عوارض کرونا در دوران بارداری

کرونا / به گزارش رکنا، در تحقیق کنونی خطرات ابتلا به کووید-۱۹ در دوران بارداری موردبررسی قرار گرفته است. مشخص‌شده ویروس‌های تنفسی به دلیل تغییر سیستم ایمنی به دلیل بارداری، همچنین سایر تغییرات فیزیولوژیکی در این دوره، زنان باردار را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گزارش‌های اولیه تحقیقات چین و ایالات‌متحده نشان داد که هیچ خطر افزایشی در زنان باردار با کووید-۱۹ شدید در مقایسه با جمعیت عمومی وجود ندارد. بااین‌حال، تحقیق جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ ایالات‌متحده (CDC) نشان می‌دهد که بارداری با کووید-۱۹ در مقایسه با ابتلا به کووید-۱۹ در دیگر زنان اغلب با بستری شدن در بیمارستان، استفاده از اکسیژن، دستگاه‌های تنفسی و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) همراه است.

این گزارش توصیه می‌کند که زنان باردار به افزایش خطر عوارض این بیماری توجه داشته باشند. مطالعه حاضر از یک روش کنترل موردی برای دستیابی به ارزیابی کمی خطرات مادر و کودک هنگام ابتلا زنان باردار به کووید-۱۹ و درک اپیدمیولوژی عفونت، عوامل خطرزا و عوارض در این شرایط استفاده کرده است.

عوامل خطر کرونا

در این تحقیق ۶۱ زن باردار مبتلابه کووید-۱۹ و گروه کنترل با دو برابر این تعداد بر اساس تاریخ تولد نوزاد با یکدیگر تطابق داده شد. حدود ۸۹ درصد این تعداد بیماری خفیف داشتند و ۱۲ درصد به بیماری شدید یا بحرانی مبتلا شدند. در این گروه حدود ۵۸ درصد سفیدپوست و در گروه کنترل این تعداد حدود ۴۳ درصد بود.

در گروه مبتلایان به بیماری شدید و بحرانی در مقایسه با گروه کنترل میزان بیشتری از افراد اسپانیایی زبان و سیاه‌پوست بودند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان بیماری دیگری نداشتند، بااین‌وجود در میان افراد با بیماری شدید و بحرانی میزان چندابتلایی (وجود چند بیماری) بالاتر و حدود ۴۳ درصد در مقایسه با حدود ۲۵ درصد گروه کنترل بود. در موارد چندابتلایی الگوی مشابهی برای افزایش دو برابری خطر شدت بیماری کووید-۱۹ با دیابت، حدود ۶ برابر با فشارخون مزمن، ۱۴ برابر با بیماری‌های کلیه و پنج برابر با کم‌خونی وجود داشت.

محققان دریافتند که بیش از ۶۰ درصد زنان باردار به بیماری کووید-۱۹ خفیف و یا بدون علائم مبتلا بودند. بقیه نیز علائم خفیف بیماری ازجمله تب، سرفه و درد مفاصل را گزارش کردند. لازم به ذکر است که گروه بیماری شدید و بحرانی نیز علائم سرفه، تنگی نفس و تب داشتند.

نتایج آزمایشگاهی در هر دو گروه کنترل و بیماران خفیف کووید-۱۹ مشابه بود و همچنان تعداد سلول‌های سفید، تعداد لنفوسیت‌ها و آنزیم‌های کبدی در مبتلایان به کووید-۱۹ شدید و یا بحرانی افزایشی و تعداد پلاکت‌ها کم بود.

بنابراین، عوامل خطری که به‌وضوح مشاهده‌شده شامل نژاد سیاه و اسپانیایی، مادر با سن بالاتر، چاقی و بیماری‌های مزمن دیگر بود که نیاز به بستری در بیمارستان قبل از زایمان ایجاد کرد. بازهم تاکید می‌شود، پیامدهای نامطلوب بارداری با موارد شدید یا بحرانی کووید-۱۹ در زمان بارداری وجود دارد و در موارد خفیف هیچ تفاوتی با عموم مشاهده نمی‌شود.

موارد خفیف در مقایسه با گروه کنترل افزایش قابل‌توجهی درنتیجه نامطلوب نداشت، اما در افرادی که بیماری شدید و بحرانی دارند، خطر زایمان زودرس با میانگین ۳۴ هفته در مقایسه با ۳۸.۷ هفته برای گروه کنترل بیشتر بود. به‌طورکلی، احتمال زایمان بیماران قبل از ۲۸، ۳۴ و ۳۷ هفته در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود.

در گروه شدید و بحرانی کووید-۱۹ نیز پذیرش بیشتر بدون ارتباط با زایمان، سزارین بالاتر، افزایش بروز کوریوآمنیونیت، پره اکلامپسی و الگوهای غیرطبیعی جنین حتی با تصحیح داخل رحمی نیز انجام شد.

نوزادانی که در زنان باردار مبتلابه کووید-۱۹ شدید و بحرانی متولد می‌شوند بیشتر در معرض خطر کم‌وزنی هنگام تولد قرار دارند که بیشتر به دلیل زایمان زودرس، پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نارس (NICU)، اختلال تنفسی و فشارخون بالای بطنی است. هیچ تفاوتی بین نتایج در نوزادان در بیماران باردار با بیماری کووید-۱۹ خفیف در مقابل گروه کنترل وجود نداشت.

نوزادان در ۳۶ ساعت آزمایش شدند

احتمال عوارض جانبی مادر و کودک در کووید-۱۹ به ترتیب ۳.۴ و ۱.۷ برابر بیشتر بود، اما ازآنجاکه اختلاف معنی‌داری در موارد خفیف در مقابل گروه کنترل وجود نداشت، بدیهی است که بیشترین خطر به دلیل موارد شدید و بحرانی است.

با افزایش تشخیص موارد خفیف و بدون علامت کووید-۱۹، بدیهی است که اکثر بیماران باردار ازنظر احتمال نتیجه خوش‌خیم اطمینان حاصل کنند. درحالی‌که مطالعه حاضر ۶۴ درصد عفونت بدون علامت را با سارس-کووید-۲ در بارداری گزارش کرده است، دیگران نرخ بسیار بالاتر حدود ۹۰ درصد را گزارش کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که افزایش نیاز به پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه و دستگاه تنفسی عمدتا به بیماران باردار مبتلابه کووید-۱۹ شدید و بحرانی محدود می‌شود.

از طرف دیگر، این یافته به افزایش خطر انتقال به جامعه و همچنین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و بر لزوم آزمایش بیشتر و اقدامات احتیاطی بیشتر در واحد زایمان تاکید می‌کند. درحالی‌که ممکن است نوزادان به‌عنوان بیماران بالقوه آلوده تحت درمان قرار بگیرند تا ازنظر وجود ویروس بررسی شوند اما نباید از مادر مگر با رضایت وی جدا شوند. در مطالعه حاضر، همه نوزادان در ۳۶ ساعت آزمایش شدند و نتایج همگی به طور یکسان منفی بود.

کادر پزشکی خاطرنشان کرد: افزایش خطر زایمان زودرس به دلیل عوارض کووید-۱۹ شدید است. البته محققان تاکید کردند که برای تخمین صحت این خطر ممکن است تحقیقات بیشتری در سطح جامعه لازم باشد.

بنابراین نتایج این تحقیق به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ (CDC) توصیه می‌کند که مراقبت بیشتر از زنان باردار برای جلوگیری از عفونت سارس-کووید-۲ با توجه به افزایش خطر عوارض آن لحاظ شود. بااین‌حال، نشان داده‌شده که این نتایج نامطلوب با عوامل خطر قابل‌شناسایی مرتبط هستند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 613604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟