ظلم تحریم ها بر آب، گیاهان و جانوران ایران / دود تحریم درچشم مردم است نه دولت

تحریم ها/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مردم هر روز فقیرتر می شوند و با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبانند. از سوی دیگر به دلیل عدم تبادل ارز حتی واردات دارو، تجهیزات پزشکی و سلامت همچنین موادغذایی به ایران سخت و عملا غیرممکن شده است. حتی محیط زیست نیز در این تحریم ها آسیب بسیاری می بیند و این آسیب را به مردم ایران زمین نیز انتقال می دهد.

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکید کرد: زمانی که معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بودم به شهرهای مختلف سفر می کردم. در عسلویه و نخل تقی گوگردی که از بنزین جدا می شود را کنار جاده ریخته اند و باعث تصادف های بسیاری می شود. در بندر امام خمینی (ره) گوگردها را با بیل به کشتی منتقل می کردند تا به چین برود. بخشی از این گوگردها در بندر و خلیج فارس ریخته می شد. آب اینقدر اسیدی شده بود که یک ماهی پیدا نمی شد و مرغابی ها از بین می رفتند. درخواست کردیم که تجهیزات مورد نیاز را به کار گیرند اما تحریم ها اجازه به کارگیری تجهیزات را نمی داد.

تحریم ها ورود فیلتر را ممنوع کرد

وی با اشاره به این که کارگران کارخانه های عسلویه با ماسک کار می کردند،افزود: اما کارگران زیادی فوت می کردند. چون ماسک ها باید فیلتردار می شدند اما تحریم ها مانع ورود فیلتر به کشور می شد. به کارخانه سیمانی رفتم که لوح 2500 ساله کنار آن بود. این لوح مالامال از سیمان بود و داشت این لوح را از بین می برد. چون کارخانه فیلتر نداشت و تحریم ها اجازه ورود فیلتر را نمی داد. به همین دلیل نامه ای به بانکی مون، دبیرکل سازمان ملل نوشتم و در آن قید کردم شما نمی دانید این تحریم ها چه ظلمی به مردم، محیط زیست، خاک، آب، گیاهان و جانوران کرده است.

نامه دبیرکل سازمان ملل به یک فعال محیط زیست

فعال محیط زیست ادامه داد: 13دسامبر 2013 بانکی مون جواب نامه من را داد و نوشت: "به دلیل آن که از طرف NGOها صحبت می کنید، جواب می دهم. در گزارش های در شورای حقوق بشر و سازمان ملل اعلام کردم که تحریم ها علیه ایران به عموم مردم از جمله تورم شدید، افزایش قیمت کالا و انرژی، نرخ بیکاری و کمبود اقلام ضروری است. در گزارش 22 آگوست 2012 مجمع عمومی پیرامون وضعیت حقوق بشر در جمهوری ایران توجه اذهان شرکت کننده را به این موضوع جلب کرده ام که تعدادی از سازمان های مردم نهاد در خصوص اثرات در حال رشد تحریم ها مانند تورم و قطع یارانه ها، کاهش دسترسی مردم به داروهای نجات بخش و حیاتی، نگرانی خود را ابراز کرده ام. در همین راستا از توافق موقتی به دست آمده در 23نوامبر 2013 که برای کمک به مردم ایران است، استقبال می کنم. بار دیگر تکرار می کنم که امیدوارم دولت ایران و 6 عضو درگیر در شروع دلگرم کننده عمل کنند. شما را به استقامت در کارها در جهت ارتقا توسعه پایدار و شتاب در دستیابی به توسعه هزاره تشویق می کنم." در حقیقت ایشان اعلام کرده که از دست ما کاری ساخته نیست. این موضوع مربوط به سال ها قبل است و حالا ببینید چه مشکلاتی گریبانگیر کشور است.

از بین رفتن 200باله دلفین

اسماعیل کهرم با بیان این که تحریم ها تمام جنبه های زندگی ایرانیان را در بر گرفته است، تاکید کرد: هر جا که مشکل و مسئله ای درباره سوخت، سیمان و حتی انبار کردن روغن واسکازین تجهیزات بی خطر و بی ضررمی خواهد که ما به خاطر تحریم ها از پس آن برنمی آمدیم به همین دلیل شبانه آن را وارد خلیج فارس می کردند و 200باله دلفین از بین رفتند. تمام این بلایا سر ما آمد به دلیل آن که در تحریم بودیم. البته در نامه من قید شده بود که "آمریکا ادعا می کند که این تحریم ها بر علیه انسان ها نیست ولی در عمل دود تمام این ها به چشم مردم ایران می رود و باعث آلودگی هوا (نبود فیلتر)، آب (نبود فیلتر تصفیه آب) و خاک است. پساب ها را روانه چاه های آب می کنیم که نهایتا به خاک برمی گردد و آن را آلوده می کند. بنابراین گیاهان آلوده می شوند و حیات وحش و انسان ها که از گیاهان می خورند دچار مسمومیت می شوند.

فیلترهایی که در شب خاموش می شوند

وی افزود: پساب هایی که در شهر تهران جاری است بدون فیلتر وارد رودخانه ها می شود. رودخانه ها در شهرری و ورامین پای بوته های گوجه فرنگی، سبزی خوردن، صیفی جات می رود که خوراک مردم تهران را تشکیل می دهند. به این ترتیب تحریم ها حیات را بر روی زمین در کشور ما محدود می کند. بانکی مون 6-7 سال پیش از پیشرفت مشکلات در ایران صحبت کرد حالا ببینید شرایط و وضعیت چگونه است! ما یک فیلتر ساده کارخانه سیمان را نمی توانیم نصب کنیم و فیلترهای دست دوم می خریم که عمر محدودی دارند. در نتیجه مدیران کارخانه ها شب ها فیلترها را خاموش می کنند برای آن که عمر فیلترها کم نشود. در نتیجه کارخانه هایی که نیرو تولید می کند مانند کارخانه برق نکا از سوخت های غیربهداشتی و غیراستاندارد استفاده می کنند که در روز به دلیل استفاده از فیلتر مشکلی ایجاد نمی شود اما در شب فیلترها را از کار می اندازند تمام اطراف نکا (با آن که میانکاله پناهگاه حیات وحش است) بوی شدید سوخت مانند بنزین یا واسکازین را متحمل می شوند. تمام برگ های نکا سیاه است. چون فیلترها در شب خاموش می شود و سوخت روی برگ می نشیند و درخت را می کشد. ببنید تحریم ها حیات را از بین می برد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟