سیگار کشیدن در  ملاءعام ممنوع / تعیین جریمه برای متخلفان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اگر چه ماده منع مصرف مواد دخانی در ملاء عام، در مُر قانون به شفافیت ذکر شده است، اما شاهد آن هستیم که به هیچ عنوان اجرایی نیست یا اجرا نمی شود. پرویز خورشید، وکیل پایه یک دادگستری، در گفتگو با رکنا، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود بیان صریح قانون، چنین ممنوعیتی در خصوص مصرف مواد دخانی در ملاءعام اجرا نمی شود؟ گفت: کسانی که به الفبای قانون اشراف دارند می دانند که در مقوله اجرای قانون و در علوم قانون، موضوعاتی برتر از مر قانون وجود دارند که باید در نظر گرفته وشند. واگرنه هرگز یک قانون یا ماده خاص ، در یک جامعه امکان اجرا ندارد.

قوانین برای اجرا نیاز به زمینه فرهنگی دارند

وی در ادامه گفت: اگر یک قانون در جامعه زمینه اجتماعی نداشته باشد، قوانین تنها به صورت یک نوشتار بی ارزش باقی می مانند و هیچ ضمانتی برای اجرا نخواهند داشت.

قوانین بسیاری مانند حقوق شهروندی تنها یک خط هستند

خورشید گفت: اگر بخواهیم با قوه قهریه قوانین را اجرا کنیم دیگر ماهیت قانون ندارند. هر خط قانون برای اجرا یا حتی برای آنکه ماهیت قانونی داشته باشد، باید زمینه اجرایی داشته باشد، وگرنه اعتباری در علم حقوق ندارد. می بینید که ما متعدد قوانینی داریم که زیرا زمینه اجرایی ندارند، جز خطی در کتابی نیستند و نه مردم آن به آن وقعی می گذارند و نه مجریان می توانند آن را اجرا کنند. مثلا چیدن لباس های زیر یا مبتزل در ویترین ها. این مر قانون است اما چون زمینه اجتماعی ندارد برای کسی مهم نیست و صرفه اجرایی هم ندارد. قانون ماهواره به همین شکل، لغو نشده است اما اجرایی نیست. قانون شهروندی مثال دیگری است. جز یک نوشته چیز دیگری از این قوانین را در جامعه شاهد هستید؟
 

قانون منع مصرف دخانیات در ملاءعام اجرایی نیست

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: قانون منع مصرف دخانیات در جامعه نیز مر قانون است، اما اگر بپرسید چرا اجرا نمی شود، زیرا این با ساختار اجتماعی و فضای حاکم بر جامعه ما متباین است. این قانون نمی تواند اجرا شود، هستند افرادی که به دلیل شعور خود از کشیدن سیگار در ماع عام یا انظاری که کودکان در آن هستند خودداری میکنند. اما اگر بخواهیم این قانون را اجرا کنیم، تنها با قوه قهریه ممکن است. در آن صورت نه ارزش قانونی دارد و نه هزینه ای که قرار است دولت و مردم بپردازند، ارزش اجرای این قانون را توجیه می کند. برای حصول به اجرای این قانون نیاز است که کار فرهنگی گسترده شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟