محرز : کرونا چکاپ های دوره ای را به صفر رساند / بیماران قلبی و سرطانی در خطر

چکاپ / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از دلایل بحرانی شدن بیماری های سرطانی تشخیص دیرهنگام است. در حالی که تشخیص به موقع می تواند از پیشرفت بیماری و حتی افزایش هزینه درمان پیشگیری کند. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: تشخیص های زودهنگام می تواند از بروز بسیاری از مشکلات بعدی بیماری ها پیشگیری کند.

تبخال دهانه رحم طلاق ها را افزایش داد

وی با اشاره به دغدغه ای که در جامعه امروز وجود دارد افزود: سرطان دهانه رحم یا تبخال دهانه رحم در جامعه وحشت به وجود آورده است. بسیاری این بیماری را در اینترنت جستجو  و مطالعات قدیمی را در مورد این بیماری مطالعه می کنند. این بیماری باعث مشکلات اجتماعی و حتی طلاق شده است در حالی که تبخال دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم در ایران شایع نیست.

نقش زنان در تشخیص به موقع سرطان ها

مینو محرز با اشاره به ضرورت چکاپ های دوره ای گفت: سرطان رحم یا پستان و... با پیگیری و آزمایشات به موقع تشخیص داده می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این موضوع در کلینیک های مراکزی سلامت زنان برنامه های بهداشتی و سلامت دارد. زنان اگر سروقت و به صورت مستمر به پزشکان زنان یا مراکز سلامت زنان که امکانات خوبی دارد مراجعه کنند، آزمایشات به موقع انجام می شود.

مردم نمی دانند برای سلامتشان به کجا مراجعه کنند

وی تاکید کرد: متوجه شده ایم آگاهی مردم نسبت به سلامت شان بسیار کم است و رسانه ها و فضای مجازی باید اطلاعات مردم را در مورد پایه های سلامت خود ارتقا دهند. وزارت بهداشت نیز به صورت رایگان خدماتی را ارائه می کند چرا که هزینه دولت در پیشگیری کمتر است. یک سرطان هزینه بسیار زیادی را به جامعه و دولت تحمیل می کند در صورتی که پیشگیری از سرطان هزینه کمتری دارد. اما مردم آگاهی ندارند و نمی دانند کجا باید مراجعه کنند. تشخیص زودرس در سرطان ها بسیار مهم است ولی برخی در مراحل پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه می کنند.

مراجعه بیماران قلبی بدحال به بیمارستان

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان این که پزشکان باید به بیماران تاکید کنند، افزود: به دلیل شیوع بیماری کووید-19 مردم از ترس چکاپ های دوره ای را انجام ندادند. حتی بیماران قلبی نیز به بیمارستان مراجعه نمی کنند و در بیمارستان ها با بیماران بدحالی روبرو هستیم که در اورژانس قلب شان می ایستد و احیا می شوند. چکاپ های بیماری ها به دلیل ترس از کرونا شرایط بدی پیدا کرده است و مردم دچار مشکلات بزرگتری می شوند.

امکان تست کرونا همه مردم را نداریم

قرار بود تست های کرونا نیز مانند چکاپ های دوره ای زنان رایگان باشد اما خبری از تست های رایگان نیست. چقدر این خدماتی که باید رایگان باشد اهمیت دارد؟ چرا تست های کرونا رایگان نشدند؟ عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوالات گفت: متاسفانه امکانات تست کووید-19 تمام مردم را نداریم. دولت امکانات امکان این را ندارد که از همه مردم تست رایگان کرونا بگیرد. این تست ها گران بوده و از سوی دیگر جمعیت کشورمان زیاد است و امکان آن را نداریم که وقتی تست یک فرد مثبت می شود از تمام اطرافیان او نیز تست گرفته شود و فقط از خانواده بیماران مبتلا به کرونا تست گرفته می شود. دولت برای تست تمام افرادی که با یک بیمار در ارتباط بودند را ندارد. اگر فردی در یک شرکت به کووید-19 مبتلا شود شرکت باید هزینه تست سایر کارمندان را تقبل کند که شرکت ها نیز این هزینه را تقبل نمی کنند. اگر از اطرافیان یک بیمار تست گرفته شود، علاوه بر تشخیص به موقع ابتلا در جامعه نیز کاهش می یابد.

انگی به نام "کرونا"

مینو محرز با بیان این که اصولا احتمال 30 تا 40درصد منفی کاذب در تست ها وجود دارد، افزود: بیمارانی هستند که علائم کرونا را دارند و ریه شان کاملا درگیر اما تست آنها منفی شده است. منفی کاذب بودن تست ها بیشتر از مثبت کاذب است. پزشک علائم دیگر را هم در نظر می گیرد و بیماری کووید-19 را تشخیص می دهد. برخی از بیماران از این منفی کاذب تست هایشان اطلاعی ندارند و با تشخیص پزشک دلخور می شوند. چون بیماری کرونا حالت انگ پیدا کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟