مشکل کارگر هفت تپه با کارفرما نیست، بدهی دولت است / هفت تپه و هپکو مشتی از خرمن زندگی و مشکلات کارگران

هفت تپه – کارگری | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حمید حاج اسماعیلی، فعال کارگری، در گفتگو با خبرنگار رکنا، موضوع کارگران هفت تپه را نقد و تشریح می کند.ریشه های اعتراضات هفت تپه چیست؟ 

این فعال کارگری گفت: شاید عامل اصلی اعتراضات هفت تپه عدم پرداخت حقوق و معوقات کارگران باشد، اما خاستگاه اعتراضات آنها ریشه ای و متعدد است. اعتراضات به دلیل معوقات، بعدها دامن به دیگر مطالباتی زد که از پیش باقی مانده بودند. من جمله آنها متقاعد شده بودند که انجمن ها و نهادهای کارگری حاضر توان برآورده کردن حقوق آنها را ندارند. بنابراین اعتراضات کارگران هفت تپه به داشتن یک تشکل مفید و مستقل کارگری توسعه پیدا کرد. پس از آن شرایط کار برای آنها مطرح شد.

دولت مشکلات خود در هفت تپه را بر کارگران ارجح می داند

حاجی اسماعیلی بیان کرد: در حال حاضر هفت تپه با مشکلاتی مانند واردات شکر و واگذاری تشکیلات تولیدی مواجه است. هر کدام از این اتفاق ها شرایط را برای کارگران بد کرد. پس از آن کمبود نظارت های دولتی مطرح شد . از آنجا که دولت در صدد بود ابتدا مشکلات خود را در هفت تپه حل کند، سپس موضوعات دیگر را مورد توجه قرار دهد، مشکلات کارگران انباشته شد. در واقع دولت بیشتر کسب مالکیت هفت تپه را در نظر داشت . خلاصه آنکه مشکلاتی که در چند سال نادیده گرفته شده اند، امروز منجر به اعتراض کارگران شده است. متاسفانه مشکلات ساختاری هستند. در حال حاضر قوه قضاییه ورود کرده است، اما گره مشکلات باز نمی شود و می بینیم که اعتراض کارگران 56 روز است ادامه پیدا کرده است.

هفت تپه مشکل کارگر با کارفرما نیست، بدهی دولت است

حاج اسماعیلی ، در پاسخ به این پرسش که « با توجه به این وضعیت، دولت چه اقدامی می تواند انجام دهد  که بحران برطرف شود؟» گفت: مالکیت هفت تپه به دولت بازگشته است. بنابراین طرف حساب کارگران هفت تپه کارفرما نیست. آنها معوقات خود را از دولت طلبکار هستند. بنابراین دولت مسئول است  و باید پاسخگو باشد که چرا معوقات کارگران را نپرداخته است، یا حقوق آنها را تامین نمی کند. چه حقوق مادی و چه حقوق صنفی. اینکه چرا دولت حقوق کارگرانش را تامین نمی کند؟ یگ پرسش بسیار جدی است. در واقع این سوال را فقط رئیس جمهور و سخنگوی دولت می توانند جواب بدهند. ما هم از آنها پرسیده ایم که چرا در این شرایط کشور، در پرداخت حقوق کارگرانشان تعلل می کنند؟ خواسته ها هم خواسته های نامشروع یا غریبی نیست. در واقع تمام آن به معشیت و دستمزدهای پرداخت نشده ارتباط دارد.

تقصیر کارگر نیست که شبکه های خارجی سو استفاده می کنند

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه هفت تپه سابقه یک سری از موضوعات امنیتی را به دوش می کشد که وضعیت رسیدگی به حقوق حقه کارگران را سخت می کند. مسئولان ما باید بدانند که این تقصیر کارگر نیست که فلان شبکه خارجی یا خارجی معاند ، از جریان های کشور سواستفاده می کند. عمده خواسته های کارگران در هفت تپه صنفی و کارگری است و هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد. اینکه شبکه های ماهواره ای بر مشکلات هفت تپه مانور می دهند، موضوعی نیست که به کارگران و خواسته های آنها مربوط باشد. معترضان هفت تپه شامل کارگرانی می شود که برای دولت کار میکنند و دولت حقوق آنها را پرداخت نکرده است.


پیشنهاد می کنیم دولت سریعا پول کارگران را بدهد

وی در ادامه گفت: برای رفع این بحران، پیشنهاد می کنیم که دولت هر چه زودتر حقوق و معوق کارگران را پرداخت کند. پیشنهاد می کنیم که دولت هر چه زوتر شرایط هفت تپه را ساماندهی کند. در عین حال دولت باید در خصوص مسئولیت خود در هفت تپه پاسخگو باشد. دولت باید توجه کند که امروز دیگر مشکلات هفت تپه دعوای کارگر و کارفرما نیست، بلکه دعوای دولت و کارگرانش است. در رابطه با هفت تپه، دولت هم نقش حاکمیتی و هم نقش کارفرمایی دارد. نباید دولت منتظر باشدتا مشکلات بیشتر شود.


اقدامات دولت در خصوص کارگران امتیاز نمی گیرد

وی در ادامه افزود: متاسفانه عملکرد دولت در این زمینه خوب نبوده است. متاسفانه اقدامات دولت در خصوص کارگران امتیاز نمی گیرد. شرکت هایی مانند هفت تپه یا هپکو که صنایع بزرگ کشور هستند، نمونه خرمن زندگی کارگران کشور است. سال ها مشکلات کارگری انباشته و امروز زنگ خطری برای توسعه و بازار کار کشور شده است. بی تردید این انباشت مشکلات تبعات اقتصادی و سیسای خواهد داشت. دولت در قبال تمام این مسائلی که برشمردیم مسئول است و باید پاسخگو باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟