محرومیت از سیستان و بلوچستان بالا می رود / دستور ویژه برای ارائه گزارش هزینه کرد بودجه هزار میلیاردی از سوی نماینده مجلس

محرومیت/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 11 مرداد 1396 بود که تفاهمنامه ای بین اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) منعقد شد و طبق این تفاهمنامه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) متعهد شد 800 میلیارد تومانی برای محرومیت‌زدایی و توسعه استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کند و مقرر شد این سرمایه گذاری به 1000 میلیارد تومان برسد.

20 فروردین 1397 نیز خیرالنساء امیری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر از اختصاص یک میلیارد و 700میلیون ریال با هدف توسعه و تقویت زیرساخت های مناطق نمونه گردشگری این شهرستان از محل دفتر توسعه امور روستایی و دهیاری های سیستان و بلوچستان خبر داد.

سیستان و بلوچستان آب ندارد / سیستان و بلوچستان / محرومیت سیستان و بلوچستان / محروم ترین استان ایران

از سوی دیگر محمد رفیع سلطانزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اعلام کرد: بیش از یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار کالا در سال گذشته از استان سیستان و بلوچستان صادر شده است. در سال ۹۸ کل صادرات استان سیستان و بلوچستان از گمرکات و بازارچه‌های مرزی با احتساب منطقه آزاد چابهار به وزن یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۸۰۷ تن و ارزش بیش از یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار بوده است.

در جریان این یک میلیارد تومان ها نیستم

با وجود اختصاص این بودجه ها به محرومیت زدایی و صادرات بیش از یک میلیارد دلاری به نظر می رسد هنوز محرومیت در سیستان و بلوچستان جا خوش کرده و قرار نیست تن فربه فقر تکانی به خود بدهد و گریبان مردم از این استان را رها کند.

هنوز هوتک ها آب آشامیدنی این مردم را تامین می کند و دستشویی و حمام برایشان جزو آمال هایی است که سخت به دست می آید. اختصاص یک میلیارد تومان چقدر توانسته از محرومیت در این استان بکاهد؟

اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش در مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: محرومیت از  سیستان و بلوچستان بالا می رود. در جریان این یک میلیارد تومان نیستم.

سیستان و بلوچستان آب ندارد / سیستان و بلوچستان / محرومیت سیستان و بلوچستان / محروم ترین استان ایران

سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ بیکاری و محرومیت را دارد

محمد سرگزی نماینده مردم زابل و زهک در مجلس یازدهم نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: در حوزه سیستان می دانم که اقدامی که به چشم بیاید ما ندیدیم. استان سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ بیکاری و محرومیت را دارد.

وی با اشاره به این که این مبلغ کمتر از 1000میلیارد تومان بوده است، گفت: 50میلیارد تومان به مباحث عمرانی اختصاص داده شده و مابقی آن به صورت تسهیلات اشتغالزایی ارائه شده است.

سیستان و بلوچستان آب ندارد / سیستان و بلوچستان / محرومیت سیستان و بلوچستان / محروم ترین استان ایران

مردم امکان ایجاد یک شغل پایدار ندارند

این نماینده مجلس افزود: با توجه به محرومیت زیاد استان سیستان و بلوچستان، مردم با این مبالغ 50 یا 100میلیون امکان ایجاد یک شغل پایدار را ندارند. با این شرایط اقتصادی نمی شود در آن منطقه اشتغال ایجاد کند. متاسفانه در سیستان و بلوچستان مجموعه های مختلفی اقدام به اعطای تسهیلات کردند که اکثر این تسهیلات منجر به اشتغال نشده است و به واسطه عدم توانمندی مردم تسهیلات را هزینه خرج های روزمره کرده اند و حالا وام مانده و اشتغالی نیز ایجاد نشده است.

محمد سرگزی تاکید کرد: قرار شد ریز این تسهیلات را معاونت عمرانی استخراج کند و گزارش آن را به من بدهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 592979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟