احیای کافه قدیمی پاچنار فرحزاد توسط زنان سرپرست خانوار + فیلم
حجم ویدیو: 63.50M | مدت زمان ویدیو: 00:06:15

کافه پاچنار/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به فاصله یک کوچه آپارتمان های لوکس جای خود را به خانه های قدیمی و فرسوده ولی پر از خاطره های زیبا واقع در کوچه های تنگ و ترش قدیمی فرحزاد می دهد. در یک معبر با شیب تند، درست کنار آن چنار کهن و تنومندی که حالا فقط ریشه اش باقی مانده است، یکی از کافه های قدیمی تهران که سال 1315 تاسیس شده، خودنمایی می کند. قرار است این کافه قدیمی توسط زنان سرپرست خانوار فرحزاد و به کمک موسسه آینده برتر دوباره احیا شود... دوباره خاطره های گذشته زنده شود... دوباره خاطره سازی شود و دوباره زندگی رنگ آبی گیرد و خاطره و عشق. نکته مهم در احیای کافه پاچنار اما این است که زنان سرپرست خانوار این کافه را به کمک موسسه آینده برتر، دفتر توسعه محله فرحزاد، مالک کافه پاچنار، اهالی محل و شورایاری محله فرحزاد احیا خواهند کرد و شاید تنها فرق کافه پاچنار با گذشته، جای خالی آن چنار بزرگ روبروی کافه باشد.

چارچوب های جدی خانوارهای فرحزادی برای زندگی

مژگان احمدیه، مدیر دفتر توسعه محله فرحزاد درباره احیای این کافه قدیمی به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: واقعیت این است که توسعه محله از 4 وجه اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی دیده شده است. در فرحزاد خانوارها چارچوب های جدی برای زندگی دارند. زنان به عنوان مادران به شدت احساس مسئولیت و تعهد می کنند که فرزندانشان را پرورش دهند تا در یک محیط امن بزرگ شود. یکی از خوشبختی های ما این است که در فرحزادی کار می کنیم که زنان با چنگ و دندان از فرزندان وجوانانشان می کنند. در هر صورت این محله با آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد زیاد است.

پیوند زنان کارآفرین فرحزاد به کافه پاچنار

وی می افزاید: ما به شناسایی زنانی پرداختیم که تلاش می کنند زندگی خود را در مقایس فردی و اجتماعی اداره کنند. یکی از مسیرهایی که می توان توسعه اجتماعی را از منظر اشتغال پیش ببرد این است که مشارکت زنان را به عنوان کارآفرینان جلب کنیم و افزایی انرژی صورت گیرد. در کنار این موضوعات مراکز باهویتی که مردم منطقه به آن احساس تعلق دارند را برای هم افزایی زنان در نظر گرفتیم. وقتی کافه پاچنار را به عنوان یک مرکز هویتی شناسایی کردیم، به این توجه کردیم که زنان کارآفرین در عرصه صنایع غذایی حرکت کنند. به همین دلیل زنان را با کافه پاچنار پیوند زدیم.

استفاده از پتانسیل زنان فرحزاد

مدیر دفتر توسعه محله فرحزاد با همکاری آینده برتر این موضوع را پیش می بریم، تاکید می کند: زنان نیمی از جمعیت محله هستند. طی سال های اخیر به این نتیجه رسیدیم که زنان این محله توانمند هستند تا یک محیط کاملا سلامت را برای فرزندان خود به ارمغان بیاورند. ما از این پتانسیل استفاده کردیم.

کافه پاچنار دوباره احیا می شود؟

مژگان احمدیه در پاسخ به این سوال که واکنش ساکنان فرحزاد به احیا و بازآفرینی کافه پاچنار چیست؟ می گوید: ما گروهی داریم به نام "همیاران توسعه فرحزاد". در این گروه سرمایه های اجتماعی فرحزاد، شورایاری ها، شهردار ناحیه و ساکنین مالک در این گروه عضو هستند. جالب است وقتی اعلام کردیم می خواهیم کافه پاچنار احیا کنیم، همه به ما بازخورد مثبت دادند. این برای من تجربه جدیدی بود. می دانستم مردم این منطقه و جوانان شان نسبت به کافه پاچنار تعلق خاطر دارند. جوانان شان می گفتند که ما با پدر و مادرمان می آمدیم اینجا و خیلی معروف و خوب بود. این کافه چنارهای بلند داشت وسط آن یک حوض بود. من احساس کردم این تعلق خاطر آنقدر زیاد و شیرین است مانند کسی که به خارج از ایران می رود و یک نقطه شیرین در ذهنش مانده است. با زنان کارآفرین صحبت کردیم که تولیدات شان را انباشته کنند تا در کافه پاچنار جمع شوند و این کافه را راه اندازی کنند.

سرمایه های اجتماعی منفی

وی با اشاره به سرمایه های اجتماعی منفی تاکید می کند: این سرمایه های اجتماعی منفی می توانند مردم را بسیج کنند ولی به ما اعتماد نداشتند و می گفتند: "شما هم آمده اید وقت ما را تلف کنید. مثل این چند سال که به محله ما آمدند ولی کاری برای ما نکردند!" من این افراد را هم سرمایه اجتماعی می دانم ولی بر علیه خودمان. ولی جالب این است که همه این افراد با ما در کافه پاچنار همراه شدند. اینجا بود که متوجه شدم می توانیم پروژه هایی داشته باشیم که همه مردم محل با ما همراه شوند. این موضوع برای ما ارزشمند است و نشان می دهند که ساکنان این محل نسبت به کافه پاچنار تعلق خاطر دارند. واکنش های مثبت نشان می داد که ما درست فکر کردی و کافه پاچنار باید از مخروبه ای که هست خارج شود.

مژگان احمدیه می افزاید: صاحب کافه پاچنار وقتی شنید می خواهیم آنجا را احیا کنیم متعجب شد ولی همکاری بسیار خوبی با ما دارد و 3ساله قرارداد بست. ترکیب دفتر توسعه محله فرحزاد، موسسه آینده برتر، مردم محله، شورایاری محله فرحزاد و مالک کافه پاچنار باعث شده که هرکس به ما می رسد بپرسد: "واقعا قرار است کافه پاچنار دوباره راه بیفتد؟ عالی می شود. اینجا زمانی برو بیا داشته است. این نشان می دهد که مردم محله امید دارند که فرحزاد به شکل قدیم خودش برگردد. چقدر جالب است که یک بنا و قدمت آن می تواند چنین تاثیری در محله داشته باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟