نیاز دانش آموزان سیستان و بلوچستان به کمک چشم پزشکان / یاریمان کنید + فیلم
حجم ویدیو: 6.35M | مدت زمان ویدیو: 00:00:58

سیستان و بلوچستان/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هر روز فیلمی از مشکلات و نبود امکانات شهروندان استان سیستان و بلوچستان در فضای مجازی را در می نوردد و واکنش ها نسبت به آن برانگیخته می شود.

 زهره فاضل، پزشک و فعال اجتماعی با سفر به سیستان و بلوچستان و مشاهده مشکلات پزشکی منطقه از  نزدیک ،در خصوص نیاز منطقه به یاری چشم پزشکان و صنف عینک فروشان گفت .

دکتر زهره فاضل

دکتر زهره فاضل با بیان اینکه گروه حامیان تحصیل در منطقه سیستان و بلوچستان دانش آموزان (بیشتر دختران) مستعد را تحت پوشش قرار داده است گفت: برای بررسی شرایط دانش آموزان تحت پوشش به منطقه مراجعه کرده بودیم که متوجه کمبودهای چشم پزشکی و نداشتن عینک بعضی از دانش آموزان با وجود ضعف بینایی شدیم.

دانش آموزان سیستان و بلوچستانی که مشکل بینایی دارند

دکتر زهره فاضل  با اشاره به اینکه  به دلیل ازدواج های فامیلی در منطقه یکی از بیماری هایی که مشاهده می شودو  وجود آن نشانه  بیماری های ژنتیکی است گفت :  دانش آموزانی هستند  که به دلیل عدم دسترسی به پزشک، نزدیک بینی داشتند. کلاس های زیادی بود که دانش آموزان می گفتند که تخته را نمی بینند. در حال شناسایی و ارزیابی تعداد این دانش آموزان هستیم.

تلاش برای جلب مشارکت چشم پزشکان

دکتر زهره فاضل تاکید کرد: از برخی چشم پزشکان کمک خواستم تا دستگاه های اپتومتری را همراه کنند و دو سه روز وقت بگذارند تا دانش آموزان سیستان و بلوچستانی را دقیق معاینه کرده و در صورت نیاز برای آنها عینک تجویز کنند تا از طریق مشارکت های مردمی این عینک ها خریداری شود.

دانش آموزانی در حسرت عینک

این پزشک در پاسخ به این سوال که چرا این دانش آموزان به دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه نمی کنند؟ گفت: دانشگاه علوم پزشکی در مرکز استان یعنی زاهدان واقع شده است. منطقه ای که ما رفتیم 750 کیلومتر تا زاهدان فاصله دارد. این دانش آموزان باید یک صبح تا عصر در راه باشند تا به پزشک برسند و اگر این راه را بروند هزینه خرید عینک ندارند. تصمیم گرفتیم که معاینه و تهیه عینک را با مشارکت مردم پیش ببریم چرا که آموزش و پرورش و سیستم بهداشتی سیستان و بلوچستان توانایی این هزینه ها را ندارد.

مدارس کپری همچنان پابرجاست

وی اظهار کرد: این روستاها و شهرهایی که ما مراجعه کردیم راه تردد داشت و به راحتی قابل دسترس بود. بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان صعب العبور است و با تراکتور باید خود را به این روستاها برسانند. بچه ها در این مناطق در کپر درس می خوانند. در این بین هستند دانش آموزانی بسیاری که پدرانشان به جرم حمل یا نگهداری موادمخدر در زندانی به سر می برند. این دانش آموزان دختر با سوزن دوزی، هزینه تحصیل خود را می پردازند.

نیازمند همیاری به سوی چشم پزشکان هستیم

دکتر زهره فاضل در پایان تاکید کرد: روستایی که ما به آن مراجعه کردیم مرکز درمانی نداشت و مردم باید به نیکشهر منطقه مراجعه می کردند. در نیکشهر یک مرکز درمانی وجود داشت که هفته یا یک ماه یکبار متخصصان به آن می روند و با انبوهی از بیماران روبرو هستند. به همین دلیل دنبال آن هستیم تا بتوانیم چشم پزشک یا متخصص بینایی سنجی را با خود به این منطقه ببریم تا با معاینه دقیق این دانش آموزان، بتوانیم برای آنها عینک تهیه کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟