میرسلیم : نمایندگان مجلس بیش فعال هستند / مدیران فاسد هنوز فعالند / روحانی باید ستاد فرماندهی خود را تشکیل می داد

 به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، میرسلیم قبل از ورود به مجلس دوره یازدهم در مورد تخلفات شهری و شخص رئیس مجلس کنونی صحبت کرد و هنوز هم در این راه ادامه می دهد. او که در دوره جنگ مسئول ساماندهی جنگ زدگان را به عهده داشت حالا در مجلس داعیه خدمت را برافراشته است.

مصطفی میرسلیم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، شرایط جنگ زدگان در جنگ را تشریح کرد و به فسادها و شرایط معیشتی امروزه مردم پرداخت.

دشمن به دنبال ایجاد نارضایتی اجتماعی بود

مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال در 8سال دفاع مقدس، مهاجران جنگ را ساماندهی کردید، اما چرا بعد از 32سال که از جنگ گذشته و هنوز مناطق جنگی بازسازی نشده اند و مردم این مناطق با مشکلات عدیده ای دست وپنجه نرم می کنند؟ تاکید کرد: وقتی در 31 شهریور59 جنگ بر ما تحمیل شد، با توجه به نزدیک بودن برخی از شهرهای کشور در استانهای خوزستان و ایلام و کرمانشاه به مرز عراق، تعداد کثیری از هموطنان عزیز ما آواره شدند و مجبور شدند خانه و کسب و کار خود را رها کنند. یکی از اهداف صدام این بود که با آواره کردن مردم موجبات نارضایتی اجتماعی را فراهم آورد و ثبات را در کل کشور برهم بزند و در نتیجه دولت و مردم را به خیال خام خود به زانو در آورد زیرا فکر نمی کرد ما بتوانیم برای مسائل متعدد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و امنیتی ناشی از آوارگی خانواده های ساکن شهرها و روستاهای مرزی راه حل مناسب بیابیم و با بحران چند جانبه مواجه خواهیم شد.

وی افزود: مرحوم شهید رجائی، نخست وزیر وقت، پس از برگزاری اجلاس استانداران در خرم آباد از شرایطی که برای جنگ زدگان به وجود آمده بود ابراز نگرانی کرد و این جانب که در آن ایام معاون سیاسی - اجتماعی در وزارت کشور بودم راه حلی را پیشنهاد دادم که به مهار کردن مشکل می انجامید. ایشان پیشنهاد مرا پسندید و خودم را از فردای آن روز مسئول اجرای آن کرد. بدون فوت وقت این جانب ندای "هل من ناصر ینصرنی" را سر دادم و عده ای از همکاران فداکاری که شیفتۀ خدمت به مردم بودند و به دنبال مقام و مزایا نمی گشتند مخلصانه دست یاری به من دادند و اگر موفقیتی در این اقدام حاصل شد به لطف خدا، نتیجۀ همان اخلاص است.

اسکان یک میلیون و صد هزار ایرانی آواره در اردوگاه های موقت

وی با اشاره به این که ما بنیاد امور جنگ زدگان را تشکیل دادیم، گفت: برای شناخت ابعاد فاجعه، سریعا به کمک دوستان خودمان در انجمن اسلامی مرکز آمار، آمارگیری از جنگ زدگان را آغاز کردیم و اطلاعات مفیدی بدست آوردیم و از جمله معلوم شد یک میلیون و صدهزار نفر از هموطنان ما در اثر یورش صدام آواره شده اند و خانه و زندگی و کسب و کار و امکان تحصیل جوانان خود را ازدست داده اند. با تقدیم گزارش خود به مجلس اول، نمایندگان تصویب کردند مبلغ 3 میلیارد تومان در اختیار بنیاد قرار گیرد تا به ساماندهی امور اسکان مهاجران جنگی بپردازد. بلافاصله فعالیت گسترده ای آغاز شد برای شناسایی اماکنی که امکان استقرار جنگ زدگان را داشت . این اماکن در تهران و برخی از مراکز استانها و حتی در مجتمع های ساحلی شمال کشور در اختیار خانواده های جنگزده قرارداده شد و به طور همزمان موضوع تشکیل اردوگاههای موقت با زیر سازی و نصب چادر در دستور کار قرار گرفت و با اقدامی جهادی ده ها اردوگاه موقت مهیا شد و امکانات اولیه برای استقرار در آن تأمین گردید و مهاجران جنگی در آن مستقر شدند.

صبوری مردم در برابر مشکلات مادی و معنوی

وی با بیان این که چون اغلب مهاجران فرصت نیافته بودند که حتی وسائل ابتدائی زندگی را همراه خود بیاورند، گفت: لوازم مورد نیاز برای هر چادر در نظر گرفته شد و بسته های خوراکی بین آنها به صورت آبرومندانه ای توزیع شد. پس از فروکش کردن التهاب اولیه و خنثی شدن نقشۀ شوم دشمن، اقدامات ردۀ دوم آغاز شد برای بهبود اسکان و پیش بینی اشتغال و رسیدگی به مشکلات فرهنگی و اجتماعی که درمورد چاره جویی آنها از وجوهات شرعی با اجازۀ مراجع تقلید نیز استفاده شد. نکتۀ بسیار مهم همکاری صبورانۀ خود مردم جنگزده بود که علیرغم هجوم مشکلات مادی و معنوی متعدد با شکیبایی خود ما را در امر کمک رسانی یاری می دادند و حتی عمال تشویق می کردند تا ما بتوانیم از بیست و چهار ساعت شبانه روز بهترین استفاده را برای خدمت به جنگ زدگان بکنیم. ما اغلب جلسات هماهنگی و تصمیم گیری را قبل از سحر برگزار می کردیم تا بدون فوت وقت، پس از نماز صبح کارهای اجرائی را دنبال کنیم.

همه جانبه نگری در چاره جویی مشکل و استفاده از کمکهای مردمی

میرسلیم با تاکید بر فرمایش امام خمینی (ره) افزود: مرحوم امام (قدس سره) بعدها فرمودند "این جنگزده ها یک قدرتى شده اند در مقابل صدام. این امرى است که با دست غیبى الهى انجام گرفته است و دست عنایت حق تعالى بر سرشماست و آسیبى انشالله، نخواهید دید". سر این موفقیت در چند نکته قابل خالصه کردن است:

الف) احساس مسئولیت صادقانۀ دولت نسبت به مشکلات مردم

ب) آمادگی مدیران و کارشناسان و همکارانشان برای فداکاری به منظور حل مشکل بدون کوچکترین چشمداشت

ج) همراهی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها و اولویت دادن به مسئلە جنگزدگان

د) شروع فعالیت بر مبنای شناخت و ادامۀ آن به کمک تحقیقات علمی

ه)همه جانبه نگری در چاره جویی مشکل و استفاده از پیشنهادها و کمکهای مردمی

و) استفاده از همۀ فرصتها بدون فوت وقت و همکاری مردم مناطق جنگزده را غنیمت دانستن بازسازی مناطق جنگزده و تخریب شده رسما بعد از پذیرش قطعنامه در سال 68 با دولت پنجم آغاز شد و در امر بازسازی نیز همکاری دستگاههای اجرائی مختلف و نهادها دخیل بود و اعتبارات مناسبی صرف آن شد که به دلیل کمبود نیروی انسانی متبحر و کافی نبودن مصالح و قطعات مورد نیاز در مقابل حجم گستردۀ کار بازسازی، عمال با سرعت لازم و کیفیت مناسب پیشرفت نکرد.

اولین علائم مفاسد اجتماعی در ایران در روزهای جنگ

این نماینده دوره یازدهم مجلس تاکید کرد: البته پول هنگفتی خرج شد و نشانۀ آن هم تورم بی سابقه ای است که در آن ایام رخ نمود و فشار بسیار بر طبقات کمتر برخوردار وارد آمد. بعلاوه در همین سالها بود که اولین علائم هشداردهندۀ مفاسد اجتماعی ظاهر شد؛ دلیل تورم نیز تزریق پول بود برای پیشبرد سریع بازسازی؛ نیت خوب بود اما بدون دقت الزم دربارۀ نیروی انسانی کافی و شایستگی های آن و مصالح کافی مورد نیاز، بدان مبادرت شد و لذا آسیب هایی را در برداشت از جمله کارهای ناقص، کارهای نامناسب با اقتضای جغرافیایی مناطق جنگزده، دوباره کاری، مشارکت ضعیف یا عدم مشارکت ذینفعان. در مجموع پروندۀ بازسازی در دولت پنجم بسته شد ولی آسیبهای آن برجا ماند و موجب نارضایتی عده ای از هموطنان ما شد. نواقصی که امروز مشاهده می شود به حرکت ارزشمند بازسازی که دولت پنجم آغاز کرد برنمی گردد، ولی اگر اصل آن کار عظیم و پرهزینه، با آینده نگری و همه جانبه نگری و با سیاستگذاری مناسب انجام گرفت، بسیاری از مشکلاتی که امروز، پس از سی سال، مشاهده می کنیم قابل اجتناب بود.

ارائه 350 طرح از سوی نمایندگان مجلس یازدهم

در ادامه این گفت و گو از روزهای جنگ به امروزها آمدیم و مصطفی میرسلیم در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم با شعار رونق اقتصادی روی کار آمد. این شعار دولت هم بود اما چرا تاکنون از مجلس قدمی رو به جلو مشاهده نشده است، در حالی که مردم هر روز با افزایش تصاعدی قیمت ها روبرو هستند؟ افزود: مجلس یازدهم با انبوهی از مشکلات مواجه است که میراث عملکردهای ضعیف گذشته و به ویژه نارکارآمدی دولت براثر سیاست غلط و فرصت سوزی در هفت سال گذشته است. برای آن انبوه مشکلات تا کنون نزدیک 350 طرح را نمایندگان پیشنهاد داده اند که حکایت از پیش فعالی نمایندگان است! اگر این طرحها و پیشنهادها اولویت بندی شوند و در قالب برنامۀ هفتم قرار گیرند قطعا ابزار خوبی در دست مجریان خواهد شد برای گره گشایی از مشکلات مردم و بازگرداندن شرایط معیشتی به حالت عادی. تأکید می کنم بر ضرورت همراهی دستگاههای اجرائی با مصوبات مجلس والا در حالت ناهماهنگی، بسیاری از طرح های خوب پس از ابلاغ به قوۀ مجریه با بی اعتنائی دولت مواجه و به بایگانی سپرده می شود: از این قبیل موارد متأسفانه در چهل سال گذشته فراوان مشاهده می کنیم؛ نفس این تخلف قابل پیگیری است ولی امروز اگر بخواهیم به این مسأله بپردازیم، به جای توجه به مردم، وارد حواشی سیاسی خواهیم شد. بنابراین صرف فعالیت مجلس کافی نیست و باید دولت نیز با اعتقاد کامل، مجلس را همراهی کند تا خیر آن نصیب مردم شود.

میرسلیم از علت بیان مکرر "خبر نداشتم" های رئیس جمهور گفت

 

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که این روزها رئیس جمهور مانند یک فعال اجتماعی مثلا  اعلام می کند ما مشکل مسکن، افزایش قیمت خودرو، گرانی اقلام مورد نیاز اولیه مردم ...داریم  و تأکید می کند و می گوید اگر سه قوه در کنار هم قرار گیرند، مشکلات حل می شود. چرا مانند جنگ که گروه های پارتیزانی وجود داشت، پارتیزان های اقتصادی نداریم؟ گفت: نیت رئیس جمهوری لابد خوب است اما مشکل در این جا است که رئیس جمهوری که در سابقۀ فعالیت هایش اشراف عملیاتی به امور اجرائی کشور وجود ندارد و از مدیریت و سابقۀ موفق در حد وزارت یا حتی استانداری برخوردار نبوده و هیچ بحرانی را تجربه نکرده، نمی تواند کاملا موفق باشد و از او بیش از این هم نباید توقع داشت؛ این که گاهی می گوید من خبر نداشتم یا اغلب خود را در موضع طلبکار قرار می دهد دلیل همان عدم اشراف است.

 

روحانی باید ستاد فرماندهی خود را تشکیل می داد

میرسلیم تاکید داشت : در شرایط کنونی برای افزایش اقتدار اجرائی رئیس جمهوری و دولت، اختیارات ویژه به شورای اقتصادی سران قوا داده شده که معنای حقیقی آن همراهی دو قوۀ دیگر با قوۀ مجریه است و ابزار شدن آن دو قوه برای دولت و رئیس آن. ایشان باید ستاد فرماندهی خود را تشکیل می داد و قرارگاه های الزم را فعال می کرد. وقتی دولت در اختیار او است و رؤسای دیگر قوا هم مشورت می دهند و نواقص تصمیمات را برطرف می کنند، به دنبال راه حل های چریکی نباید رفت. راه حل چریکی متعلق به شرایطی است که دولت در اختیار دشمن یا عوامل و سرسپردگان بیگانه باشد. عمدۀ کسانی که در همین سالها کشور را غارت کرده اند  از مدیران ارشد بوده اند و همین الان هم فعالند زیرا دستگاه قضائی ما تا کنون فقط برخی از عناصر فاسد و مفسد را دستگیر کرده و محاکمه می کند و به طور کامل وارد فرآیندهای فسادآفرین نشده است. اگر زنجیرۀ فسادزا قطع نشود، با دستگیری و حذف یک عنصر فاسد، چند عنصر فاسدتر و متبحرتر زاییده می شود. در سه قوه باید پاکسازی جدی انجام گیرد تا مسائل کشور حل شود و مشکلات مردم برطرف گردد.

80درصد مشکلات در تحریم قابل حل است

میرسلیم در پاسخ به این سوال که چند درصد مشکلات اقتصادی به آمریکا و تحریم ها مربوط است؟ گفت: اگر تمام ارکان کشور با مدیریت فداکارانه و مخلصانه مشغول خدمت باشند نه تنها هیچ مشکلی نخواهیم داشت بلکه پوزۀ آمریکا را هم می توانیم به خاک بمالیم. اما از آن شرایط مطلوب متأسفانه فاصله داریم؛ در شرایط واقعی اگر مدیریت کشور، دست خائنان و زالو صفتان را قطع کند، هشتاد درصد مشکلات قابل حل است و برای بیست درصد باقی مانده باید از ابتکارهای ویژه استفاده کرد. ولی اگر مدیریت ناکارآمد یا خدای ناکرده منفعل باشد هر روز گرفتار مشکل جدیدی می شویم که طراحی آن را آمریکا و سرسپردگانش در خارج و داخل انجام می دهند و با ترفندهای مختلف هدایت می کنند از جمله با به کارگیری امکانات لجام گسیختۀ فضای مجازی.

قانونمندی فضای مجازی را با حذف اشتباه نگیریم

وی در پاسخ به این سوال که چرا در این شرایط اقتصادی مجلس به فضای مجازی گیر داده است؟ همین فضای مجازی بستری برای کسب و کارهای کوچک فراهم کرده است و با حذف آن فقرا بیشتر؟ تاکید کرد: کاملا درست است و فضای مجازی ابزار بسیار مفیدی است که موجبات اشتغال جوانان فراوانی را فراهم آورده است. هر ابزار مفیدی که در خدمت مردم قرار می گیرد ممکن است مورد سوء استفاده هم واقع شود و به ضرر رساندن، قانونا حقوق و تکالیف مشخص شود تا ضمن تسهیل خدمت رسانی به مردم جلو به مردم منجر شود پس باید دربارۀ آن جرم و تخلف و خیانت گرفته شود. این وظیفۀ قانونی بر عهدۀ مجلس است. آنهایی که با قانونمندی فضای مجازی مخالفت می کنند یا آگاهی کامل ندارند و یا از این بی قانونی موجود سوءاستفاده می کنند و به مردم خسارت وارد می آورند: قانونمندی فضای مجازی را با حذف فضای مجازی اشتباه نکنید؛ آن قانونمندی الزام است و حذف غیر ممکن.

مجلس قصد آبروریزی از دولت را ندارد

میرسلیم این سوال که چرا مجلس بر عملکرد  اقتصادی دولت نظارت ندارد و یا تاکیدی جدی بر بهبود شرایط از سوی مجلس برای دولت دیده نمی شود پاسخ داد: مجلس مشغول ایفای وظیفۀ نظارتی خود است اما قصد آبروریزی از دولت در این چند ماه آخر ندارد و برعکس آماده است به دولت کمک کند تا هرچه بهتر و قویتر و فوری تر به کمک مردم بشتابد به شرط آن که خود دولت به این آمادگی بها دهد و از آن استقبال کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 609881 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟