پرونده طلاق زنان ساکن کلانشهرها زودتر بسته می شود

طلاق/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اکثر طلاق های توافقی با بخشیدن مهریه زنان به نتیجه می رسد. زنان شهرهای کوچک و شهرستان ها و به ویژه روستاها اما به این راحتی نمی توانند راه استقلال مالی را بیابند . اکثر این  زنان می دانند که اگر طلاق بگیرند در خانه پدری روی آرامش را نخواهند دید و به جای آرامش سرزنش خاص و عام در انتظار آنهاست. شاید به همین دلیل است که از مهریه خود نمی گذرند و به مهریه از دریچه پشتوانه مالی نگاه می کنند.

کارن روحانی، نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: خواسته طلاق توسط زن خواسته ای است که باید اثبات شود عسر و حرج دارد. این اثبات نیز تشریفات خاص خودش را دارد. بنابراین معمولا بسیاری حاضر به طلاق توافقی می شوند.

کارن روحانی / نائب رئیس کانون وکلای دادگستری

بخشیدن مهریه در طلاق های توافقی

وی با بیان این که اصولا در طلاق های توافقی، زن برای آن که بتواند زودتر از شرایطی که دارد رها شود، افزود: حق طلاق متعلق به مرد است و در قلمرو طلاق توافقی، شوهر حاضر می شود طلاق دهد اما با توافق بر سر مهریه است. گاهی زوجین بر تمام مهریه و گاهی بر نصف مهریه توافق می کنند. این که در کلانشهرها بیشتر اتفاق می افتد چون تعداد میزان طلاق و قطعا طلاق های توافقی نیز بیشتر است. یکی از مجاری که خانم ها می توانند اختلاف را خاتمه دهند، طلاق توافقی است. آنها بهترین راه حل را مصالحه می دانند و یکی از جنبه های مصالحه نیز بخشیدن مهریه است.

مهریه پشتوانه ای برای زنان شهرهای کوچک

کارن روحانی با اشاره به طلاق ها در شهرهای کوچک و شهرستان تاکید کرد: طلاق ها دو جنبه اقتصادی و اجتماعی دارد. کسی که از مهریه خود نمی گذرد دو هدف را دنبال می کند، اول این که شاید با ابزار مهریه همسر خود را قانع به ادامه زندگی کند اما این هدف معمولا موفقیت آمیزی نیست. چون حرمتی بین زن و شوهر و روابط آنها که خراب شود به سختی ترمیم پیدا می کند. در شهرستان ها زنانی که طلاق می گیرند احتمال دارد راه ازدواج نداشته باشند و دچار مسائل روحی می شود. به همین دلیل زنان در شهرستان ها و شهرهای کوچک سعی می کنند با مهریه برای آینده خودش پشتوانه ای فراهم کند.

مهریه تکیه گاه خوبی برای زنان نیست

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این که ازدواج بر مبنای مهریه صورت نمی گیرد، افزود: ازدواج مبتنی بر روابط عاطفی است و وقتی این عاطفه وجود نداشته باشد، باید ریشه یابی شود که چرا طلاق اتفاق می افتد. مهریه هیچ وقت تکیه گاه خوبی برای زنان نیست. چون تضمینی برای ادامه زندگی نیست. زن ها هیچ وقت در حالت عادی مهریه خود را درخواست نمی کنند. مهریه ابزاری برای آن که شوهر مجبور به طلاق شود یا به توافق برسند. کمتر زنی طلب مهریه می کند تا منفعت مالی ببرد.

کارن روحانی با اشاره به این که در شهرهای بزرگ نوع رابطه با شهرهای کوچک متفاوت است، گفت: در شهرهای بزرگ قبح طلاق و زندگی براساس تحمل وجود ندارد. زنان روی مهریه تاکید نمی کنند تا زندگی سریع تر از بین برود. موضوع طلاق را نمی شود در چارچوب های حقوقی دید. بلکه متخصصان علوم اجتماعی، روانشناسی و حقوقی آن را تحلیل کرده و بررسی کنند که ریشه های طلاق در کجاست و مشخص کنند که مهریه ماهیتا می تواند پشتوانه اقتصادی برای زن باشد.

تعداد زندانیان مهریه

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد افراد به دلیل مهریه در زندان هستند؟ تاکید کرد: من فکر نمی کنم افراد زیادی به دلیل مهریه در زندان باشند. رویکرد قوه قضائیه این است که عدم استطاعت در مهریه را از راه های دیگر اجبار کند نه از طریق حبس.

پرداخت مهریه با توجه به افزایش قیمت سکه

کارن روحانی با اشاره به افزایش قیمت سکه تاکید کرد: کسانی که استطاعت در پرداخت مهریه ندارند می توانند اعسار بدهد. وقتی قیمت سکه بالا می رود و توان اقتصادی افراد تکاپوی پرداخت یک سکه در ماه است. چون احتمال دارد حقوق افراد 20درصد افزایش پیدا کرده اما قیمت سکه به لحاظ تورم افزایش بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین افراد می توانند دوباره اعسار دهند و مهریه را تعدیل کرده و شرایط پرداخت مهریه را با شرایط اقتصادی خود متناسب کند. در حقیقت افراد می توانند از مجاری قانون در تعدیل پرداخت شیوه مهریه بپردازد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟