تنها 4 درصد سواحل خزر در اختیار مردم است و مابقی در تصرف !

ساحل خزر/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیشترین قسمت ساحل دریای خزر که تا دو، سه دهه پیش در اختیار مردم قرار داشت، اما این روزها سواحل بزرگترین دریاچه تحت مالکیت قرار گرفته و استفاده مردم محدود شده است. در حقیقت در این خزرخواری عجیب و غریب حدود 80درصد سواحل متصرف شده است. 28درصد سواحل شمالی در اختیار دستگاه های دولتی، 12درصد در اختیار شهرک های ساحلی، 24درصد در اختیار افراد حقیقی، 10 درصد در اختیار نهادها قرار گرفته و تنها 4 درصد سواحل خزر در اختیار مردم است. این تصرف ها آیا می تواند به محیط زیست و بزرگترین دریاچه دنیا آسیب بزند؟

اسماعیل کهرم، کارشناس و فعال محیط زیست در پاسخ به این سوال و در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: این تصرف ها غیرقانونی و غیرمنطقی است. یک ایران است و یک ساحل دریای مازندران.

کهرم

متولی طبیعت ایران یک متر ساحل ندارد

وی با بیان این که سواحل خزر 922کیلومتر است، افزود: سواحل خزر را به جمعیت ایران (85میلیون) تقسیم کنید ببینید به هر کسی چقدر ساحل می رسد. در حالی که برخی سواحل را تصاحب کرده اند. جالب است که سازمان حفاظت محیط زیست یک متر زمین ندارد و هر گاه برای آموزش های محیط زیست گردش علمی می گذاشتیم، شهرک وزارت نیرو، شیلات یا شهرک آب می رفتیم. سازمان حفاظت محیط زیست که متولی طبیعت ایران است یک متر زمین، آنجا ندارد. این تصرف ها غیرقانونی است.

ساخت و ساز غیرمجاز در سواحل خزر

ساخت و سازهای غیرقانونی سازمان های دولتی و صدا و سیما

اسماعیل کهرم با اشاره به تاثیر ساخت و سازها در ساحل خزر گفت: صدا و سیما چند صد دستگاه ویلا و بلندمرتبه در زیباکنار ساخته تا مدیران و کارکنان صدا و سیما برای استراحت به ساحل بروند. این شهرک 300ویلایی و آپارتمانی ضایعات، زباله و چاه های فاضلاب ندارد و سوخت مصرف نمی کند؟ این موارد ساحل دریای مازندران را آلوده نمی کند؟ یک فرد معمولی می توانند به سواحل نزدیک این ویلاها بروند؟ ذوب آهن اصفهان، وزارتخانه های مختلف، سازمان گسترش صنایع و... همه در این سواحل ویلاسازی کرده اند. در حالی که قانونا نباید یک آجر روی سواحل دریای مازندران گذاشته می شد. انواع آلاینده ها روی دریا اثر می کند.

دولت ها گفتند ویلاها را تخریب می کنیم ولی نکردند

وی با اشاره به این شعر سعدی به قول سعدی"کنونت که امکان گفتار هست / بگو ای برادر به لطف و خوشی / که فردا چو پیک اجل در رسد / به حکم ضرورت زبان درکشی"، افزود: مگر می شود یک شخص یا سازمانی در ساحل ویلاسازی کند و مردم را از 500متر ساحل محروم کند؟ هر دولتی که بر مسند نشستند اعلام کردند که ویلاهای ساخته شده را تخریب می کنیم ولی هیچ اقدامی در این خصوص نکردند.

وجود میلیون ها چشمه زیر آب دریای خزر

کهرم با بیان این که افزایش و کاهش آب دریاچه خزر ربطی به تصاحب ساحل ندارد، تاکید کرد: گسترش دریای مازندران یک مسئله ای است که از 700 سال پیش اتفاق افتاده است. خزر بزرگترین دریاچه زمین است و کف این دریاچه میلیون ها چشمه داریم. این چشمه ها در نمودارهای تاریخی فعال شده و آب بیشتری به دریاچه اضافه می کنند و آب پیشروی می کند. فعالیت این دریاچه ها شکل خاصی دارد که طی مدت زمانی باعث می شود که آب دریاچه خزر بالا می آید و بعد فرو می نشیند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟