حال هامون خوب است و خشک نیست /  رطوبت هامون تا سال آبی آینده محفوظ می ماند

هامون – صابری | تصاویری که این روزهای هامون از سوی فعالان اجتماعی منطقه منتشر می شود خبر از خشکی دریاچه هامون می دهد و کشته شدن خیل ماهی ها در کف خشک هامون  که ماهی گیران آنها را جمع آوری می کردند. ماهی هایی که  برای تهیه پودر ماهی انتقال داده می شوند. اما وقتی با وحید پورمردان، مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، وضعیت دریاچه را معقول تشریح کرد و گفت تصاویر مربوط به نقاطی از دریاچه با عمق بسیار کم است.

تصاویر منتشر شده مربوط به بخشی از هامون است نه کل

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پورمردان گفت: وضعیت هامون نسبت به دو دهه گذشته بسیار بهتر است. در واقع وضعیت آن را با زمانی می سنجیم که خشکسالی متمادی و طوفان های گرد و غبار هامون را فراگرفته بود. البته تصاویر منتشره تصاویری کذب نیستند اما مربوط به تمام دریاچه نیست. باید توجه کنید که هامون منطقه وسیعی از عمق یک وجب تا ۲.۵ متر یا بیشتر است. پس طبیعی است که در فصول گرم نقاظی از آن دستخوش بی آبی شود. در مقایسه با ایده آل نه اما در مقایسه با ۲۰ سال گذشته، هامون وضعیتی بسیار خوب دارد.

زباله ماهی و وضعیت صیادی خوب صیادان در هامون

وی در ادامه بیان کرد: تصاویر مربوط به بخش های خشک شده هستند که وضعیت بحرانی یا نامعمول هامون تلقی نمی شود. خوشبختانه صیادان امسال صید خوبی داشتند. ماهی هایی که مشاهده می شود انواع مورد صید ماهیگیران نیست، بلکه زباله ماهی هایی خطاب می شود که بعضی از صیادان یا افراد بومی آنها را برای تهیه پودر ماهی جمع اوری می کنند. در واقع ارزش غذایی یا ارزش دیگری برای صید ندارند.
 

احیای ۸۴ هزار هکتار پوشش گیاهی در هیرمند هامون

مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، گفت: حتی در این ایام سال، در بسیاری از بخش های هامون صابری آب را مشاهده می کنیم. پوشش گیاهی را در هامون هیرمند مشاهده می کنیم. در ۸۴ هزار هکتار پوشش گیاهی در این بخش از هامون طی سال گذشته احیا شد. این به سبب آبی بود که به هامون هدایت شد. این سبب کنترل روزهای گرد و غباری هامون شد. چنانکه از ابتدای امسال تا امروز هیچ گزارشی از گرد و غبار در منطقه نداشتیم.
 

رهاسازی مدیریت شده ی ۶۰ میلیون متر مکعب آب در هامون

پور مردان، عنوان کرد: با توجه به برنامه مدونی که برای دریافت حق آبه ی مشخص از چاه نیما نوشته شده است، امیدواریم وضعیت هامون رو به بهبودی بیشتر برود. با توجه به فروکش امسال آب به هامون، ما تصمیم گرفتیم حق آبه ۶۰ میلیون متر مکعبی آب هامون را یکجا در تالاب رها نکنیم و رهاسازی آن را هدفمند انجام بدهیم. رهاسازی فاز به فاز و مقطع به مقطع کمک کرد که ماندگاری آب در منطقه بالا برود.
 

رطوبت هامون تا سال آبی آینده محفوظ می ماند

وی افزود: تنها دو فاز از رهاسازی حق آبه هامون باقی مانده است که جمعا ۱۱۵ کیلومتر مربع می شود. این کار در حال انجام است و تا نیمه شهریور به انجام می رسد. برای ما مراکز و کانون های غبار هامون بسیار مهم است که مداوم رطوبت انها را حفظ می کنیم. بنابراین می توانیم تا سال آبی جدید که از نیمه دوم و با آغاز آذر ماه آغاز می شود، روطوبت هامون را حفظ بکنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598890 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟