

در پاندمی کرونا هیچ سالمندی قربانی جوانان نشد

وی با بیان این که این افتخار را داریم که در کشور ما پاندمی کرونا هیچ معلول و سالمندی پشت در بیمارستان نماند، گفت: به قیمت نجات جان یک جوان وسیله ونتیلاتور از یک سالمند جدا نشد. این اتفاق در برخی از کشورها رخ داد. شاهد بودیم برخلاف برخی از کشور هیچ یک از مراکز نگهداری سالمندان و معلولان رها نشد. در حالی که در برخی از مراکز بهزیستی تمام پرسنل دچار ابتلا به ویروس کرونا شده و افراد دیگری جایگزین آنها شد. امیدواریم این حفاظت از سالمندان و معلولان ادامه داشته باشد تا این ویروس منهوس را از سر بگذرانیم.

سالمندان 100ساله از کرونا جان سالم به در بردند

وحید قبادی دانا در پاسخ به این سوال که بعد از سالمندان کدام یک از افراد ساکن مراکز نگهداری بهزیستی بیشتر به کرونا مبتلا شدند؟ تاکید کرد: در مراکز بهزیستی افراد با بیماری های روانی مزمن، معلولان ذهنی، افراد دارای معلولیت های جسمی – حرکتی در رده های سنی مختلف و سالمندان نگهداری می شوند. طبق آماری که در دنیا وجود دارد بیشترین گروه افراد سالمند در معرض خطر بودند. ما در مراکز بهزیستی افرادی را داشتیم که سنی بالای 100سال و معلولیت داشتند که به کرونا مبتلا شدند و از کرونا بهبود یافته و درمان شدند و به مراکز بهزیستی بازگشتند.

ارائه مشاوره به کادر درمان

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که در شرایط اقتصادی و کرونا مردم به شادی و آرامش بیشتری نیاز داشتند، اما آن خدمتی که می خواستند از بهزیستی دریافت نکردند. چرا بهزیستی در این شرایط یک فعالیت گسترده و خاص را شروع نکرد؟ گفت: در حال حاضر بیش از 3هزار مشاوره روانشناسی در کشور وجود دارد که مشاوره حضوری می دهند. از سوی دیگر خط تلفنی 1480 از ساعت 8 صبح تا 12 شب آماده ارائه مشاوره به شهروندان هستند. متخصصان روانشناسی، دکترای روانشناسی بالینی، دکترای روانشناسی و کارشناسی ارشد پاسخگوی مشکلات مردم هستند. ضمن آن که یک خط ویژه برای آسیب های روحی و روانی ناشی از کرونا در خط تلفنی 1480 نیز راه اندازی شد. علاوه بر آن برای کادر درمان و آسیب های روحی و روانی آنها خط ویژه ای در 1480 راه اندازی شد که به این کادر درمان و مدافعان سلامت خدمت ارائه شود. مسئولیت مسائل روانی در کشور به عهده وزارت بهداشت است و در این زمینه برنامه های مختلفی در دست اجرا دارند. درمان حوزه روانی نیز به عهده این وزارتخانه است و بهزیستی در حد وظایفش اقدامات خوبی در دوره را ارائه کرده است. البته نیاز است که بقیه مجموعه ها نیز این اقدامات را انجام دهند.

وحید قبادی دانا افزود: طبیعتا با توجه به شرایطی که در دنیا و کشور ایجاد شده انتظار می رود برخی از مشکلاتی که در اثر استرس و... بر مردم عارض شود به همین دلیل سامانه ارزیابی وضعیت روحی – روانی مردم در زمینه افسردگی و استرس، اضطراب راه اندازی شد. مردم می توانند به آن سامانه مراجعه کنند و در این سه زمینه مختلف ارزیابی شوند. کسانی که طبق این ارزیابی دچار مشکل باشند به مراکز مشاوره و روانشناسی ارجاع می شوند تا در آنجا خدمات بیشتری دریافت کنند.

بهزیستی های کوچک در 2400 محله

بسیاری از معلولانی که به بهزیستی مراجعه می کنند با دموکراسی بسیاری روبرو می شوند و به دلیل معلولیت با مشکلات بسیاری روبرو می شوند. رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که چرا یک مددکار با معلولان همراه نمی شود؟ تاکید کرد: مراکز خدمات بهزیستی به عنوان بند4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در 2400 محله راه اندازی می شود. هر کدام از این مراکز 450خانواده مددجوی سازمان بهزیستی را در محل زندگی شان تحت پوشش قرار می دهند. این مراکز بهزیستی های کوچکی خواهند بود که 22 خدمت سطح یک را برای مددجویان بهزیستی انجام می دهند.

بهزیستی از زندگی مثبت خرید خدمت می کند

وحید قبادی دانا با بیان این که این مراکز مددکار محور بوده و هر مرکز 5مددکار خواهد داشت، گفت: این مراکز جهشی در خدمت رسانی برای جامعه هدف بهزیستی و یک میلیون و 800هزار خانوار مددجوی بهزیستی در قدم اول در این مراکز شکل می گیرد. نام این مراکز "پلاس زندگی" یا "زندگی مثبت" است. 12هزار نفر از مددکاران اجتماعی و افرادی با تحصیلات رشته های مرتبط فعالیت خواهند کرد. مجموعه های غیردولتی مراکز "زندگی مثبت" را اداره می کند و سازمان بهزیستی از این مجموعه ها خرید خدمت می کند. امیدواریم با تشکیل پرونده های الکترونیک خانواده محور برای افراد مددجوی سازمان بهزیستی در پروژه "مثبت زندگی" گام بزرگی در زمینه خدمت رسانی بیشتر و تسهیل فعالیت ها برای مددجویان بهزیستی صورت می گیرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟