یورش معدنکاران به زادگاه فریدون !

دالان کوه – معدنکاری | دالان کوه – معدنکاری | منطقه دالانکوه طبق گفته فعالان محیط زیست و کارشناسان قریب به ۱۰ سال است که به عنوان منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع شناخته شده است. پیشتر اجازه حفر معدن در این منطقه صادر شده بود و از زمانی که این منطقه به عنوان منطقه ای حفاظت شد سند خورد، انتظار به حقی است که قرار معدنکاری با پایان دوره مقرر یعنی ۵ سال ملغی شود. اما این اتفاق نیفتاد. با وجود بررسی کارشناسان محیط زیست، مشخص نشده است که قرار است مجوز این معدن بعد از ۵ سال تمدید شد یا خیر. اما این وظیفه سازمان محیط زیست بود که به معدن کاری در منطقه تحت محافظت خود ورود کند. وظیفه ای که این سازمان انجام نداده است و معدن کاری انفجاری و نوعی از تخریب گسترده در این منطقه ادامه دارد. راحله یوسفیان، کارشناس باستان شناسی منطقه غرب اصفهان در این خصوص با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت و گو کرد.

139612251515323913646334

ه گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یوسفیان گفت: تخلف واضحی که در منطقه دالان کوه در حال رخ دادن است، معدن کاری انفجاری در منطقه حفاظت شده است.کاملا  محرز است که در  یک منطقه حفاظت شده نمی توان مجوز بهره برداری معدن صادر گردد. ما همچنان پیگیر آنیم تا مشخص شود که قراری برای ادامه معدنکاری در این منطقه صادر شده است یا خیر. و همچنین، متعجبیم که چرا سازمان محیط زیست به معدنکاری در مناطق حفاظت شده ورود نمی کند. این یک تخلف مشخص است و باید با واکنش سازمان محیط زیست روبرو شود. این منطقه بیش از ۱۰ سال است که منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده معرفی شده است.پس چرا محیط زیست از مناطقی محافظت نمی کند که در قبال آنها تعهد دارد؟

کارشناس باستان شناسی غرب اصفهان، در ادامه بیان کرد: منطقه دالان کوه، به دلیل گونه های گیاهی و حیوانی نادر و ویژگی های تاریخی آن که با هویت مردم غرب اصفهان گره خورده است، به یک نماد طبیعی_فرهنگی برای فریدن بزرگ بدل شده است. در قله این کوه بقایای خشت های باستانی وجود دارد که به قلعه داراب شاه موسوم است.و ضریب احتمالات برای وجود بقایای باستان شناسی دیگر بالا است. طبق گزارشات رسیده از اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون نیز وجود سنگ نگاره هایی در دامنه این کوه محرز شده است که نیازمند بررسی دقیق تری می باشد  تا مشخص شود که این کوه ها تا چه حد ارزش باستان شناسی دارد. اما وجود دستکندهای شهرستان دامنه و روستای کرد علیا در پای دامنه کوه مبین آن است که محدوده دالانکوه قابلیت ثبت ملی نه تنها در زمینه میراث طبیعی بلکه در حوزه میراث ناملموس و تاریخی را دارد و انجام این بررسی ها مستلزم حفاظت از بقایا و شواهد باقی مانده در این منطقه است که معدن کاری، آن هم از نوع انفجاری آن را به خطر می اندازد.

ثبت ملی دالان کوه به تعویق افتاده است

وی افزود: این منطقه با وجود ظرفیت های ارزشمند  تاریخی، طبیعی و هویتی منطقه ای برجسته است که باید هر چه سریعتر پروسه پرونده ثبت ملی ان اجرایی گردد.. ثبت ملی می تواند مصونیت بیشتری در قبال دست اندازی به این کوهستان ایجاد کند. اگرچه ثبت ملی آن به تعویق افتاده است، اما در حال حاضر این منطقه به عنوان یک منطقه حفاظت شده ثبت شده است که همین مانع از ادامه روند تخریب می گردد.چرا محیط زیست از مناطقی محافظت نمی کند که در قبال آنها تعهد دارد؟ در خواست بنده از فرماندار محترم به عنوان بالاترین مقام حاکمیتی در شهرستان و رییس محترم اداره محیط زیست پیگیری هر چه سریعتر این موضوع می باشد.


تمام منطقه لاشه سنگ است اما آنها از ارزشمندترین منطقه برداشت می کنند

اکثریت کوه های منطقه از نوع  سنگ لاشه است که جهت مصرف شن و ماسه قابل استفاده می باشد اما چرا باید این بهره برداری از ارزشمندترین کوه این منطقه که برای مردم تبدیل به یک نماد فرهنگی شده است اتفاق بیفتد.

 

یورش معدنکاران به زادگاه فریدون

یوسفیان گفت: قله داراب شاه به دلبل دادا بودن بقایای خشتی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا که  با هویت تاریخی مردمان این خطه گره خورده است.اسطوره ها و داستان های بیشماری در خصوص پیکار کاوه آهنگر و ضحاک،تولد فریدون ،دارا شاه در این منطقه وجود دارد تا جاییکه در برخی از منابع فریدن را زادگاه کاوه اهنگر  میدانند و در برخی روایات شفاهی دالانکوه را محل تولد و رشو و نمو فریدون می خوانند. این قله به مثابه دماوند است که جایگاهی رفیع در فرهنگ و ادبیات این منطقه دارد و هویت جمعی و ریشه های تاریخی پرتیکان باستان در هم آمیخته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599523 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟