تعطیلی 4هزار آژانس مسافرتی در ایران / اقتصاد نابسامان چوب حراج به زندگی تورلیدرها زد

گردشگری/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود ظرفیت و پتانسیل های زیاد گردشگری در ایران، این حوزه همیشه با بی مهری روبرو بوده و هست. با شیوع ویروس کرونا این حوزه در تمام دنیا به رکود کامل فرورفت. دولت ها برای روی پا نگهداشتن حوزه گردشگری که یکی از منابع درآمد ارزی است، سرمایه گذاری کردند اما گردشگری در ایران مانند سایر حوزه ها از حمایت دولت محروم ماند. علی صدرنیا، رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا حوزه گردشگری را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: یکی از مسائلی که مهم است، شرایط عمومی و جهانی گردشگری است و رکورد در این حوزه مختص ایران نیست.

علی صدرنیا

شرایط خاص حاکم بر گردشگری ایران

وی با بیان اینکه به واسطه گردشگری خاص، ایران بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است، افزود: طبیعتا باید به دلیل شرایط خاص آگاهانه تر عمل کنیم. باید تمهیدات خاصی بیندیشیم تا متفاوت باشیم و با برگشتن اعتماد به حوزه گردشگری، توریست ها ایران را انتخاب کنند.

لغو تورهای بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی

رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ایران باشیوع کرونا قابل پیش بینی نبود، گفت: پارسال در اردیبهشت تور گردشگری به تهران آمد. در تابستان خبری نبود و مهر و آبان گذشته نیز از توریست های مختلف خبری نبود. وقتی رسیدیم به آبان و هواپیمای اوکراین بر گردشگری تاثیر گذاشت و درصدی از گروه ها پس از آن تور خود را لغو کردند. پس از این ماجراها نیز کرونا آمد و حوزه گردشگری را به طور کامل حذف کرد.

مونسان تلاش خود را برای احیای گردشگری می کند

علی صدرنیا با اشاره به مشکلات تاکید کرد: به نظر می رسد مونسان به عنوان وزیر تلاش خود را برای احیای حوزه گردشگری می کند اما نمی دانم شاید وزن ایشان در هیئت دولت به اندازه وزرای دیگر نیست. شکی نیست کرونا همه بخش ها را با مشکل روبرو کرد اما گردشگری منهدم شد. کشاورزی یا دامداری، پوشاک و... اگر با مشکل روبرو اما به آنها کمک های فوری و مقطعی روبرو شد و محصولاتشان را با روی دست می برند.

دورکاری کارمندان آژانس های مسافرتی

وی با بیان این که گردشگری به طور کلی تعطیل شد، گفت: 4هزار آژانس تعطیل شد و راهنماها بیکار شده اند. به گفته وزیر میراث و گردشگری حدود 74گردشگر بعد از عید وارد کشور شده است. در حال حاضر بیش از 5هزار آژانس مسافرتی در کشور داریم که 4هزار آژانس تعطیل شده است. بخش دیگر که تعطیل نشده اند نیز مجبور به تعدیل زیاد نیرو شدند. چیزی حدود 90درصد از کارمندان خود را تعدیل کرده اند و مابقی به صورت دورکاری فعالیت می کنند.

نگرانی از تزریق واکسن کرونا

علی صدرنیا با اشاره به این که آژانس ها در این شرایط نمی توانند حقوق بدهند، تاکید کرد: مشخص نیست که شرایط کرونا تا چه زمانی بر کشور حاکم است. اگر واکسن هم باشد، نمی توان تضمین کرد که گردشگری رونق پیدا کند. گزارشی از اروپا نشان می دهد که بسیاری از ساکنان اروپا واکسن تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارند. چون عوارض آن مشخص نیست. به گفته محققان کرونا تغییر شکل می دهد و واکسن های آن نیز بیشتر از 70درصد قابل اعتماد نیست. آژانس های آلمان اعلام کردند که در صورت اعتماد صد در صدی به ایران سفر خواهند کرد. آمار هم افزایش یافته و تمام نقاط آن قرمز است معلوم است که توریست ها نگران هستند که یا مبتلا شوند یا ناقل ویروس کرونا به خانواده هایشان باشند.

توریست ها در ماه رمضان به کشورهای اسلامی نمی آیند

وی با اشاره به این که زمستان در راه است، گفت: احتمال موج های بعدی کرونا بسیار زیاد است. ضمن آن که ماه رمضان در راه است و کشورهای اسلامی مقصد توریست ها در ماه رمضان نیست. کشورهای دیگر نیز با این مشکلات روبرو بودند. اما ممکن است که توریست ها به صورت تورهای کم تعداد به این کشورها سفر کنند. ما پیشنهاد دادیم که راه را برای گروه هایی که با هم قرابت دارند (خانواده یا دوست هستند) به کشور بیایند. مشکل جلب اعتماد این افراد است که در شرایط فعلی بسیار مشکل است.

اقتصاد نابسامان سفرهای داخلی را لغو کرد

علی صدرنیا با اشاره به سفرهای داخلی، افزود: وقتی شرایط اقتصادی نابسامان است، سفرها لغو می شود. اگر سفری هم باشد خانواده ها به هتل نمی روند یا راهنما نمی گیرند. تورهای فرهنگی نیز نسبت به تورهای تفرجی بسیار کم است. آژانس هم در این سفرها دخیل نیست و در حال ضرر دادن هستند.

خبرهای منفی درباره ایران

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای خروج از این شرایط ارائه کرده اید؟ گفت: تبلیغات حرف اول را در گردشگری می زند. بعضی از کشورهای دیگر در شبکه های مختلف در سطح اروپا و آمریکا تبلیغ می شوند. یک تیزر از کشور ما منتشر نشده و تمام خبرهای ایران منفی است. چندی پیش گفتم: "ایران را نمی شناسند." گفتند: "ایران همیشه در خبرها هست." گفتم: "آن ایران گردشگری نیست. اختلاف نظر با فلان کشور که جاذبه های کشور ما را به دیگران نشان نمی دهد و پتانسیل گردشگری ما را نمی شناسند." مردم دنیا ایران را بیشتر به عنوان یک آیتم خبری می شناسند. باید هزینه کنیم که این تبلیغات در سراسر کشور انجام شود. رئیس جمهوری قول داده که برای این موضوع بودجه ای در نظر گرفته شود اما تاکنون چیزی ندیدیم.

رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ایران با بیان این که یکی از اقدامات دیگر ایجاد اعتماد است، افزود: توریست ها باید بدانند که ایران از نظر گردشگری امنیت دارد و احتمال مبتلا شدن به بیماری در ایران کم است. این موضوع باید از طریق آژانس های خارجی صورت گیرد. ضمن آن که از شبکه های مجازی استفاده نمی کنیم در حالی که تمام کشورها از این فضا به خوبی استفاده می کنند. در شرایط فعلی به تبلیغات مستقیم تر و بیشتری نیاز داریم. بد نیست که تورهای تلفیقی را با کشورهای همسایه راه اندازی کنیم.

جدا شدن نیروهای متخصص از گردشگری

علی صدرنیا با بیان این که نیازمند کمک فوری به بخش گردشگری هستیم، تاکید کرد: خدمات گردشگری کالا نیست که بتوانی آن را فردا بفروشی، اگر زمان بگذرد، دیگر نمی توان آن خدمات را ارائه کرد. اگر تور نیاید حقوق کارمندان تعدیل می شوند و نیروهای متخصص از بخش گردشگری جدا می شوند و پس از یکی دو سال فقط یاد و خاطره گردشگری در کشور می ماند و چیزی به جز یک اسم از آن به جا نمی ماند. اگر هتل ها تغییر کاربری داده و آژانس ها تعطیل شوند بازگرداندن آنها به حوزه گردشگری بسیار سخت می شود.

رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ایران با تاکید بر این که گردشگری در بحران است و باید به آن کمک شود، افزود: وام هایی بانک ها دادند. بانک مرکزی اعلام کرد که به جای 18 درصد 12درصد دریافت کنند. اما کسی که کار ندارد چطور می تواند این وام را پس دهد. این وام ها باید بلاعوض باشد. ژاپن معادل 30هزار دلار به هر آژانس کمک کرد. گردشگری آسیب صد در صدی دیده است و باید برای نجات آن از ذخائر کشور استفاده کنیم.

ارزی که توریست ها وارد ایران کردند

علی صدرنیا با اشاره به این که گردشگری سال های سال برای کشور ارزآوری داشته است، تاکید کرد: هر توریست خارجی به صورت متوسط 2500دلار وارد کشور کرده است. هر توریست معادل فروش چند بشکه نفت است؟ قبل از کرونا در چند سال گذشته 400-500هزار نفر در سال وارد ایران شدند و هر کدام به صورت میانگین 2500دلار در ایران هزینه کرده اند. از سوی دیگر هر توریست سلامت حداقل 3هزار دلار وارد کشور کرده است. توریست های زیارتی که بیشترین توریست ها هستند و به طور متوسط 200-300 دلار وارد کشور کرده اند اما سالانه حدود 1.5میلیون توریست زیارتی به ایران می آید و مقصد این توریست ها حضرت معصومه، مرقد امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) است. راهنماها و تورلیدرها در شرایط بحرانی و تحت فشار عجیبی قرار گرفته اند. آنها مجبور شدند خودرو و زندگی خود را بفروشند تا بتوانند هزینه های اولیه خود را تامین کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 609008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟