100 مدرسه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان می سازیم / با مهربانی تو ! + فیلم
حجم ویدیو: 72.94M | مدت زمان ویدیو: 00:09:54

مدرسه سازی/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  موسسه به نام "مهرگیتی" به جای واکنش قدمی پیشتر گذاشت و اعلام کرد که در این روستا صعب العبور واقع در منطقه خاش (سیستان و بلوچستان) مدرسه ای را می سازد. زهرا گیتی نژاد، مدیرعامل موسسه "مهرگیتی" در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره تاسیس این موسسه؛ چگونگی تاسیس موسسه و آنچه تاکنون در مسیر مدرسه سازی در کشور انجام داده اند چنین گفت که در ادامه می خوانید :

زهرا گیتی نژاد

زهرا گیتی نژاد با بیان اینکه  من یک معلم بودم و 42سال پای تخته بودم. 30سال برای دولت و 12سال در بخش خصوصی فعالیت کردم گفت : سال 81-82 طرحی به نام "آموزش جهانی" از طرف یونیسف به ایران پیشنهاد شد و طی این طرح آموزش معلمان و دانش آموزان در 7 استان مرزی مد نظر قرار گرفت.

مدرسه ای پشت جاده های خاکی

زهرا گیتی نژاد افزود: قرار بود بچه های دوره ابتدایی و راهنمایی در شهر و روستا مفاهیم علمی همراه با یک مهارت زندگی به صورت بازی برایشان تدریس شود. قرار بود مهارت های زندگی به صورت بازی با آموزش ها تلفیق شود و به مدت یک هفته ما را آموزش دادند و از بین آن 70 نفر به عنوان هسته مرکزی انتخاب شدند تا اهداف را بنویسند. من بخش روستا در میرجاوه استان سیستان و بلوچستان را برای آموزش معلم ها انتخاب کردم. سه روز معلم ها را آموزش دادم. پس از آن رئیس اداره پیشنهاد کرد که از مدارس روستایی بازدید کنیم. در منطقه صفر مرزی بودیم و 10-15 کیلومتر در جاده خاکی رفتیم و من تعجب می کردم که مگر ممکن است بیابان مدرسه هم باشد. در آن زمان من در یکی از بهترین مدرسه های تهران تدریس می کردم. مدرسه ای که سالن ورزشی، سالن نمایش، اجتماعات، کلاس های استاندارد و... داشت.

آغلی به نام مدرسه

مدیرعامل موسسه مهرگیتی درباره این کلاس در سیستان و بلوچستان گفت: پیاده شدیم و یک اتاق کاهگلی و یک پرچم رنگ و رو رفته ایران دیدم... من متوجه شدم اینجا مدرسه است. یک در چوبی داشت. وقتی رفتیم تو تاریک بود و من از صدای صلوات بچه ها متوجه شدم در کلاس دانش آموز هست. چند بعد ثانیه چشمم به نور عادت کرد و دیدم یک لامپ 50 وات دارد. از معلم پرسیدم و او گفت: "اینجا یک آغل است و اگر لامپ 100 استفاده کنیم صاحب خانه کلاس را از من می گیرد." نگاه کردم بچه ها روی زمین و گونی نشسته اند. دو نیمکت هم آخر کلاس بود. گفتند: "آنها که روی نیمکت نشسته اند کلاس چهارم و پنجم هستند و اینها که روی زمین هستند اول و دوم. اینطرف هم دخترها نشسته اند."

قصه معلمی که عاشق بود

زهرا گیتی نژاد با بیان این که من هر کاری کردم نتوانستم با بچه ها ارتباط بگیرم، گفت: از آنها می پرسیدم: "دخترم حالت چطور است؟" شالش را روی صورتش می کشید. می پرسیدم: "پسرم کلاس چندم هستی؟" جواب ندادند. در دلم این بود که دفعه بعد چیزی برای بچه ها بیاورم که بتوانم با آنها ارتباط بگیرم. کلاس کاملا علمی و استاندارد بود. معلم یک طرف نقشه ایران را به دیوار زده بود. اسم مدرسه "اقبال لاهوری" بود. یک شعر و عکس اقبال لاهوری را به دیوار زده بود. در یک طاقچه آزمایشگاه و در یک طاقچه دسته های 10تایی چوب برای آموزش ریاضی درست کرده بود. معلم عاشق بود و کلاس استانداردی درست کرده بود. به معلم گفتم: "چه چیزی نیاز داری که دفعه بعد آن را برایتان بیاورم؟" او جواب داد: "ما فقط مدرسه می خواهیم." چیزی که در توان من نبود. من یک معلم ساده بودم. سرم را پایین انداختم و گفتم: "انشالله که درست می شود!"

استفاده از امکانات بچه های بالاشهر تهران برای مناطق محروم

زهرا گیتی نژاد گفت: به تهران برگشتم. من در یک مدرسه در بالاشهر تهران تدریس می کردم. روز بعد با بچه ها صحبت کردم. تمام امیدم این بود که از توانایی های مالی این بچه ها برای آن بچه ها کمک بگیرم. 6 کلاس در روز می رفتم. با بچه ها صحبت کردم و گفتم که دیروز چنین جایی بودم. شما قدر امکانات خودتان را بدانید و درس تان را بخوانید. بچه ها باورشان نمی شد ولی من عکس ها را نشان دادم و آنها باور کردند. فردا به اولین کلاس که رفتم یکی از بچه گفت: "خانم اجازه پدرم گفته ما چطور می توانیم کمک کنیم؟" و از همانجا شروع شد. من والدین را دعوت کردم و کارها شروع شد و ما در خط صفر مرزی 16 مدرسه ساخته شد. در آن مدرسه ای که بچه ها هیچ ارتباطی با من برقرار نمی کردند سال بعد افتتاح شد. همان بچه مقنعه سرشان بود و به ما خوش آمد گفتند و سرود خواندن... چون دیده شدند.

وجود 20 مار در یک مدرسه

زهرا گیتی نژاد با بیان این که عقیده من این است که اگر بچه ها در فضای استاندارد درس بخوانند از نظر علمی رشد می کنند، افزود: در مدرسه استاندارد معلم دنبال شیوه های نوین تدریس است و به فکر سرما و گرما، مار آمد و عقرب آمد ندارد. ما در سیستان و بلوچستان یک کلاس را ساختیم که معلم می گفت در مدرسه قدیمی 20 مار کشتم. اگر مدارس استاندارد باشد، دانش آموزان رشد بهتری هم دارند و سرما و گرما نمی خورند و بیمار نمی شوند. از نظر عاطفی هم رشد می کنند چرا که دیده شده اند. علی ایحال موسسه مهر گیتی از سال 90 تا امروز 540 مدرسه ساخته یا در حال ساخت دارد. یک پل هم برای بچه های رود بختیاری ساختیم که در سیل آسیب دیده و امیدواریم با کمک شما دوستان ترمیم شود.

کامپیوترهای دست دوم در مدارس نقاط محروم

مدیرعامل موسسه گیتی نژاد با بیان این که کارهای فرهنگی انجام می دهیم، گفت: برای مدارس در نقاط کم برخوردار کتاب های درسی می فرستیم. کامپیوترهای دست دوم را به روز کرده و برای این مناطق ارسال می کنیم. به دانش آموزان بورسیه تحصیلی می دهیم و در حال حاضر 4-5هزار دانش آموز از مهرگیتی بورسیه شده اند و مدارج علمی دانشگاهی گرفته اند. این افتخاری است برای ما و حامیان ما. از اول مهر سال 99 نیز رسانه آموزش دیجیتالی را راه اندازی کردیم که دانش آموزان و معلمان در سراسر کشور به طور رایگان می توانند از اطلاعات علمی این سامانه استفاده کنند.

ادای دین به در خاک ایران

زهرا گیتی نژاد تاکید کرد: ما انتظار نداریم که همه مردم مشارکت کنند، شاید توانایی نداشته باشد. اما هر کسی به اندازه خود می تواند در مدرسه سازی مشارکت داشته باشد. دانش آموزانی داشتم که با 10هزار تومانی مشارکت می کردند. ما ساخت مدرسه ای را با قیمت 20 سهم بندی کرده بودیم که این دانش آموز نصف سهم را خرید و در مدرسه سازی مشارکت کرد. از یک آجر می توان مشارکت را شروع کرد. مهم عشق و علاقه و تعهدی است که نسبت به جامعه داریم. باید این دین و تعهد به وجود آید که در این خاک و سرزمین به این جا رسیده ام و توان کمک به یک دانش آموز را دارم. اگر این دین احساس شود جلو می رویم. من یک معلم بودم و این کار را انجام دادم. هر کسی در هر رده شغلی می تواند فعالیت داشته باشد. احتمال دارد فردی در یک روستا که مدرسه ساخته می شود، هر روز به ساخت آن کمک می کند و دین خود را ادا می کند.

کمبود 5هزار کلاس در سیستان و بلوچستان

زهرا گیتی نژاد در پاسخ به این سوال که چند مدرسه در ایران با مشکل روبرو هستند؟ گفت: در کشور ما مدل های زندگی متفاوت است. بعضی در شهر و بعضی در روستا زندگی می کنند و در مقابل برخی عشایر هستند. چقدر مدرسه نیاز داریم؟ این را می گویم که فقط در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر 5هزار کلاس درس کم دارد. جنوب کرمان، آذربایجان غربی، جنوب کشور و... نیز این شرایط را دارند. وقتی نمودار کمبود مدارس را نگاه کنید اول استان سیستان و بلوچستان و شاید باورتان نشود دوم تهران و بعد استان البرز است. باید یک عزم ملی باشد تا تمام کمبودها رفع شود.

بوسه بچه ها بر مدرسه کانکسی

مدیرعامل موسسه مهرگیتی در پاسخ به این سوال که چند مدرسه کانکسی در ایران وجود دارد؟ تاکید کرد: در مناطق صعب العبور و در بخش های عشایری مدارس کانکسی وجود دارد. مدارس کانکسی چیز بدی نیست. مناطقی که صعب العبور هستند و نمی توان مصالح به آنجا برد مدارس کانکسی استاندارد به درد می خورد و حتی با هلی کوپتر حمل و نصب می شود. ما مدرسه کانکسی در یکی از روستاهای آذربایجان شرقی نصب کردیم و مسئول نصب گفت: وقتی کانکس نصب بچه ها می چرخیدند و دیواره آن را می بوسیدند. بنابراین مدارس کانکسی چیز بدی نیست.

دختران سدها را شکستند و روی نیمکت مدرسه نشستند

زهرا گیتی نژاد در پاسخ به این سوال که کمبود مدرسه چقدر به محرومیت زنان در تحصیل دامن می زند؟ گفت: شعار ما این است؛ "توانمندکردن یک زن توانمندکردن یک جامعه است." بالا بردن سطح علمی و فکری و باسواد کردن یک دختر می تواند در رشد و سلامت یک خانواده و حتی یک جامعه تاثیر داشته باشد. متاسفانه در بعضی از استان های ما به دلایل عقیدتی اجازه نمی دادند دختران بیشتر از 6کلاس درس بخوانند. چون در روستا بودند، اجازه نمی دادند دختران برای گذراندن دبیرستان به شهر یا روستاهای اطراف بروند و از مدارس شبانه روزی استفاده کنند. خوشبختانه با اقدامات فرهنگی صورت گرفته، این سد شکسته شده و ما موجب خوبی را می بینیم که والدین اجازه می دهند به مدرسه بروند. در سیستان و بلوچستان دختران در تحصیل رقابت می کنند. ما در این استان بخشدار، فرماندار و رئیس ادارات زن هستند. بیشتر شوراهای شهر توسط زنان اداره می شود و این یک اتفاق خوب است.

ساخت 200مدرسه در کرمانشاه

زهرا گیتی نژاد با بیان این که مدارس فرسوده زیادی داریم، به شرایط مدارس در مناطق سیلزده و زلزله زده اشاره کرده و افزود: خوشبختانه در کشور ما سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور خوب عمل کرده است. در زلزله کرمانشاه 87 مدرسه تخریب شد ولی 200 مدرسه ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفته است. در سیل استان گلستان، خوزستان و لرستان مدارس بسیاری تخریب شد و برای ساختن آن مدارس در مناطق امن و ایمن اقدام شده و حدود 220 میلیارد تومان خیرین در یک همایش برای ساخت مدارس این مناطق مشارکت کردند. مهرگیتی 13 مدرسه در استان لرستان، یک مدرسه در استان گلستان (مدارس این استان صدمه زیادی ندیده بودند) و 11 مدرسه در استان خوزستان ساخته است.

1000 مدرسه سنگی در خوزستان

زهرا گیتی نژاد با اشاره به این که اخیرا موجی برای یک مدرسه در منطقه خاش ایجاد شده است، گفت: به همه ایرانیانی که دلشان برای بچه های این مرز و بوم می تپد می گویم، این یک مدرسه نیست، 200 مدرسه معادل و مشابه این مدرسه در استان سیستان و بلوچستان و 1000 مدرسه سنگی در خوزستان وجود دارد. 16هزار کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان کم داشتیم که به 5هزار رسیده است. در جنوب کرمان، استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد مدرسه غیراستاندارد زیاد داریم. مدرسه خاش یکی از این مدرسه ها بوده است. امیدواریم با کمک همه ایرانیان داخل و خارج از کشور بتوانیم مشکل تمام این مدارس را حل کنیم.

با 100 تومان مدرسه سازی کنید

زهرا گیتی نژاد در پاسخ به این سوال که با هزار یا دو هزار تومان هم می شود در مدرسه سازی کمک کرد؟ تاکید کرد: با 100 تومان هم می شود شروع کرد. فقط دل بزرگ می خواهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 618891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟