افزایش اضطراب مرگ با کرونا / چه کسانی از خانه خارج نشوند؟

وسواس/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، راه و رسم مقابله با ویروس کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی است. شستن دست ها، استفاده از ماسک و... در همان ابتدای شیوع کرونا نگرانی ها در جهت افزایش وسواس فکری و کاری بالا گرفت. هادی معتمدی، روانشناس در اینباره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در دوره شیوع کرونا وسواس افزایش یافت و افرادی که وسواس نداشتند، وسواس گرفتند. آنهایی که وسواس داشتند، وسواس شان تشدید شد. ولی کار این افراد (گرایش به وسواس) تایید نمی شود. متاسفانه وسواس با شیوع ویروس کووید-19 افزایش یافته است.

لاابالی گری در توصیه های بهداشتی بعید است

وی در پاسخ به این سوال که احتمال دارد خستگی از کرونا باعث وسواس معکوس شود و برخی پاکیزگی را رها کنند؟ تاکید کرد: تاکنون چنین موضوعی (وسواس معکوس) مشاهده نشده است. وسواس یک عمل ژنتیک است و بعید است که وسواسی ها دست از وسواس شان بردارند. بعید است این که برخی به جای وسواس لاابالی گری یا بی توجهی در مورد نکات بهداشتی داشته باشند. احتمال دارد افراد پس از آن که در دوره ای توصیه های بهداشتی را سفت و سخت رعایت کردند، به حالت اول برگردند نه بیشتر.

وسواس فکری افزایش نیافته است

هادی معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا وسواس فکری در این دوره افزایش یافته است؟ گفت: وسواس زمینه فکری و عملی دارد. ممکن است اشتغال ذهنی نسبت به بیماری و بیمار انگاری تشدید شود و درگیری ذهنی ایجاد کند، اما تمام این موارد دارای زمینه ای از قبل داشته است. بیشتر اشتغالات ذهنی وسواس ذهنی نیست بلکه بیشتر ترس از ابتلا به بیماری است. برای کاهش ترس قطعا باید روان درمانی و دارودرمانی باید مد نظر گرفته شده و شروع شود. از آرام سازی و دارودرمانی های لازم باید پیگیری شود.

آرام سازی مردم در دوره کرونا

این روانشناس گفت: روان درمانی ها در رسانه ها انجام می شود. مردم نیز به دلیل ترس به مطب ها مراجعه کردند. افرادی که حساسیت داشتند، با روش های کاهش ترس آرام سازی و اگر نیاز به دارودرمانی داشتند، انجام شده است. ترس و اضطراب مراجعه کنندگان به روانشناسان ناشی در این مدت کاهش یافته است.

هادی معتمدی با بیان این که باید کرونا به نقطه ای برسد تا پژوهش های لازم در مورد آن انجام شود، افزود: این موضوعات بیشتر تجربه های شخصی است. چون پژوهشی در این مورد صورت نگرفته است.

به گفته وی؛ خودبیمار انگاری در زمینه اشتغالات ذهنی و ترس است که خود را به شکل وسواس نشان می دهد، اما وسواس نیست. خودبیماری ناشی ترس اجتماعی است.

افرادی که نباید از خانه خارج شوند

این روانشناس با اشاره به روانشناسی به صورت آنلاین، تاکید کرد: بعضی از افراد به علت ترس زیاد یا بیماری های زمینه ای بهتر است از خانه خارج نشوند. افرادی که بیماری های قلبی و رویه، دیابت، آسم و حتی سالمندان صلاح نیست که از خانه بیرون بیایند. به همین دلیل باید به صورت آنلاین با روانشناس و روانپزشک ارتباط بگیرند. نسخه این افراد را در واتساپ ارسال می کنیم و داروخانه ها نیز توجیه هستند و معمولا داروها را به بیماران ارائه می کنند. این روش خوبی است و توصیه می شود که بیماران از خانه بیرون نیایند. به نظر می آید که مراجعه به روانشناسان، روانپزشکان، روانکاوان و مشاوران افزایش یافته است.

اضطراب مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می دهد

هادی معتمدی با اشاره به این که آخرین تحقیقات نشان می دهد قدرت مرگ و میر کرونا بسیار پایین است، افزود: کسانی که اضطراب و ترس ندارند، سیستم ایمنی بدن کاهش نمی یابد و آمار مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش می یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟