تاثیر فقر مالی بر تغذیه زنان باردار و کم توانی نسل آینده / نگرانی مصرف موادغذایی با فلزات سنگین توسط زنان باردار

زنان باردار / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حال با نگاهی به اهمیت تغذیه زنان باردار برای داشتن نسلی سالم تر آیا زنان باردار با کمبود ویتامین، پروتئین و غذای نامناسب می توانند، فرزندان چابک و سالم به دنیا آورند؟ تغذیه در دوران بارداری چقدر در شرایط کودکان تاثیر می گذارد؟ کودکانی که مادرشان در دوره بارداری تغذیه مناسبی ندارند تا چه میزان در معرض نارس بودن قرار خواهند گرفت و در این میان آیا توان فکری و جسمی نسل آینده در معرض تهدید قرار نمی گیرد؟

زهرا شریعت پناهی، پزشک تغذیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: تغذیه قبل از بارداری نیز مهم است. برخی محصولات غذایی را برای زنان قبل از بارداری ممنوع است برای آن که بارداری امنی را پشت سر بگذارند. ثابت شده است که کمبودهای اسیدفولیک می تواند نقص های مادرزادی ایجاد کند. به همین دلیل قبل از بارداری پزشکان یا قرص اسیدفولیک برای زنان تجویز می کنند یا سبزیجات را توصیه می کنند چرا که منبع اسید فولیک است.

توصیه های تغذیه قبل از بارداری

وی با اشاره به محصولات غذایی که زنان نباید قبل از بارداری مصرف کنند، گفت: ویتامین A یا قرص هایی که ویتامین A دارند برای زنانی که تصمیم به بارداری گرفته اند ممنوع است. برخی پزشکان پوست و مو برای درمان جوش پوستی راکوتان تجویز می کنند که ویتامین A زیادی دارد. اگر ویتامین A در خون بالا باشد و می تواند نقص هایی برای جنین ایجاد کند. کمبود ویتامین D در خانم ها نیز یکی از علل نازایی است.

موادغذایی که مردها را نازا می کند

زهرا شریعت پناهی با بیان این که کمبود برخی موادغذایی باعث نازایی می شود، افزود: در مردها کمبود زینک، اسیدفولیک، ویتامین D می تواند در اسپرم مردان تاثیر بگذارد. سرب هایی که در احتمال دارد در بعضی از موادغذایی زیاد باشد نیز در این موضوع موثر هستند. ظروف پلاستیکی نیز ستالات دارد که اسپرم های ناهنجار ایجاد می کند.

مصرف سویا توسط زنان باردار توصیه نمی شود

این پزشک تغذیه با اشاره به دوران بارداری، تاکید کرد: تغذیه در دوران بارداری باید متنوع و کافی باشد. نان، غلات و برنج، سبزیجات و میوه، لبنیات و گروه گوشت ها باید به اندازه کافی استفاده شود. بعضی از گروه های غذایی مانند گوشت ها ممکن است گران باشد ولی خانم ها می توانند از جایگزین آن استفاده کنند. زمانی به راحتی به خانم ها می گفتیم که می توانند به جای گروه های گوشتی سویا استفاده کنند. چون از لحاظ پروتئینی سویا خیلی مشابه گوشت است. اما از زمانی که اعلام شد مواد ژنتیکی می تواند برای زنان باردار و حتی افراد سالم خطرناک باشد، سویا را هم پیشنهاد نمی کنیم. جایگزین پروتئین مغزها و آجیل ها هستند اما نیاز به گوشت قرمز و سفید مبرم و متفاوت است.

زنان باردار ماهی هایی با جیوه بالا مصرف نکنند

این پزشک تغذیه با اشاره به این که احتمال دارد فلزات سنگین ماهی ها بالا باشد. بسیاری از ماهی ها جیوه بالایی دارند به همین دلیل اعلام می کنیم که باید از مقدار جیوه مطلع باشیم بعد آن را تجویز برای زنان باردار کنیم اما متاسفانه مقدار جیوه ماهی ها اندازه گیری نمی شود. فلزات سنگین آب رودخانه ها یا حوضچه های پرورش ماهی باید به طور مستمر اندازه گیری و اعلام رسمی شود. به خانم های باردار توصیه می کنیم که ماهی های گوشتخوار نخورند چون جیوه بیشتری دارد و باعث نقایص مادرزادی را در جنین ایجاد کند.

نگرانی از مصرف سموم پنهان در موادغذایی توسط زنان باردار

زهرا شریعت پناهی در پاسخ به این سوال که عدم دسترسی به تغذیه نامناسب به دلیل مشکلات اقتصادی می تواند باعث ناهنجاری و نارس شدن جنین یا کاهش خلاقیت و کندی ذهن در آینده شود؟ گفت: زنان باردار می توانند مواد غذایی را جایگزین محصولات ارزان تر مانند تخم مرغ کنند. هراس ما بیشتر از سموم مواد غذایی است. درست است که سوءتغذیه مادر می تواند تاثیراتی بر جنین بگذارد اما این تاثیرات به اندازه مسمومیت غذایی مانند وجود فلزات (جیوه و سرب) در موادغذایی نیست. موادغذایی که در ظروف پلاستیکی مصرف می شوند نیز خطرناک هستند. اگر زنانی که شرایط اقتصادی خوبی ندارند زیر نظر پزشک تغذیه یا بهداشت رایگان توصیه ها جایگزین های ارزان را جدی بگیرند، معمولا مشکلی پیش نمی آید. بنابراین باید مادران آگاه شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟