یک میلیارد یوروی کرونایی چرا یک جا واریز نمی شود؟ تا امروز در کدام حوزه ها خرج شده است ؟

به گزارش خبرنگار رکنا ، به گفته رئیس کل بانک مرکزی تا روز سه شنبه (6 آبان) معادل ریالی ۶۰۰ میلیون یورو از یک میلیارد یورو اختصاص یافته بابت هزینه های مقابله با بیماری کرونا به درخواست سازمان برنامه و بودجه به خزانه واریز شده است و  به زودی معادل ۸ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به حساب خزانه واریز می شود تا به وزارت بهداشت پرداخت شود.

دیروز چهارشنبه 7 آبان ماه 99 وزیر بهداشت دکتر نمکی گفت: روزی که به وزارت بهداشت آمدم، معوقات کارانه پرستاران حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه بود که به طور متوسط به حدود ۸ ماه رساندیم و نیروهای بهداشتی و درمانی در این ایام، سختی های زیادی را تحمل کردند و از محل یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا موافقت کردند و رییس جمهور نیز دستور داده تا ۸ آبان با ما تسویه کنند اما تا امروز حدود ۵۰ درصد از آن را دریافت کرده ایم و می دانیم که امسال، سخت ترین سال اقتصادی دولت ها در بعد از انقلاب اسلامی است.

مجلس

سوالی که مطرح می شود این است که این پول چرا یک جا واریز نمی شود و این که 50 درصدی وزارت بهداشت تاکنون دریافت کرده است صرف چه مخارجی شده است ؟ در این خصوص گفتگوی رکنا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بخوانید:

شاید بانک مرکزی در نقد کردن مشکل دارد

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در پاسخ به این که چرا این مبلغ یک جا واریز نمی شود ،گفت : امکان دارد بانک مرکزی محدودیت های منابع داشته باشد . شاید بانک مرکزی در نقد کردن و واریز کردن این منابع دچار مشکل شده است.

دلیل تعلل نامشخص است

حسین علی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز در پاسخ به این سوال گفت : ما بارها گفتیم اما گوش نمی کنند. باید دلیل این تعلل را از دولت بپرسید.

آقایان نوبخت و همتی پاسخ دهند

سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد نیز  گفت: این سوال را باید آقای نوبخت و آقای همتی پاسخ دهند. این که چرا یک دفعه واریز نمی کنند ممکن است مشکلات تخصیص ارز داشته باشند.

بخش هایی که یک میلیارد یورو باید خرج شود

وی در ادامه در پاسخ به این که این پول تا کنون در چه بخش هایی هزینه شده است ؟ گفت : این 50 درصد واریزی تا کنون برای تهیه دارو ، تهیه واکسن ، جبران کاهش درآمد بیمارستان ها ، خرید تجهیزات یک بار مصرف ، خرید تجهیزات سرمایه ای ، توسعه بخش های ویژه بیمارستان ها ، بیمه بیکاری کارگران ، بیمه بیکاری هنرمندان و نیروهای مسلح برای بخش نقاهتگاه ها و بیمارستان ها در نظر گرفته شده است.

میرمحمدی در آخر درباره علل  عدم رایگان بودن هزینه تست و بستری برای بیماران کرونایی بیان کرد : در حال حاضر تعداد قابل توجهی تست در حال انجام است. اما هزینه تست بالا است و برای تست هایی که در سیستم دولتی انجام می شود یارانه پرداخت می شود. ولی این که برای کسانی که در اولویت هستند این تست به صورت رایگان انجام بشود، دست دولت با توجه به محدودیت ها و شرایط بسته است. ولی برای مواردی که علائم مشخص داشته باشند، این تست انجام می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟