طرح زباله گردی به مجلس می رود / شهرداری دنبال سودآوری است

زباله گردی/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با آن که اعلام شد که جمع آوری زباله در تهران به صورت مکانیزه صورت می گیرد، تفکیک از مبدا در یکی دو منطقه از تهران به صورت پایلوت شروع شده است و اقداماتی از این دست اما باز هم زباله گردی بیشتر به چشم می آید و به محض آن که فردی به تهران وارد می شود با صحنه ای از زباله گردی کودکان، نوجوانان، زنان و مردان روبرو می شود. چهره پایتخت ایران فقر را به بدترین شکل به یک توریست نشان می دهد.

معضل بیست ساله زباله گردی در تهران

روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره حضور زباله گردها تاکید کرد: این زباله گردی به معیشت ربط دارد. 20 سال است که این معضل (زباله گردی) را در خیابان های تهران می بینیم.

روح الله ایزدخواه / نماینده مجلس یازدهم

قصه پرغصه زباله گردی

وی با اشاره به این که بحث زباله یک قصه پرغصه است، افزود: این زباله گردی باید یک جایی قطع شود. در روزهای اول شیوع کرونا طرحی مطرح کردم تا مشاغل غیررسمی که جایی ثبت نشده و به شرایط شان رسیدگی نمی شود، ساماندهی بشود. هر استان این مشاغل را قالب تعاونی های فراگیر، ساماندهی شوند و برای توانمندسازی آنها دولت کار را به طور رسمی به آنها ارائه کنند. برای تبدیل زباله و بازیافت می توان برنامه ریزی کرد تا این افراد شغل پایداری داشته باشند. زباله گردی نیست از بین می رود.

زنجیره بازیافت در دست مردم

ایزدخواه در پاسخ به این سوال که منظور شما این است که دولت زباله گردی را به این افراد بسپارد؟ گفت: رشته بازیافت زباله بسیار گسترده و سودآور است. بخشی از این رشته یدی است و بخش دیگر تجهیزاتی با سرمایه گذاری بسیار زیاد نیاز دارد. کل این زنجیره بازیافت را می توان در قالب تعاونی فراگیر به مردم محول کرد. متاسفانه شهرداری دنبال سودآوری و تصدی گری است و با مردم رقابت می کنند. این موضوع را در طرح قانونی در مجلس مطرح خواهم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که قرار است زباله گردی را قانونی کنید؟ تاکید کرد: بازیافت از تفکیک در منزل شروع می شود. در کشورهای پیشرفته برای این تفکیک از مبدا تشویقی هایی در نظر می گیرند و برای فرهنگسازی کودکانی که تفکیک را انجام می دهند، هدیه می گیرند. این زباله ها به صنایع دیگر سرازیر می شود. از تفکیک در خانه تا صنایع راه طولانی است و هر بخش را یک تعاونی می تواند به عهده بگیرد.

الزام حذف سرمایه داران بزرگ از حوزه پسماند

وی با اشاره به این که در حال حاضر جمع آوری پسماند توسعه نیافته است، افزود: پسماند باید توسعه پیدا کند و کار در دست مردم قرار گیرد. با این اتفاق کسی که امروز به او زباله گرد می گوییم بشود عضو رسمی و کارگر یک تعاونی فراگیر که در حوزه پسماند فعالیت کند. اما این فعالیت با لباس فرم مرتب، با ابزارآلات و تجهیزات به روز و بهداشتی. نباید کار را از دست مردم بیرون بیاوریم و به دست شهرداریها یا سرمایه داران بزرگ بدهیم.

از کف خیابان تا ساماندهی معیشت کارتن خواب ها

روح الله ایزدخواه با بیان این که اگر فردی شغل و جایگاه اجتماعی درستی داشته باشد، کارتنخواب نمی شود، گفت: افراد از منبع درآمدی که از شغل های ایجاد شده به دست می آورند می توانند معیشت خود را سامان دهند و به جای کف خیابان خوابی با درآمد خود وضعیت معیشتی خود را بهبود دهد. اگر این موضوع در مجلس تصویب و به قانون تبدیل شود شهرداری ها مجبور به اجرای آن هستند و از تصدی گر به توسعه گر تبدیل شوند. در دنیا انواع و اقسام فناوری ها در حوزه پسماند به وجود آمده است. باید فناوری وارد حوزه پسماند شده و از مدل سنتی دست برداریم. دفن زباله منسوخ شده است و روش های بازیافت جدید در کشور و تهران گسترش یابد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 607686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟