انتقال 200 میلیون ذره کرونا با عطسه و سرفه / تا دوسال دیگر واکسن ضد کرونا  نخواهیم داشت

کرونا / به گزارش رکنا، احمدرضا بهره مند که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: در داخل خط ژن این ویروس، 348 نوع جهش ایجاد شده است. پیش بینی یک مطالعه این است که در پاییز ویروس کرونا جهش خواهد کرد که این جهش همراه با جهش ژنتیکی هم خواهد بود که بیماری زایی های مختلفی را نمایان خواهد کرد.

یک چهش می تواند باعث التهاب شدید شود

او ادامه داد: جهشی از ویروس کرونا که فقط یک آمینو اسید را تغییر می دهد، باعث می شود بیمارانی که علائم ندارند، علائم دار شوند. تغییر این آمینو اسید باعث می شود که بیماران به التهاب بسیار شدیدی دچار شوند.

این فوق تخصص ژنتیک میکروب های عفونی اظهار داشت: در ناحیه دیگری از ویروس، 5 جهش دیده شده که وقتی این جهش ها به سلول می چسبد، 270 برابر تقسیم این سلول در داخل سلول ما بیشتر می شود.

صرف نفس کشیدن فقط 20 ذره ویروس کرونا را منتقل می کند

بهره مند در توضیح خطرات مجاورت با یک مبتلا به کرونا، گفت: فردی که ویروس دارد اما سرفه و عطسه نمی کند، در حالت عادی اگر حرف هم نزند، صرفا با نفس کشیدن 20 ذره ویروسی را رها می کند. اما برای آلوده شدن به بیش از 1000 ذره ویروس کرونا نیاز داریم. یعنی اگر فرد مبتلایی در فضای آزاد ویروس را رها کند، اما عطسه و سرفه نکند، کسی آلوده نمی شود.

عطسه و سرفه فرد مبتلا، 200 میلیون ذره کرونا را منتقل می کند

وی ادامه داد: حالا اگر فرد مبتلا به کرونا شروع به صحبت کند، {در هر دقیقه} 200 ذره ویروسی را رها می کند. یعنی اگر فرد سالمی با فرد مبتلا 5 دقیقه صحبت کند، او هم مبتلا می شود. اما چنانچه فرد مبتلا عطسه یا سرفه کند، 200 میلیون ذره را در فضا رها می کند که اگر افراد فاصله مناسب را از او نداشته باشند و ماسک نزده باشند، به کرونا مبتلا می شوند.

احمدرضا بهره مند، فوق تخصص ژنتیک میکروب های عفونی

تعداد ویروس، باز یا بسته بودن فضا و زمان مجاورت با مبتلا، عوامل مهم در انتقال ویروس

احمدرضا بهره مند در ادامه توضیح داد: چنانچه فاصله شما با فرد مبتلا دو متر باشد و کمتر از 45 دقیقه با او صحبت کنید، به شرطی که سرفه و عطسه نکند، شما به هزار عدد نمی رسید و مبتلا نمی شوید. اما چنانچه در یک فضای بسته قرار دارید، حتی اگر فاصله مناسب دارید و هردو هم ماسک دارید، بیش از 4 دقیقه باهم صحبت نکنید. پس زمانی که به خرید می روید ماسک بزنید و مدت کوتاهی در آنجا باشید. پس مبتلا شدن یا نشدن شما به تعداد ویروس و زمانی که شما در مجاورت فضای آلوده یا فرد آلوده هستید، بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کسی قادر به تشخیص تفاوت بین سرفه سرماخوردگی، حساسیت و کرونا نیست، از مردم خواست مراقب هر سرفه ای باشند.

با شناختی گفته می شود تا 6 ماه دیگر واکسن این ویروس را می سازیم؟

این فوق تخصص ژنتیک میکروب های عفونی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در تحقیقاتی بین المللی ویروس های 150 کشور را دریافت کردند و مورد آزمایش قرار دادند و با صرف هزینه مالی زیاد، جهش های هر کشور را شناسایی کردند که این جهش ها بسیار پیچیده است. کشورهای جهان برای ساخت واکسن به دنبال دانستن تغییرات و جهش های ویروس هستند تا بدانند این ویروس چیست که می خواهند واکسنش را بسازنند.

او پس از توضیح پیچیدگی های ساخت واکسن، گفت: در یکی از برنامه های تلویزیونی در تاریخ 24 اردیبهشت ماه خبر اعلام 12 نوع والکسن اعلام و گفته شد این واکسن ها تا 6 ماه دیگر وارد مراحل بالینی می شوند. من خوشحال می شوم اگر واکسن کرونا در داخل ساخته شود اما وقتی جهان نمی تواند این کار را انجام دهد و نمی دانیم چه با چه ویروسی و با چه جهش هایی مواجه هستیم، چطور ما می خواهیم واکسن آن را در 6 ماه بسازیم؟ این صحبت ها امید بی اساس به خانواده ها می دهد.

تا دوسال دیگر واکسن نخواهیم داشت

بهره مند در ادامه هشدار داد: من به شما می گویم ما تا دو سال دیگر واکسن کرونا نخواهیم داشت و باید یاد بگیریم با این ویروس چگونه زندگی کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت هایش گفت: به دلیل تماسی که با سطوح داریم، باید آنها را ضدعفونی کنیم. همچنین ثابت شده ویروس در مدفوع تکثیر می شود و توالتها ترشح دارند، پس باید سرویس های بهداشتی را به طور مکرر ضدعفونی کنیم. ضدعفونی، شستشو، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را باید جدی گرفت و از لمس صورت با دست ها خودداری کرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 593896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟