دولت از کارگر حمایت نمی‌کند /تبعیض در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی

به گزارش رکنا ، گرانی و بکاهش ارزش پول ملی و عدم تناسب بین دخل و خرج مردم این روز‌ها به یک معضل اجتماعی و ملی تبدیل شده است. بخش زیادی از جامعه به ویژه حقوق بگیران که حقوقشان از تورم به حد زیادی جا مانده است و کفاف هزینه‌های روزمره زندگی را هم نمی‌دهد گله‌مندند. یکی از اقشاری که در این اوضاع سخت معیشتی شرایط خاصی دارند بازنشستگان هستند که عمده آن‌ها یا توان کسب درآمد به جز حقوق بازنشستگی را ندارند و یا مجبورند با وضعیت بی کاری‌ها و گرانی‌ها هر چند ناچیز، اما به نوعی کمک خرج فرزندان یا حتی نوادگان باشند.

در رابطه با حمایت معیشتی از بازنشستگان دولت وعده همسان سازی حقوق بازنشستگان را در تیر ماه داده بود و آنطور که محمد باقر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت همسان‌سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم‌تراز از اول مهر اجرایی شد.

نوبخت تاکید کرد: با وجود بار سنگین مالی همسان سازی حقوق بازنشستگی، اما یک اقدام تاریخی در راستای حمایت از حقوق بازنشستگان انجام شد.

در این میان البته بخشی از کارشناسان اقتصادی هم به طرح تامین کالا‌های اساسی برای ۶۰ میلیون ایرانی و همچنین منابع در نظر گرفته شده برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اعتراض کردند و این اقدامات را با توجه به نبود منابع لازم، تشدید کننده‌ی کسری بودجه و تورم زا و در نهایت به ضرر اقتصاد و عموم جامعه دانستند.

مشکل اجرایی در همسان سازی

در پرداختی ماه قبل بازنشستگان با اجرای همسان سازی مشکلاتی بوجود آمد که بسیاری از بازنشستگان عزیز سردرگم شدند به طوری که مثلا برای دو بازنشسته در جایگاه هم ردیف دو میزان افزایش حقوق واریز شد. مثلا برای یکی ۱ میلیون تومان و برای شخص دیگر ۳ میلیون تومان مازاد بر حقوق قبلی واریز شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار حکم تغییر یافته است در این رابطه توضیح داد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان مشکلاتی پیش آمد که در واریز حقوق آبان جبران می‌شود.

تبعیض در همسان سازی

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به مراتب کمتر از بازنشستگان کشوری بوده است. انتقاداتی که عنوان می‌شود بیشتر مربوط به این است که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از محل همسان سازی که از مرداد ماه رقم خورد بسیار ناچیز است و و نمی‌تواند به حل مشکلات مالی آن‌ها در گرانی‌های اخیر کمکی کند. این در حالی است که بازنشستگان کشوری و لشکری از طرح همسان سازی بهره بیشتری برده اند و حقوق آن‌ها افزایش قابل توجهی نسبت به بازنشستگان تامین اجتماعی داشته است.

عباس سالاری؛ مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور در این باره گفته است: در شرایطی که کف مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از ناحیه اجرای همسان‌سازی تنها ۷۵ هزارتومان تا ۱ میلیون تومان افزایش یافت که افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از همین ناحیه، بین ۷۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان است.

تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومانی مجلس برای جبران همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی

نمایندگان مجلس در نشست علنی روز (یکشنبه ۱۱ آبان) با الحاق یک ماده به طرح دو فوریتی تامین کالا‌های اساسی با ۱۶۲ رأی موافق ۲۵۰ هزار میلیارد ریال دیگر به این طرح اضافه کردند.

بر این اساس مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق فولاد و بازنشستگان غیرعضو هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال برای تامین مسکن محرومان و اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته شد.

حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با ۱۰ هزار میلیارد تومان جدید برای تصویب شده برای همسان سازی در نظر گرفته شده برای سازمان تامین اجتماعی گفت: متاسفانه در همسان سازی حقوق، برای کارگران رعایت همسان سازی و متناسب سازی براساس ماده ۱۲ برنامه ششم صورت نگرفته است، حق بر این است آنچه که برای کشوری و لشگری انجام می‌شود، برای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انجام گیرد. همچنین برای کارکنان فولاد که متاسفانه انجام نگرفته است.

 

دولت نگاه تبعیض‌آمیز به کارگران و کارمندان دارد

حمید حاج اسماعیلی؛ فعال بازار کار و کارگری نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شاید یکی از بزرگترین اقداماتی که طی سال‌های گذشته در کشور انجام شده بحث همسان سازی است.

این فعال کارگری ادامه داد: اصل بحث همسان سازی بحث خوبی است هم مجلس هم دولت سال‌ها در صندوق‌های بازنشستگی اجرا کردند شیرینی این اتفاق زمانی محسوس است که تورم در کشور افسارگسیخته افزایش پیدا کرده و قدرت خرید کارگران، کارمندان و مستمری بگیران کاهش پیدا کرده بنابراین فلسفه بحث همسان سازی امر درستی است و باید مورد حمایت قرار بگیرد، اما دولت متاسفانه انصاف و عدالت در همسان سازی در صندوق‌های بازنشتگی را رعایتنکرد.

وی افزود: همسان سازی ابتدا در صندوق تامین اجتماعی آغاز شد. متوسط حقوق مستمری بگیران حدود ۲۰‌درصدی افزایش پیدا کرد که بحث اصلی این بود کسانی که سابقه کافی در بازنشستگی دارند و سی سال به بالا سابقه دارند می‌توانند از حقوق مکفی برخوردار باشند اکثریت قریب به اتفاق بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق‌های حداقل را دریافت میکردند حتی برخی از آن‌ها کمتر از حداقل دریافت می‌کردند.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: متاسفانه هنوز هم افراد زیادی هستند که به درستی در بحث همسان سازی منتفع نشدند. در سازمان تامین اجتماعی افرادی که بیش از سی سال خدمت کردند و کمتر از سه میلیون دریافت میکنند افرادی هستند که از سوابق سنوات ارفاقی سختی و زیان دیده اند، ولی متاسفانه در بحث همسان سازی به درستی در خصوص آن‌ها افزایش صورت نگرفت و دولت بعد از این طرح همسان سازی را در صندوق‌های لشکری و کشوری اجرا کرد.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: انچه در ماه گذشته برای افزایش حقوق مستمری بگیران لشکری و کشوری اجرا شد تقریبا ۴ برابر مقداری است که در صندوق تامین اجتماعی انجام شد متوسط افزایش مستمری صندوق‌های لشکری و کشوری بیش از ۷۰ درصد است در صورتی که در صندوق تامین اجتماعی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش صورت گرفت این نشان می‌دهد که دولت در رعایت سیاست همسان سازی جانب انصاف و عدالت را رعایت نکرده و به نوعی تبعیض در خصوص افزایش حقوق کارگران و کارمندان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد باید هر چه سریعتر این موضوع را مورد بازنگری قرار بدهد و جبران کند.

وی افزود: نگاه دولت برای مدیریت در سازمان تامین اجتماعی با اشکالات بسیاری مواجه است یکی از آن‌ها این است دولت، چون فکر می‌کند صندوق تامین اجتماعی غیردولتی است با مدیریت یک سوی دولت هر اقدامی می‌شود انجام داد بدون اینکه دولت سرمایه گذاری کند و اعتبار لازم را در نظر بگیرد. به هر حال افزایش تورم و گرانی و فشار به مردم ناشی از سیاست‌های دولت است و این دولت وظیفه حاکمیتی دارد تورم را برای حقوق بگیران و مستمری بگیران جبران کند بنابراین افزایش مستمری افرادی که از سازمان تامین اجتماعی خدمات میگیرند باید با اعتباری دولتی صورت بگیرد و بخش زیادی توسط دولت تامین شود، اما متاسفانه چنین اقدامی از طرف دولت صورت نگرفته است.

حاج اسماعیلی ادامه داد: دولت برای همسان سازی در صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری بیش از ده هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده در صورتی که بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی بیش از دو برابر صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری هستند و حداکثر میزان اعتباری که خود صندوق تامین اجتماعی برای این کار در نظر گرفته حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است این نشان می‌دهد مستمری بگیران تامین اجتماعی به اندازه کافی از افزایش حقوق منتفع نشدند و قدرت خریدشان افزایش پیدا نکرده است. از رییس جمهور و دولت تقاضا داریم هر چه سریعتر این موضوع را مورد بازنگری قرار بدهند. وظیفه دولت ایجاب میکند که هم بدهی تامین اجتماعی را پرداخت کند تا قدرت صندوق برای پرداخت و تقدیم خدمات به مستمری بگیران افزایش پیدا کند در عین حال دولت وظیفه دارد در صندوق‌های بازنشستگی سرمایه گذاری کند این وظیفه دولت و وظیفه حاکمیتی است و باید از محل اعتباراتی که برای جبران خسارت‌های تورم در کشور صورت می‌گیرد در صندوق تامین اجتماعی هم این اعتبار تخصیص پیدا کند.

کارشناس بازار کار ادامه داد: متاسفانه دولت همیشه نگاهی دو گانه به بخش‌های کارمندی و کارگری داشته و، چون اعتبارات بخش کارمندی را از طریق بودجه تامین می‌کند در خصوص کارگران برای حمایت نگاه متفاوتی داشته و به اندازه بخش کارمندی از کارگران حمایت نکرده و باعث تضعیف و کاهش قدرت خرید کارگران در سال‌های گذشته شده است.

حاج اسماعیلی در پایان گفت: دولت از گذشته تصمیماتی برای سازمان تامین اجتماعی گرفته که بار مالی برای سازمان ایجاد می‌کند بدون اینکه اعتبار آن را تامین کند افراد مختلفی که براساس مصوبات دولت و یا مصوبات دولت و مجلس از تامین اجتماعی منتفع می‌شوند بدون اینکه دولت اعتباری برای این کار تخصیص بدهد برای تمام این اقداماتی که دولت در خصوص مصوبات مشاغل سخت وزیان آور بازنشستگی پیش از موعد و افراد خاص از تامین اجتماعی در نظر گرفته می‌شود عمدتا بدون تخصیص اعتبار است و خود صندوق تامین اجتماعی باید اعتبار آن‌ها را تامین کند و لذا بار مالی اضافیر به سازمان تامین اجتماعی می‌تواند برای سازمان مشکلاتی ایجاد کند که این نگرانی‌ها اکنون در خصوص صندوق تامین اجتماعی وجود دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 623545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟