قانون حمایت از  کودکان تصویب شد اما هنوز پلیس امنیت اطفال نداریم / نیاز به جذب نیروی پلیس روانشناس

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند سال است که دایره ای برای مشاوره و مددکاری به بحث رصد، شناسائی و تجزیه تحلیل داده های جرائم اطفال شکل گرفته است. اما این منظور پلیسی که در این لایحه ذکر شده است را محقق نمی کند. این دایره به کودکان یا نوجوانان مجرم می پردازد در حالی که نیاز است پلیس ایران، دایره ای تشکیل دهد تا همانگونه که قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، در نظر دارد از آنها در برابر خشونت حمایت کند، از آنها در برابر جرائمی که کودکان قربانی آن می شود حمایت کند. آنطور که نیروی انتظامی به خبرنگار رکنا گفته است دستورالعمل این دایره طی دو هفته آینده توسط نیروی انتظامی تهیه می شود.

اما هنوز در توجیه شدن مقامات انتظامی جدل است که آنها چه فرضی از پلیس اطفال و نوجوانان دارند. فاطمه ذوالقدر، عضو اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در این خصوص با رکنا گفت و گو کرد.

201901106395705120

ذوالقدر گفت: پلیس اطفال پلیسی نیست که بخواهد به جرائم کودکان بپردازد، در واقع کارویژه آن حمایت از کودکانی است که مورد بزه قرار میگیرند. لازم است پلیسی به این جرائم رسیدگی کند که از شرایط و مشکلات این طیف از کودکان باخبر باشد. متاسفانه جزئیات این پلیس در قانون تعریف نشده است و لازم است که این جزئیات با آیین نامه های ابلاغی تشریح شوند. باید برای نیروهای این پلیس شرح داده شود که چه وظایفی دارند. مشکلات اجتماعی را که با آن روبرو خواهند شد را و ماجراهایی که ممکن است با آن روبرو شوند را بدانند. باید نیروهای مذکور متوجه باشند که این آنها قرار است در جهت حمایت از کودکان و نوجوانان کار کنند.

پلیس اطفال نیاز به نیروی متخصص تری دارد

وی در ادامه بیان کرد: حتما لازم است که نیروهای تخصصی برای این تیم جذب شوند. این پلیس ها باید به موضوعات روانشناختی کودک و نوجوان اشراف داشته باشند. لازم است یا نیروهای کارامد جذب شوند یا با آموزش های لازم نیروها کارآمد شوند. مسلم است که اینگونه پلیس کارائی لازم را خواهد داشت. چنانچه آن نیروها آموزش لازم را ندیده باشند، نخواهند توانست وظایف ذاتی خود را که در لایحه ذکر شده است، انجام دهند.

گوییم توجه ویژه ای باید به جذب زنان پلیس شود

این نماینده اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس ، اظهار کرد: به کارگیری نیروهای زن در این نیرو اهمیت ویژه ای دارد. خانم ها به دلایلی مانند اینکه خود مادر هستند، احساسات برجسته تری دارند یا ارتباط بهتری که می توانند با کودک و خانواده اش پیدا کنند، در این نیرو کارآمدتر خواهند بود. از آنجایی که این پلیس حمایتگر است و لازم است که پای درد و دل خانواده ها بنشیند، زنان می توانند کارآمدتر باشند. البته این به این معنا نیست که از آقایان در این نیرو استفاده نشود، فقط می گوییم توجه ویژه ای باید به جذب زنان پلیس شود. باید ترجیح بر این باشد.
ذوالقدر گفت : این پلیس حمایتگر است و مربوط به جرائم کودکان نیست. پلیس اطفال در پی اثبات جرائم کودکان یا حمایت از کودکان مجرم نیست. این پلیس حامی کودکان است و مطمئنا نیروی انتظامی به ابعادی که باید به آن توجه کند توجه خواهد کرد. فقط باید دقت شود که آن غرض و هدف لایجه فوت نشود. بالاخره این نیرو قرار است تحت لوای این لایحه شکل بگیرد.

زمان می برد اما آینده کودکان تغییر می کند

وی در خصوص زمانی که پلیس اطفال شکل خواهد گرفت، گفت: این لایحه از اقدامات مهم مجلس دهم است و یکی از نقاط مثبت این مجلس بود. سببش هم همکاری های نهادهای گوناگون از جمله فراکسیون زنان، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون فرهنگی و غیره بود. اما دستاورد آن زمان می خواهد. شکر که این قانون مصوب شد اما باید برای تهیه زیرساخت های آن صبر کرد. لازمه تمام آنچه می گوییم ابلاغ آیین نامه هایی است که هنوز تهیه نشده است. تمام اینها زمان می خواهد ولی حتما شکل خواهد گرفت. آموزش های لازم ممکن است زمانبر باشند ولی آینده ایران از این طرح و تصویب خیر می بیند. این پلیس در آینده کودکان کشور موثر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 616242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟