نامه رییس مجمع سازمان نظام پزشکی به جهانگیری /  انتقاد به انباشت واکسن آنفولانزا در انبارها

به گزارش رکنا ، دکتر عباس آقازاده – رییس مجمع سازمان نظام پزشکی در نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری از انبار شدن طولانی مدت واکسن های آنفولآنزا در انبار شرکت‌های پخش دارو و اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس انتقاد کرد. متن نامه را در زیر بخوانید.

چرا در عرضه واکسن آنفلونزا ، " معمّا "بروز کرده است ؟

جناب آقای دکتر اسحق جهانگیری

معاونت محترم اول ریاست جمهوری

با سلام و احترام

از چندی پیش سازمان نظام پزشکی ، دانشمندان و کارشناسان عرصه سلامت و مسئولین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، با نزدیک شدن به فصل پائیز و جدی شدن خطر اپیدمی همزمان آنفلونزا و کووید 19- هشدارها و نظرات خود را ابراز کرده اند، و به طور خاص سازمان نظام پزشکی در بیانیه مورخ 30/06/1399 بر اهمیت توجه جدی به این مقوله و واکسیناسیون ضد آنفلونزا به عنوان یک اقدام استراتژیک بهداشتی اصرار ورزیده است .

ولی متاسفانه ، اظهارات متناقض مسئولین تهیه و توزیع واکسن و پخش اخبار غیر دقیق در رسانه ها به ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم دامن زده است .

از یک ماه قبل سخن از خرید 10-15 میلیون دوز واکسن آنفلونزا و تدوین پروتکل لازم برای تعیین اولویت های دریافت کنندگان واکسن به میان آمد . مردمی که با اخبار صدا و سیما و اطلاعیه های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مراکز بهداشت و داروخانه ها مراجعه می کنند (افق بحث ما کشوری است و به سلامت مردم سراسر ایران فکر می کنیم) متاسفانه با جواب منفی روبرو می شوند.

در همین شرایط دکتر محسن عبداله زاده ، دبیر کل انجمن شرکت های پخش دارو در تاریخ 03/07/1399 اعلام کرده اند : " 25 روز است واکسن وارد انبارهای شرکت های پخش دارو شده و بر اساس دستور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بنا شد تا واکسن تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند . " سوال این است این زمان سوزی به چه علت ایجاد شده است ؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت و درمان اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده است ؟

طبق خبر دیگری که در دست است : شرکت بهستان پخش از انبار "تهران شرق" خویش ، در تاریخ 01/07/1399 تعداد 1500 دوز واکسن آنفلونزا را با روش "غیر نقدی " ، تحویل بهداری مجلس شورای اسلامی داده است .

البته نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از گروه هایی هستند که باید برای حفاظت بهداشتی از ایشان تمهیدات لازم اتخاذ شود ، اما ، تمام بحث این است که این تمهیدات باید در چارچوب پروتکل بهداشتی کشوری انجام شود.

آیا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلونزا هستند ؟ پس تمام گروه بندی ها و اولویت گذاری ها بر چه مبنایی انجام شده است ؟

این خبر ارائه واکسن از سوی شرکت بهستان پخش به مجلس شورای اسلامی ، با خبر منتشره از سوی آقای دکتر محسن عبداله زاده تناقض دارد ، چرا که یک شرکت پخش اقدام به توزیع واکسن کرده است . سوال دیگر این است که چرا باقی مانده واکسن موجود در انبارهای شرکت های پخش ، مطابق با پروتکل اعلام شده و در اولین فرصت و در اسرع وقت توزیع نمی شود؟

سازمان نظام پزشکی ، چنانچه از قبل نیز اعلام کرده است : پزشکان ، کارشناسان و کلیه فعالین عرصه سلامت مردم در "بخش خصوصی" را نیز از گروه های واجد اولویت در دریافت واکسن دانسته و دو بازوی قابل اعتماد برای توزیع عادلانه و بهداشتی واکسن را متذکر می گردد ، اول ) سیستم بهداشت و درمان شامل خانه های بهداشت ، مراکز بهداشت ، بیمارستان های دولتی و ... و دوم ) کلیه داروخانه های مجهز به زنجیره سرد که با وارد کردن کد ملی دریافت کننده واکسن ، اقدام به تحویل آن خواهند کرد.

از مسئولین محترم اکیداً خواستاریم به این ایجاد معمّا و عدم شفافیت پایان بخشیده و هر چه سریعتر به منظور جلوگیری از حدّت و شدّت اپیدمی آنفلونزا ، و نیز جلوگیری از اتلاف واکسن ها (که با سرمایه ملی تهیه شده است) اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

دکتر عباس آقازاده

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

رونوشت :

- وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جهت استحضار و صدور اوامر مقتضی

- جناب آقای دکتر شهریاری ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و صدور اوامر مقتضی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 609231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟