قشر متوسط این روزها کجا سرمایه گذاری کند ضرر نمی کند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعضی از کارشناسان تورم را مالیات مستضعفین به ثروتمندان می نامند. با تورم اقلام سرمایه ای و دارایی های غیر پولی ارزشمند می شوند و ارزش پول سقوط می کند. بدیهی است که کسانی که امورات خود را با حقوق و مستمری ثابت می گذرانند، قدرت مالی خود را از دست می دهند و سرمایه داران با افزایش ارزش سرمایه های خود قدرتمندتر می شوند. این برخلاف آرمان انسان یعنی عدالت اجتماعی یا اقتصادی است. آیا راهی برای اقشار متوسط و زیر متوسط مانده تا بتوانند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند؟ حسین خزلی، اقتصاددان پیشنهادی را در گفت و گو با رکنا ارائه داد.
خزلی گفت: سپر تورمی در اقتصاد ایران طلا، ارز، ملک و سهام است. وقتی ما در رابطه با قشر متوسط و پایین تر صحبت میکنیم، می دانیم که آنها پول خرید یک خانه یا زمین و ... را ندارند. ما در شرایطی هستیم که یک ملک 60 متری یک میلیارد تومان شده است. بنابراین این کار برای آنها ممکن نیست و ما نیز ورود نمی کنیم.
 

مردم ارز نخرند زیرا تورم زیاد می شود

وی در ادامه بیان کرد: خرید دلار و ارز امکان بعدی است. اما به هیچ عنوان چنین توصیه ای را نداریم. چرا که خرید ارز و دلار، تاثیر مستقیم بر قیمت آن دارد و افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم دارد. بنابراین خرید ارز خود به خود و بطور مستقیم بر گرانی تاثیر می گذارد و مهلکه را تاریک تر می کند. سبب گران شدن تمام مایحتاج مردم می شود.

ریسک خرید طلا را برای مقابله با تورم نپذیرید

این اقتصاددان ادامه داد: طلا گزینه مناسب تری است اما پیشنهاد نمی کنیم. مناسب است زیرا تاثیری مستقیمی که ارز بر روی کالاهای اساسی دارد را ندارد. عملکرد سنتی مردم ایران در بحران تورم خرید طلا بوده است. درست است که خرید طلا نمی تواند مانند خرید ارز برای زندگی مردم مضر باشد، اما طلا، خریداری و نگهداشتن آن ریسک دارد. بویژه در این روزها ریسک سرقت آن بالا رفته است. طلا هر چقدر هم بالا برود تاثیر بسزایی بر اقلام غذایی ندارد. اما به خاطر ریسک هایی که دارد، پیشنهاد نمی کنیم.

صندوق سرمایه مناسب برای سرمایه گذاری زیر 1 میلیارد

خزلی گفت: بهترین راه ورود به بازار سهام است. از آن جهت که مردم عادی تخصص خرید سهام و جابجایی آن را در بورس ندارند، بهتر است برای سرمایه های زیر یک میلیارد به صندوق های سرمایه گذاری اتکا کنند. این صندوق ها متعدد هستند. کسانی که طلا خریداری می کنند، می توانند به صندوق های بورس طلا مراجعه کنند. صندوق های « در سهامی» و صندوق های با درآمد ثابت هم وجود دارد. همچنین صندوق های مختلط هم وجود دارد. بهترین صندوق های با درآمد ثابت، تا 27 درصد سالانه پول می دهند. البتهاین نرخ زیر نرخ تورم است اما صندوق های مختلط و در سهامی، سودهای بالاتر از تورم دارند. به مردمی که پول کم دارند، تخصص و زمان پیگیری بازار سهام را ندارند، این صندوق ها پیشنهاد می شود.
 

بورس هنوز هم قابل اعتماد است

وی در پایان عنوان کرد: درست است مردم تخصص ندارند یا گفته می شود بازار بورس متزلزل و ناامن است، اما این نگاه به بورس غلط است. بورس همیشه متزلزل است. نباید نگاه یک یا دوماهه به بورس داشت. این نگاه را کسی ندارد که برای پوشش تورمی به بورس می آید. بورس ممکن است یک هفته یا چچند ماه منفی باشد، و ناگهان بالا برود یا بالعکس. کسی که به بورس می اید باید به بازه های 1 یا دو سال بیشتر فکر کند. همه مطالعات نشان می دهد که طی 15 سال گذشته، میانگین بازده بازار سرمایه از میانگین بازده بازارهای طلا، ارز حتی ملک بیشتر بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601740 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟