دوام واکسن کرونا تنها 45 روز ! /  6 هفته آینده تاریک ترین دوران شیوع کرونا در جهان / تعطیل کنید!

کرونا/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دقیق بودن یا نبودن آمارهای رسمی کرونا در ایران از همان نخستین روزهای مورد انتقاد بود. اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصرار بر صحت و دقت در آمارهای رسمی کرونا داشتند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در مورد تناقض آمارهای اعلام شده کرونا با آنچه در جامعه دیده می شود، توضیحاتی اعلام کرد و گفت: "بیماران کووید-19 که پس از درمان کرونا فوت می کنند اما به دلیل دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی این افراد در زمره جانباختگان کرونا محسوب نمی شوند. با این حساب آماری که اعلام می شود را باید 1.2 تا 2.5برابر دانست." با این تفاسیر اگر 415 نفر جانباخته بیماری کووید-19 را دو برابر کنیم چیزی بالغ بر بیش از 800 ایرانی جان خود را در 24ساعت از دست داده اند.

سوال اینجاست که با وجود آن که یکماه گذشته اکثر مردم از ماسک استفاده کرده اند دلیل افزایش مبتلایان به کرونا چیست؟

چرا دولت حلقه محدودیت ها و قرنطینه را تنگ تر نمی کند؟

محمد پاک مهر، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: روز گذشته جلسه ای راجع به کرونا با حضور وزیر بهداشت و معاونانش در کمیسیون بهداشت مجلس برگزار شد و برخی از نمایندگان دیگر کمیسیون ها نیز در آن حضور داشتند.

48701

کرونا درمان قطعی و واکسن ندارد

وی با اشاره به این که کرونا به کشور ما مختص نمی شود، افزود: وقتی یک بیماری پاندمی می شود سرعت انتقال و شیوع آن آنقدر بالاست که همه کشورهای دنیا را دربر می گردد. این بیماری نه داروی قطعی دارد و نه واکسنی مورد تایید. با وجود پیشرفت های عمیق و ژرف جامعه جهانی بهداشت و علیرغم گذشت 10ماه از گذشت شیوع بیماری هنوز واکسن و دارویی پیدا نکرده است. درصدی از بیمارانی که کرونا می گیرند، به سوی مرگ می روند. کشورهایی که اعلام تولید واکسن کرده اند نیز اعلام کرده اند بیش از 45روز مصونیت به وجود نمی آورد. یعنی هر 45روز باید این واکسن تزریق شود.

شیوع 10برابری ویروس جهش یافته اروپایی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ابتلای مجدد افراد به کرونا نشان می دهد کسی که به این بیماری مبتلا می شود، نه تنها بدن مقاومی ندارد بلکه بدن مستعدی برای ابتلا به بار دوم پیدا می کنند. افرادی هستند که دوبار به این بیماری احتمال دارد که بار سوم به کرونا مبتلا شوند. گفته می شود شانس شیوع و سرایت ویروس جهش یافته اروپایی 10برابر بالاتر است.

تئوری ها به واقعیت نپیوست

وی با اشاره به مهم ترین نکته ای که در مقابله با کرونا به آن توجه نشده است، تاکید کرد: در مقابله با بیماری کرونا دو اقدام و استراتژی مهم داریم. این دو استراتژی اقدام بهداشت محور (پیشگیری از ابتلا به بیماری و رعایت پروتکل های بهداشتی) و درمان محور (تشخیص قطعی و شروع پروسه درمان برای افراد مبتلا به کرونا) است. اقدام بهداشت محور یعنی در اجتماعات و ازدحام حضور پیدا نکنند، استفاده از ماسک مناسب، ماندن در خانه و نرفتن به سفر. ما در بهداشت محور ضعیف عمل کرده ایم. اقدامات پیشگیری در نگاه مجموعه اقدامات ستاد ملی مبارزه با کرونا کشور وجود دارد اما در عمل به منصه ظهور نرسیده است و در حد شعار مانده است. باید بهداشت محور حرکت کنیم تا بار درمان محور کاهش یابد.

"در خانه بمانیم" فقط شعار است

محمد پاک مهر با اشاره به افزایش تعداد جانباختگان و مبتلایان کرونا، گفت: مردم و کادر درمان خسته شده اند و انگیزه و حساسیت نسبت به بیماری کرونا تقلیل پیدا کرده است. شلوغی بازار و حمل و نقل پرازدحام را شاهد هستیم. بنابراین "در خانه بمانیم" و "سفر نرویم" شعار شده است و عملی نیست. باید مردم بدانند که زندگی در شرایط کرونا ویژگی های خاص خود را دارد و باید توصیه های بهداشتی و پزشکی را رعایت کنند.

تنها راهکارهای مبارزه با کرونا

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که برای کاهش ابتلا چه راهکاری باید در پیش گرفته شود؟ اظهار کرد: استراتژی "در خانه بمانیم"، "سفر نرویم" و "ماسک بزنیم" به صورت عملی نه شعار، تنها راهبرد مبارزه با کروناست و باید با همکاری مردم و مسئولان اتفاق بیفتد. حتی باید دو الی سه هفته قرنطینه را از ناحیه همکاری مردم به همراه مسئولان را باید تجربه کنیم وگرنه شیوع بیماری کرونا به این راحتی کاهش نمی یابد. نباید دنبال ایمنی گله ای باشیم تا ایمنی در بدن ایجاد شود. این ایمنی در بیماران پس از ابتلا به کرونا به وجود نمی آید. نشریه امریکن پرسین اشاره کرد که 6 تا 12هفته آینده جامعه جهانی تاریک ترین دوران شیوع و ابتلا به کرونا را تجربه می کند. بنابراین ستاد ملی مبارزه با کرونا باید اقدامی ویژه را در پیش بگیرد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم به قرنطینه بگیرد

محمد پاک مهر در پاسخ به این چرا دو هفته تعطیل نمی شود؟ گفت: اگر برای تعطیلی تصمیم قاطع ستاد ملی مبارزه با کرونا، حمایت دولت و همراهی مردم وجود داشته باشد، تعطیلی ها و قرنطینه خانگی اتفاق می افتد. تا زمانی که تصمیم قاطع انجام نشود، قرنطینه اتفاق نمی افتد. وقتی می گوییم "در خانه بمانیم" یعنی این که قرنطینه را بپذیریم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟