ورود به این شهرهای کشور ممنوع است!

ممنوعیت تردد در کرونا / به گزارش رکنا، محدودیت رفت و آمد آن‌چنان که کمیته‌ امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصویب کرده در ۲۵ مرکز استان اعمال خواهد شد که شامل تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان و کرمان می‌شود.

در این طرح از ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی از/ به ۲۵ مرکز استان تا ساعت ۲۴ روز جمعه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۶ ممنوع است.

جریمه 500هزار تومانی متخلفان

مصوب شده است در صورت بی‌توجهی به محدودیت تردد و اخطار پلیس، متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. هرچند برخی فعالان گردشگری معتقدند این میزان جریمه، راهکار چندان کارآمدی برای جلوگیری از سفرهای غیرمسؤولانه نیست و به تدبیرهای جدی و سختگیرانه‌تری مشابه آن‌چه کشورهای اروپایی به اجرا گذاشته‌اند، نیاز است.

در تعطیلات گذشته با وجود مصوبه ستاد کرونا، اما محدودیتی اعمال نشد و نه تنها معابر اصلی که جاده‌های فرعی نیز به روی خودروها باز بود. با وجود چنین پیشینه‌ای، معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور به مصوبه اخیر ستاد کرونا اشاره کرده و گفته است: ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با هماهنگی پلیس راهور هر یک از این استان‌ها به انسداد معابر غیراصلی اقدام می‌کنند اما خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاها و مواد اساسی (طبق مصوبه ستاد کرونا) مشمول این ممنوعیت‌ها نمی‌شوند.

هتل ها ممنوعیتی برای فعالیت ندارند

در نتیجه، سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما ممنوع نشده است. آژانس‌های گردشگری و هتل‌ها نیز تا کنون دستوری در ارتباط با ممنوعیت فعالیت و یا برگزار نکردن تور در این تعطیلات دریافت نکرده‌اند. ستاد تسهیلات خدمات سفر هم تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای در ارتباط با مدیریت سفرها و یا در راستای مصوبه ستاد مقابله با کرونا نداده است.

هرچند که در استان چهارمحال و بختیاری که ورود و خروج خودروهای غیربومی به این استان ممنوع شده، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستور تعطیلی مراکز خدمات گردشگری و حتی هتل‌ها را داده است.

در هرمزگان نیز استاندار که ریاست ستاد مقابله با کرونا در استان را به عهده دارد، گفته که از اواسط این هفته (همزمان با تعطیلات) رفت و آمد در شهرها و روستاها به شدت کنترل می‌شود.

استان هرمزگان از دو محور به شدت کنترل می شوند

استاندار هزمرگان درحالی که فصل سفر به این استان آغاز شده، اعلام کرده است: با توجه به وضعیت قرمز شیوع کرونا در دو استان کرمان و فارس، مبادی ورودی استان هرمزگان از دو محور استان‌های کرمان و فارس توسط اکیپ‌های مستقر نیروی انتظامی و هلال احمر به شدت کنترل خواهد شد.

او از هم‌وطنان ساکن در این دو استان خواسته از سفرهای غیرضروری به استان هرمزگان اجتناب کنند.

استاندار هرمزگان از تشدید نظارت بر پارک‌ها و سواحل این استان خبر داده و گفته است: تمام مراکز عرضه قلیان در پارک‌ها و سواحل باید برچیده شود و برپایی چادر نیز در اماکن و سواحل استان ممنوع است و هیچ خدماتی به مسافران داده نخواهد شد.

ممنوعیت تردد در 4محور رسیدن به کرمانشاه

اما در استان کردستان که تردد به آن ممنوع شده، رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان نیز اعلام کرده علاوه بر دو شهرستان بانە و بیجار، شهرستان‌های سقز، سنندج، کامیاران و مریوان نیز از روز چهارشنبە بە مدت ۱۰ روز تعطیل خواهند بود. یعنی عملا امکان دریافت خدمات سفر در این مناطق وجود ندارد.

استاندار کرمانشاه که جزء مراکزی است که تردد به آن ممنوع شده، اعلام کرده: از رفت و آمد در چهار محور پلیس‌راه قزانچی، بیستون- کرمانشاه، کوزران- کرمانشاه و ماهیدشت از ترددها جلوگیری می‌شود. او از مردم تقاضا کرده به هیچ عنوان در مسیرهای منتهی به شهرستان کرمانشاه تردد نکنند و سفر خود را به کرمانشاه به زمانی که شرایط از حیث شیوع کرونا مطلوب شد، موکول کنند تا شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری باشیم.

کرمان نیز با اعلام وضعیت فوق حاد کرونا در شهرستان‌های رفسنجان، شهر بابک، زرند، بافت و بردسیر، از تعطیلی بیشتر مشاغل خبر داده است. هرچند هنوز اعلام نشده مراکز اقامتی در این استان باز هستند یا خیر اما موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها به مدت یک هفته در این شهرستان‌ها به اضافه کرمان و سیرجان تعطیل شده‌اند.

افزایش تورهای جنگل نوردی در استان گلستان

استاندار گلستان درحالی که شمار تورهای جنگل‌نوردی در این استان در فصل پاییز افزایش یافته، از تعطیلی تفرجگاه‌ها در شهرهای قرمز به مدت یک هفته خبر داده و گفته که در شهرهای دیگر تنها ماشین‌های بومی مجاز به حضور در تفرجگاه‌ها هستند. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، شهرهای آزادشهر، بندر ترکمن، بندر گز، گرگان، مینودشت و مراوه‌تپه در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

استان اصفهان که این روزها کویرهای آن شلوغ از مسافر است، اعلام کرده ورودی‌های شاهین‌شهر، نجف‌آباد، مبارکه، فولادشهر و محور نائین- سگزی به اصفهان، اشان، شهرضا و کاشان کنترل شدید می‌شود و مراکزی مثل موزه، رستوران، کافه و سفره‌خانه نیز در این مناطق تعطیل هستند.

تردد پلاک های تهران و کرج ممنوع

با وجود آن‌که رییس پلیس راه استان البرز گفته به پلاک‌های تهران و کرج اجازه خروج از جاده چالوس داده نمی‌شود، اما غیبت نام استان‌های مازندران و گیلان در فهرست ممنوعیت تردد از سمت دیگر استان‌ها، واکنش برخی نمایندگان مجلس را برانگیخته است. سردار مهدی سعادتی، رییس مجمع نمایندگان مازندران ـ از ستاد ملی مقابله با کرونا به خاطر اعمال نکردن محدودیت رفت و آمد به استان‌های شمالی انتقاد کرده و آن را «بی‌دقتی قابل تامل» نامیده و گفته است: نتیجه این بی‌دقتی قطعا افزایش شمار مبتلایان و بستری بیماران در داخل این استان‌ها و تهران در روزهای آینده است.

احمد حسین‌زادگان ـ استاندار مازندران ـ هم گفته: اگرچه شهرستان‌های مازندران جزء این فهرست نیست، اما این به منزله این نیست که استان وضعیت مناسبی دارد. از مردم می‌خواهیم به جز سفرهای ضروری، مازندران را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند و مردم استان نیز پروتکل‌ها را رعایت کنند.

او به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌های استان مازنداران اشاره کرده و گفته که در شرایط فعلی فعالیت تمام رستوران‌ها در استان در قالب بیرون‌بر است و تا تعیین تکلیف نشدن فعالیت‌شان در قالب پذیرش مهمان به صورت حضوری، باید همچنان به صورت بیرون‌بر فعال باشند.

در این شهرها خدمت رسانی به مسافران ممنوع شد

استان مازندران که روزهای پرمسافری را در دوران کرونا پشت سر گذاشته، بارها از مسؤولان کشور درخواست کرده با مسدود کردن ورودی‌های این استان موافقت کنند. باور مردم و مسؤولان این استان بر آن است که تردد غیربومی‌ها عامل شیوع بیشتر این ویروس بوده است، هرچند که مسافران مازندران و گیلان هم می‌گویند در این استان‌ها به ویژه مناطق توریستی و ساحلی آن‌ها، کمتر شاهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی نظارت بوده‌اند.

در شهرهای دیگر از جمله تبریز، اهر، بناب، شبستر، میانه (آذربایجان شرقی)، ارومیه، اشنویه، بوکان، تکاب، خوی، سلماس، نقده (آذربایجان غربی)، اردیبل، مشکین‌شهر (اردبیل)، کرج، نظرآباد (البرز)، بیرجند، طبس، قائنات (خراسان جنوبی)، مشهد، تربت حیدریه، سبزوار، کاشمر، گناباد، نیشابور (خراسان رضوی)، بجنورد، اسفراین (خراسان شمالی)، سمنان، دامغان و گرمسار (سمنان)، شیراز، ممسنی (فارس)، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان (کردستان)، کرمانشاه، جوانرود، سرپل ذهاب و کنگاور (کرمانشاه)، خرم‌آباد، دلفان (لرستان)، ساری، رامسر (مازندران)، اراک، خمین (مرکزی)، همدان، اسدآباد، بهار، کبودرآهنگ (همدان) و یزد، بافق، میبد (یزد) نیز آن‌طور که در مصوبه ستاد مقابله با کرونا آمده است، این هفته فعالیت موزه‌ها، باغ‌موزها، رستوران‌ها، کافه‌ها، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکز خرید ممنوع است و عملا امکان خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران وجود ندارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟