شهرداری تهران در حال ورشکستگی است؟ / سر اعضای شورای شهر تهران را کلاه گذاشتند

مطالبات شهرداری/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته در دویست و سی و ششمین جلسه شورا یک فوریت طرح "الزام شهرداری تهران برای میزبانی همین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در سال 2021 الی 2022 (1400) شمسی در تهران" مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی سید حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران اعلام کرد: "با توجه به اینکه تراز مالی شهرداری وحشتناک منفی است و شاید در نیمه دوم سال نتوانیم حقوق کارمندان را بدهیم، ورود شهرداری تهران برای میزبانی دهمین اجلاس سازمان گردشگری در تهران، در جهت تضییع حقوق شهروندی خواهد بود." این صحبت ها نگرانی از ورشکستگی شهرداری تهران را افزایش می دهد. در حالی که دولت بدهی سنگین به مدیریت شهری پایتخت را در دل خود حمل می کند و آن را پرداخت نمی کند. اقبال شاکری، عضو سابق شورای شهر تهران و نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، موضوع مشکلات اقتصادی پایتخت و بدهی های آن را مورد بررسی قرار داد و تاکیدش بر این امید بود که صحبت های مدیریت شهری در جهت فرار از مسئولیت نباشد. او اظهار کرد: شهر تهران نیز دارای برنامه و بودجه سالانه است. در بودجه مصوبه شورای شهر، هزینه ها و درآمدها مشخص می شود. درآمدها و هزینه ها همطراز بوده و همدیگر را می پوشانند.

سر اعضای شورای شهر را کلاه گذاشتند

وی با اشاره به این که بنابراین مقصر مشکلی که در طی سال پیش می آید، به افرادی برمی گردد که بودجه را بسته است، افزود: این نشان می دهد کسی که بودجه را بسته این کار را بلد نبوده است و اطلاعاتی که به شورای شهر ارائه شده غیرواقعی بوده و به نوعی سر شورای شهر و نمایندگان آن کلاه گذاشته اند. از سوی دیگر این دستگاه نظارتی (شورای شهر) متوجه نشده که اطلاعات غلط به آن داده شده است. این حرف سنگینی است که اعلام شود قانون بودجه سال 99 از اساس اشتباه بوده است و نظام مدیریتی را در مدیریت شهری زیر سوال می برد. بدهی ها، هزینه ها و درآمدها در این قانون پیش بینی شده است و اعلام شده که هیچ مشکلی در آن وجود ندارد.

اقبال شاکری / نماینده مجلس یازدهم / عضو سابق شورای شهر تهران

مدیریت شهری مقصر محقق نشدن قانون بودجه

این نماینده مجلس یازدهم با بیان این که مقصر محقق نشدن قانون بودجه، سازمان مربوطه است، تاکید کرد: چون نتوانسته درآمدها را محقق کند. ولی نمی توان وسط سال اعلام کرد که تعهدات قانون بودجه قابل اجرا نیست. این موضوع به بدهی قبل یا کنون ربطی ندارد. قانون بودجه شهری یک سند بسیار مهم است چرا که کارشناسان قبل از ارائه به شورای شهر چند ماه روی آن کار می کنند و بعد در تمام کمیسیون های شورای شهر نیز مورد بررسی قرار می گیرد. هرگونه اتفاقی در قانون بودجه شهر رخ دهد، به افرادی برمی گردد که این قانون را ارائه و حتی افرادی که آن را تصویب کرده اند. بنابراین باید کوتاهی های خود را مشخص کنند. از لحاظ فنی مدیریت شهری نباید یقه کسی را بگیرد، بلکه خودش مقصر است که تلاش نکرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود هزینه های شهرداری در دوره شیوع کرونا و کاهش درآمد مشکل در قانون بودجه عادی نیست؟ گفت: قانون بودجه زمانی تصویب شد که کرونا در ایران شیوع پیدا کرده بود و باید همه پیش بینی ها در این قانون گنجانده می شد.

همسو بودن دولت و مدیریت شهری به ضرر مردم است

اقبال شاکری با بیان این که شهرداری از دولت طلب زیادی دارد، اظهار کرد: طلب شهرداری بابت تعهدات دولت به مردم و خدمات رسانی به مردم است. بعضی پول برخی از این مطالبات را نقد گرفته است اما سهم شهرداری نمی دهد. به عنوان مثال جرائم راهنمایی و رانندگی یا مالیات بر ارزش افزوده را دولت به صورت نقد دریافت کرده و سهم شهرداری را نمی دهد. انواع اقسام تعهداتی که دولت به حمل و نقل عمومی مانند مترو دارد، با زندگی مردم گره خورده است. از سوی دیگر برای کارهای ساختمانی دستگاه های اجرایی دولتی مانند صدور پروانه، تراکم، مجوز و حتی تخلفات ساختمانی بدهکار هستند اما به شهرداری پولی نمی دهند. امثال این بدهی ها بسیار زیاد است. ما فکر می کردیم که اگر شورای شهر و دولت همسو باشند خیلی به نفع شهر می شود ولی حالا متوجه شدیم نه تنها به نفع شهر نیست بلکه شرایط بدتر هم شده است. چون همسو هستند، بدهی ها را برملا و مطالبه نمی کنند. مردم در این میان ضرر می کنند. حالا هم شهردار را به هیئت دولت دولت نمی کنند و حرفی از مطالبات در هیئت دولت نمی شود.

وی افزود: دولت و شهرداری می توانستند بدهی هایشان را تهاتر کنند که تاکنون چنین اتفاقی هم رخ نداده است. بنابراین مدیریت شهری باید به دولت فشار بیاورد تا بدهی شهر را از آن بگیرد.

ورشکستگی برای تهران معنا ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که در شرایطی که دولت بدهی خود را به شهرداری نمی دهد، تمام امکانات و اشتغال در تهران تجمیع شده است ورشکستگی شهرداری پایتخت را چگونه بررسی می کنید؟ گفت: ورشکستگی برای شهرداری تهران معنا ندارد. چرا که شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است نه شرکت خصوصی. بحث من این است که جملاتی مانند "خزانه خالی است!" برای فرار از بار مسئولیت نباشد.

سهم خواهی احزاب در شهرداری

اقبال شاکری افزود: وقتی تصمیمات عجیب و غریب در شهر حاکم شود و شهردار چندبار تغییر کند، بین بدنه های مختلف شهری اختلاف باشد و با هم همسو نباشند، گروه و حزبی که افرادی را سرکار گذاشته اند به مدیریت شهری فشار بیاورد و سهم خواهی کند، تمرکز مدیریت شهری از بین می رود و به جای اقدامات اصلی نامگذاری خیابان ها اصل فعالیت مدیریت شهری شود. وقتی مدیر ارکان های مختلف شهری توسط یک گروه و حزب انتخاب شود مدیریت شهری درست نیست و پاسخگوی مردم پایتخت نیست. حضور پررنگ سیاسی در مدیریت شهری این مشکلات را به وجود می آورد و احتمال دارد گروهی بخواهد درست کار کند اما گروه دیگر همراهی نکند. در این شرایط مدیریت شهری نمی تواند بر مسائلی مانند کارآفرینی، مدیریت هزینه، نوآفرینی و... تمرکز کند. نباید به هیچ وجه زهر سیاسی به مدیریت شهری تزریق شود. شهر نیاز به مدیریت قوی، تخصصی و حرفه ای دارد. تهران پایتخت نظام جمهوری اسلامی است و به نظرم قانون برنامه و بودجه باید مورد بازبینی قرار گیرد و مشکل را حل کنند و مدیریت شهری خود را از بازی های اختلافی سیاسیون کنار بکشد.

دنبال نقد کردن مطالبات شهری نیستند

وی با اشاره به جلسه ای که با پیروز حناچی، شهردار تهران و معاونانش تاکید کرد: در مورد حمل و نقل عمومی در این جلسه صحبت کردیم و حمایت مجلس از شهرداری را اعلام کردیم. هر کاری که از دست ما بربیاید برای زندگی عمومی مردم دریغ نمی کنیم. قرار است طلب های مترو را نقد کنیم تا از ردیف های قانونی برای دریافت مطالبات شهری کمک بگیریم. راه های قانونی دریافت مطالبات روشن است، چرا دنبال نقد کردن مطالبات شان نمی روند؟ به نظر من، تمرکز روی این مطالب وجود ندارد.

جبران کسری بودجه از جیب مردم؟

اقبال شاکری در پاسخ به این سوال که احتمال دارد برای جبران کسر بودجه شهرداری عوارض شهری افزایش یابد؟ گفت: زمانی که عوارض صدور پروانه را به شدت افزایش دادند با شهردار تهران صحبت کردیم و اعلام کردم این تورم روانی ایجاد می کند و در بخش های جنوبی و مرکزی شهر که مردم گرفتار هستند، ساخت و سازها برای همیشه متوقف می شود. قول دادند که این عوارض صدور پروانه در برخی از مناطق اعمال نشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟