34  هزار امضا برای تعطیلی باغ وحش های غیراستاندارد در ایران

باغ وحش / در ایران اوضاع پیچیده‌تر است. رعایت‌نشدن استانداردهای جهانی، فضای کوچک نگهداری حیوانات، نبود امکانات کافی دامپزشکی در بسیاری از شهرها، بی‌توجهی مسئولان باغ وحش‌ها به شرایط روانی حیوانات و این قبیل مشکلات باعث شده حداقل در ایران تعداد افرادی که منتقد باغ وحش‌ها هستند از طرفدارانشان بیشتر باشد.

34 هزار امضا برای تعطیلی باغ وحش های غیراستاندارد

به گزارش رکنا، در سال‌های گذشته برخی از فعالان محیط زیست تلاش کرده‌اند باغ وحش‌های غیراستاندارد کشور را تعطیل کنند اما موفقیت چندانی به دست نیاورند. پیشتر کمپینی با بیش از ۴۳هزار امضا به راه افتاد تا باغ وحش‌های ایران به دلیل رعایت‌نکرددن استانداردهای نگهداری از حیوانات تعطیل شوند اما در نهایت هیچ‌کس به این درخواست توجهی نکرد.

باغ وحش بابلسر که بیشتر به شکنجه‌گاه حیوانات شباهت دارد، نمونه یکی از همین باغ وحش‌ها است که همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.شرایط نگهداری حیوانات در این باغ وحش قریب به یک دهه است که سوژه ده‌ها گزارش انتقادی در رسانه‌های مختلف شده است اما نه سازمان حفاظت محیط زیست و نه دستگاه‌های قضایی در این‌باره اقدام موثری انجام نداده‌اند.

باغ وحش بابلسر نه تنها تعطیل نشده که حتی در وضعیت نگهداری حیوانات هم در این باغ وحش تغییری ایجاد نشده است. دیگر باغ وحش‌های ایران هم دست کمی از باغ وحش بابلسر ندارند و هر سال تعداد زیادی حیوان به علت شرایط بد نگهداری در این باغ وحش‌ها از بین می‌روند.

حالا در این شرایط منتقدان می‌گویند حداقل باید مانع تاسیس باغ وحش‌های جدید شد. این درخواستی است که یک کارزار دیگر مطرح کرده است. شهرداری تبریز قصد دارد باغ پرندگان و حیات وحش عینالی را بسازد و برخی فعالان محیط زیست معتقدند این کار در نهایت به یکی دیگر از باغ وحش‌های غیراستاندارد کشور ختم می‌شود.

امضاکنندگان این کارزار از شهردار تبریز خواسته‌اند مانع اسارت و سوء‌استفاده از حیوانات برای تامین منافع مادی عده‌ای شود. آنها همچنین معتقدند برپایی باغ وحش‌ها باعث تضییع حقوق حیوانات، آموزش غلط به کودکان و شهروندان و کمک به تجارت قاچاق پرندگان و حیوانات می‌شود.

حتی در ارم هم حیوانات شرایط خوبی ندارند

باغ وحش‌های جدید در ایران در حالی ساخته می‌شوند که تنها باغ وحشی که به استانداردهای جهانی کمی نزدیک شده، باغ وحش ارم است. حتی در این باغ وحش هم حیوانات در شرایط خوبی قرار ندارند. باران، بچه شامپانزه سه ساله‌ای که به دلیل نبود امکانات تا همین چند ماه پبش با دامپزشک باغ وحش زندگی می‌کرد نمونه وضعیت نگران‌کننده نگهداری حیوانات در باغ وحش‌های ایران است.

مادر باران به دلیل جوانی و کم‌تجربگی توان نگهداری از این بچه شامپانزه را نداشت و احتمال داشت او را به کشتن دهد و به همین دلیل باران در سه سال گذشته همراه دامپزشک باغ وحش زندگی می‌کرد. حالا مسئولان باغ‌ وحش ارم این بچه شامپانزه را به قفس بازگردانده‌اند و در مقابل تقاضاها برای انتقال این بچه شامپانزه به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها در خارج از کشور هم سکوت کرده‌اند.

در این شرایط فعالان محیط زیست معتقدند حداقل بهتر است با تاسیس باغ وحش‌های جدیدی که نمی‌توانند استانداردهای جهانی را اجرا کنند، محل تازه‌ای برای آزاردیدن حیوانات ایجاد نشود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟