پرداخت وام متفاوت برای رونق کار روستاییان / بدون ضامن وارد وام زنجیره ای شوید
حجم ویدیو: 66.02M | مدت زمان ویدیو: 00:08:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حال حاضر، ایفا در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان، فعالیت های خود را آغاز کرده است. ایفا به جای پرداخت خیریه به روستائیان، به آنها وام هایی می دهند که بنا به شرایط روستائیان، کسب و کاری که قرار است ایجاد کنند، توسط روستاییان بازگردانده می شوند. سارا شاهرخی، بنیانگذار و رییس هیئت مدیره ایفا، در رابطه با فعالیت های این بنیاد با رکنا گفت و گو کرد.

ترمیم سیل بندهای زهکلوت نیاز به همیاری خیرین دارد

شاهرخی گفت: برجسته ترین کاری که ایفا امروز می کند، و البته آنچه برای ما الویت دارد تا بیان شود، اقدامات مربوط به سیل بندهای جازموریان از توابع شهر زهکلوت استان کرمان است. سیلی که فروردین ماه آمد سبب شد که بسیاری از کسب و کارهایی آسیب ببینند که ما به آنها وام داده بودیم. برخی از زمین های کشاورزی و دام داریها خسارت دیدند. این تمام فعالیت هایی که برای روستاییان شده بود را در معرض خطر قرار داده است. بنابراین تلاش می کنیم با ترمیم سیل بندها، کاری زیر بنایی انجام شود. باید کاری انجام شود تا جلوی خسارات آتی را بگیریم. نامه ای را در اردیبهشت ماه با 17 هزار امضا جمع کردیم و خطاب به دولت و نهادهای اجرایی خواستیم تا کاری جدی در این زمینه انجام شود. پیرو نامه لازم است اشاره کنم که نیاز به کمک خیرین است. زیرا تا امروز نهادهای دولتی کمک شایانی به ما نکرده اند و برای آنکه سیل بندهای تخریب شده، چه در سیل های گذشته و چه در سیل اخیر ترمیم شوند، نیاز به این کمک ها است. تا الان هم با کمک های مردمی که جمع آوری شده است، توانسته ایم تعداد 8 بولدزر را در آن منطقه بکار بگیریم. امیدواریم که بتوانیم تا بارش های آینده که اوایل پاییز خواهد بود، سیل بندها را به اتمام برسانیم.

ارائه وام به روستاییانی کارآفرین

بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره ایفا، بیان کرد: ایفا تلاش می کند با شناسایی روستاییان و نیاز آنها مدل هایی را برای کارآفرینی روستاییان فراهم کند. این کارها می توانند متنوع باشند اما باید بازدهی مدنظر ایفا را داشته باشند. در واقع ایفا هرگز به کسی وام بلاعوض نداده است. ممکن است روستاییان طرح های کارآفرینی مختلفی مانند کشاورزی و دامداری یا حتی آرایشگری داشته باشند. رابط های روستای ما آن مشاغل را برآورد می کنند، تنها لازم است که آن شغل از لحاظ منطقی بازده باشد تا وام به روستاییان تعلق بگیرد.

طرح ضامن های زنجیره وام کارآفرینی روستاها

وی افزود: رابط از میان خود روستاییان انتخاب می شود. وقتی طرح های روستاییان انتخاب می شود، آنها بدون گذر از فرایندی که بانک ها یا موسسات مالی برای ارائه وام دارند، می توانند وام در یافت کنند. یعنی نیاز به ضامن معتبری وجود ندارد. خود روستاییان هستند که می توانند وام بگیرند و ضامنی باشند تا همسایه آنها وام بگیرد. ما در ایفا به این ضامن ها ضامن های زنجیره ای می گوییم. طرح هم به لحاظ اجمالی برآورد می شود. تنها کافی است که طرح به لحاظ منطقه ای یا محیط زیستی منطقی باشد و بتواند پول را به صندوق بازگرداند. بنابراین روستاییان در مدت یک هفته تا دو ماه وام خود را دریافت می کنند.

بازپرداخت وام های ایفا چگونه است؟

شاهرخی بیان کرد : بعد از آنکه آنها وامشان را دریافت کردند، یک بازه سه ماه تا یکسال استراحت وجود دارد، پس از آن موظف خواهند شد تا وام را به صندوق ایفا بازگردانند. البته اصل توافق در ایفا مدنظر گرفته شده است و این زمان استراحت و شیوه پرداخت وام، به کار و بازدهی آن بستگی دارد. بطور مثال وام هایی که برای کشاورزی پرداخت می شود در زمان های برداشت اخذ می شود. این در واقع شم کلی کاری است که ایفا انجام می دهد. اما در طرح های این بنیاد، اقدامات زیرساختی هم وجود دارد که نمونه آن سیل بندهایی است که ذکر کردیم. و اهمیت این سیل بندها آن است که کسب و کارهایی که بوسیله ایفا ایجاد می شود را در طول زمان حفاظت می کند.

سومین فعالیت ایفا آموزش برای ایجاد و رونق کسب و کار است

وی افزود:ایفا در کنار اقدامات کارآفرینی، تلاش می کند به روستاییان در راستای ایجاد مشاغل مشاوره و آموزش دهد. این آموزش ها هم می تواند شیوه های ایجاد کسب و کار باشد، هم می تواند شیوه رونق کسب و کار باشد، هم می تواند شیوه های نگه داری دام باشد. در واقه سه کار اصلی ایفا، تامین مالی ، آموزش و ایجاد زیرساخت های لازم برای کسب و کار است. و در آخر اینکه این بنیاد با کمک خیرین ایجاد شد و هیچ گونه پشتیبانی دولتی نداشته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 608548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟