25 درصد زوجین کشور نازا هستند / پیر سالی 10 سال زودتر به سراغ ایران می آید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمار طلاق زیاد شده است. آمار ازدواج کم شده است. بقای خانواده ها یعنی فاصله بین عقد و طلاق زوجین جوان کم شده است. کشور در خطر کهن سالی جمعیت است. چرا با وجود تدابیر متعدد وزارت خانه های مختلف، سرعت کهن سالی جمعیت بیشتر می شود. علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در این رابطه با رکنا گفتگو کرد.

61648033

رشد جمعیت در کشور 1.7 است

عنابستانی گفت: متاسفانه نرخ رشد جمعیت ما بسیار پایین است. میزان تولد در سال 90 معادل 2.1 دهم بود. قرار بود که دولت طی برنامه های تحت عنوان تسهیل فرزندآوری، این عدد را در سال 1400 به 2.5 افزایش دهد. 2.1 درصد فرزند آوری به ازای هر زن نرخ جایگزینی جمعیت ( برابر ) است. اگرچه قرارمان این بود که این نرخ را به 2.5 برسانیم، اما در طی برنامه ششم توسعه و برآوردها، آمارها نشانگر آن است که نرخ به 1.7 نزول پیدا کرده است. مضاف بر اینکه تنها یک سال از این برنامه باقی مانده است و بجای افزایش کاهش نیز داشتیم، یعنی 2 درصد کاهش داشتیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اشاره کرد: کاهش رشد جمعیت یک زنگ خطر بسیار جدی برای کشور است. این زنگ خطر وقتی بلندتر شد که برآوردهای ما نشان داد، ما بجای سال 1420 در سال 1410 به پیرسالی خواهیم رسید. اگرچه امروز کشوری جوان حساب می شویم، اما طی 11 سال اینده از پیرسال ترین کشورهای دنیا حساب می شویم. اکنون هم نرخ موالید ما جزو پایین ترین کشورهای دنیا نزدیک 143مین کشور است. این رقم خطر بسیار بسیار جدی است.

 

یک سوم ازدواج ها به طلاق منجر می شود

نماینده مردم سبزوار، بیان کرد: همچنین این رقم نشان می دهد که ما اقداماتی را انجام ندادیم که باید انجام میگرفت. یا انجام داده ایم و نتیجه بخش نبوده است. متاسفانه سن ازدواج بسیار بالا رفته است. عدد تجرد قطعی هم خیلی بالا رفته است. درصد طلاق ها نیز به نسبت ازدواج بسیار بالا رفته است. یعنی نزدیک به 32 درصد از ازدواج هایمان به طلاق منجر می شود. یعنی به ازای هر سه ازدواج یک طلاق داریم.
 

تشکیل کمیسیون خانواده و جمعیت در مجلس

وی افزود: این اعداد نشان می دهند که تسهیل ازدواج و فرزند آوری موضوعی جدی برای کشور است. ما این موضوع را در کمیسیون اجتماعی مطرح کردیم. خطر آنقدر محسوس بود که مجلس به دنبال ایجاد کمیسیون ویژه ای برای این منظور است. مد نظر ما است که کمیسیون ویژه ای تحت نام خانواده و جمعیت تشکیل شود. لازم است که یک تعداد از نمایندگان بر این نیاز ویژه جامعه متمرکز شوند. در حال رایزنی هستیم که تعدادی از نمایندگان باقی کارها را کنار بگذارند و در کمیسیونی که مبنای آن بنیان خانواده است کار بکنند. این صرورت امروز کشور است.

25 درصد زوجین کشور نازا هستند

عنابستانی گفت: دولت هم باید به این ضرورت توجه ویژه داشته باشد. این موضوعی نیست که بگوییم امسال بگذرد سال دیگر چاره اش می کنیم. هر سالی که در این وضعیت بگذرانیم، خسارت قابل جبران نیست. علاوه بر تسهیلات ویژه ای که باید برای ازدواج فراهم شود، باید به هزینه های فرزندآوری هم توجه شود که بسیار بالا است. یکی از امارهای تلخی که وجود دارد بالا بودن هزینه درمان ناباروری و نرخ ناباروری در کشور است. تلخ این است که حدود 25 درصد مزدوجین ما نابارور هستند. مقوله ای عجیب در کشور است. شاید به حرکتی بیوتروریسمی برگردد. پیش بینی می شود که دشمن بر مواد غذایی ما کاری می کند که این بلا سر مردم ما آمده است. زیرا طبیعی نیست که یک چهارم مزدوجین ما مشکل ناباروری داشته باشند. هزینه های درمان ناباروری بالا است و باید دولت در بودجه ریزی سال آینده کاملا این هزینه را برعهده بگیرد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602562 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟