نذر خون تا اربعین ادامه دارد / زنان کدام استان ها بیشتر خون اهدا می کنند؟

اهدای خون / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در پی بحران دنیاگیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، دنیاگیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. در پنج‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد نرخ ابتلا، به ۵۰ نفر در هر ساعت رسیده و هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلا به کرونا جان می‌بازد.اگرچه آمار کرونا در این روزها صعودی بود اما تعداد بهبودیافتگان نیز افزایش چشمگیری داشت. افزایش تعداد بهبودیافتگان از کرونا و اعلام خبر موثر بودن پلاسما درمانی در چین موجب شد تا ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تحقیقات پلاسما درمانی کووید19 میزبانی از بهبودیافتگان این بیماری که 28 روز از رفع علائم بیماری شان گذشته است را آغاز کند.

در نخستین روز اردیبهشت 1399 مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۳۵۰۵ نفر رسید و 59 هزار و 273 نفر نیز از این بیماری بهبود یافتند و از مراکز درمانی ترخیص شدند. در این روز سازمان انتقال خون ایران از بهبود یافتگان کووید-19 خواست با حضور در مراکز جامع اهدای پلاسما 14 مرکز استان کشور در پروژه جمع آوری و ذخیره پلاسما با هدف تامین نیازهای درمانی پیش بینی شده مراکز درمانی شرکت کنند.

پلاسماهای دریافت شده از بیماران بهبود یافته با درخواست پزشکان معالج در اختیار مراکز درمانی قرار می گرفت، کاهش مدت بستری و بهبود حال بیماران موجب شد تا میزان درخواست ها افزایش یابد و سازمان انتقال خون نیز تعداد مراکز جمع آوری پلاسما به روش آفرزیس را افزایش دهد.

بشیر حاجی بیگی / سخنگوی سازمان انتقال خون ایران

بهبود یافتگان پلاسما اهدا کنند

تا تاریخ هشتم شهریور ماه به ۳۷۱ هزار و ۸۱۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۳۱۹ هزار و ۸۴۷ نفراز بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. اکنون 26 مرکز پلاسما درمانی در 25 استان کشور میزبان داوطلبین اهدای پلاسما است و نزدیک به شش هزار واحد پلاسما از بهبودیافتگان این ویروس جمع آوری شده است. این آمار نشان می دهد تنها 1.88 درصد از بهبودیافتگان پلاسمای خون خود را اهدا کرده اند.

بشیر حاجی بیگی با اعلام این آمار گفت: در استان تهران 844 واحد ، در استان خوزستان 485 واحد و در استان اصفهان نیز 447 واحد پلاسما از بهبودیافتگان این بیماری دریافت شده است و این سه استان پیشتاز در طرح اهدای پلاسما بهبودیافتگان کووید19 هستند.

وی گفت: حجم دریافتی پلاسما از افراد ۵۰۰ سی سی است که در شرایط کاملاً استریل و بهداشتی و با وسایل یکبار مصرف انجام می‌شود.

توزیع خون وسنجش مصرف بیمارستانی

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به این پرسش که چه میزان پلاسما به بیماران تزریق شده است؟  گفت: در بسیاری از استان ها این پلاسما به مرحله ذخیره سازی نمی رسد و پس از دریافت از اهداکننده و انجام آزمایشات بر اساس درخواست پزشکان معالج حاضر در مراکز درمانی توسط واحد توزیع خون و سنجش مصرف بیمارستانی ادارات کل انتقال خون به این مراکز ارسال می شود. از همه بهبود یافتگان درخواست می کنیم به مراکز اهدای پلاسما مراجعه و پلاسما اهدا کنند.

حاجی بیگی یادآور شد: وجود پلاسمای بیشتر از همه گروه های خونی به ابتکار عمل پزشکان در درمان بیماران مبتلا به کووید19 می افزاید و این امکان را فراهم می کند تا با تزریق پلاسما در مراحل اولیه این بیماری مانع از گسترش آن در بدن شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران خاطر نشان کرد: اگر به هر دلیلی با موج های بعدی بیماری روبه رو شویم و یا این ویروس همچنان مهمان ناخوانده نظام سلامت باقی ماند با توجه به افت تدریجی پادزهر در خون بهبودیافتگان می بایست از هم اکنون جهت تامین نیازهای درمانی مراکز پلاسمای کافی در اختیار داشته باشیم.

اهدای پلاسما توسط 2درصد بهبود یافتگان

وی افزود: از اردیبهشت امسال تاکنون از مجموع 7323 نفر مراجعه کننده که از بیماری کرونا بهبود یافته اند و 28 روز از بهبودی آنها گذشته است 6هزار واحد پلاسما اهدا شده است که این میزان اهدای پلاسما نشان می دهد 2 درصد از بهبود یافتگان مراجعه کرده اند.

حاجی بیگی تاکید کرد: مردم استان های تهران، خوزستان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه و آذربایجان غربی (ارومیه) اقبال بیشتری به اهدای پلاسما داشته اند. بهبودیافتگان بیماری کرونا به شکرانه سلامتی و زکات سلامتی خود می توانند به 25 مرکز انتقال خون سراسر کشور جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان این که پزشکان معالج در بیمارستان ها از طریق بانک خون از انتقال خون درخواست پلاسما می کنند، گفت: مراکز انتقال خون پلاسمای تهیه شده را به بیمارستان تحویل می دهند. حجم پلاسمای دریافتی 500 سی سی است. کلیه مراحل اهدای پلاسما نیز در شرایط استریل و بهداشتی و با وسایل یکبار مصرف انجام می شود. در حال حاضر از 31 استان کشور 25 استان و مرکز انتقال خون استانی، جمع آوری پلاسمای هیپرایمیون را انجام می دهند.

طرح نذر خون تا اربعین حسینی

وی با اشاره به نذر خون، گفت: توصیه ما به مردم عزیز این است که نذر خون را به روزهای تاسوعا و عاشورا نکنند. این برنامه و طرح نذر خون تا اربعین حسینی ادامه دارد. برنامه نذر خون امسال با یاد و نام شهدای مدافع سلامت و شهدای دفاع مقدس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور ایرج حریرچی، معاون کل وزیر، یوسفی فرمانده کانون بسیج جامع پزشکی و پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران شروع شد.

حاجی بیگی با بیان این که در 5ماه اخیر (از اول سال 99 تا پایان مرداد) یک میلیون و 329هزار واحد خون و فرآورده در مرکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است، افزود: بیشترین میزان اهدای خون در کشور در استان های تهران، فارس، اصفهان و خراسان رضوی بوده است. در این مدت (5ماه) 956هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کرده اند که از این مقدار نزدیک به 760هزار واحد خون اهدا شده است. 114هزار نفر برای اولین بار در این 5ماهه خون اهدا کرده اند.

بیشترین اهدای خون با گروه خونی O+

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: بیشترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور مربوط به استان های سیستان و بلوچستان با 8درصد، خراسان جنوبی با 8درصد، کردستان با 8 درصد و لرستان با 7.5درصد بوده است. شاخص اهدای خون در کشور نیز به طور میانگین در 5ماه اخیر 5درصد بوده است و بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان مربوط به استان های خراسان شمالی و جنوبی و چهار محال و بختیاری بوده است.

حاجی بیگی در پایان افزود: بیشترین میزان اهدای خون مربوط به گروه خونی (O+) با 34درصد و کمترین میزان اهدای خون مربوط به گروه خونی (AB-) که زیر یک درصد و 0.8درصد بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600154 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟