سودجویی و خودخواهی عامل آتش سوزی ساختمان های ناایمن

ساختمان های ناایمن/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در بررسی حادثه ساختمان پلاسکو که 15 آتش نشان را به کام مرگ فرستاد، لیست بلند و بالا از ساختمان های ناایمن در تهران به شورای شهر تهران ارائه شد. پس از گذشت 4سال و نیم از حادثه ساختمان پلاسکو سه شنبه 10 تیرماه امسال حادثه آتش سوزی در کلینیک سینا رخ داد و 19 نفر از کادر درمان در این رخداد جان باختند. پس از این حادثه نیز دوباره لیست ساختمان های ناایمن در صدر خبرها قرار گرفت. هفتم مرداد نیز آتش دامن طبقه دوم بیمارستان شریعتی را گرفت.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال که چرا لیست ساختمان های ناایمن فقط اعلام می شود و اقدامی در راستای ایمن سازی آن صورت می گیرد؟ پاسخ داد: ایمن سازی وظیفه سازنده، بهره بردار و ذینفعان یک ملک است. بعد از این که پروانه صادر می شود، ملک باید طبق آن ساخته شود. نظارت بر این پروسه نیز بر عهده مهندسین ناظر است. با اتمام پروژه، ساختمان توسط سازمان آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته می شود. با تایید آتش نشانی پایان کار آن صادر و ملک به بهره برداری می رسد. از آن به بعد نظارت با بهره برداران است. بهره بردار نباید به تخلفات و کاربری های غیرمجاز و فعالیت های غیراستاندارد که ایمنی ساختمان را به خطر بیندازد، اقدام کند.

زهرا صدراعظم نوری / عضو شورای شهر تهران / رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرداری شورای شهر تهران

الزامات لازم ایمن سازی باید از طریق مرجع قضایی صورت گیرد

وی افزود: مراکز مختلف درمانی، فرهنگی، تجاری، آموزشی، ورزشی و... اماکن عمومی محسوب می شوند و مخاطبین مختلفی دارند بنابراین باید نکات ایمنی در این ساختمان ها رعایت شود و مسئول کنترل داشته باشند. دستگاه های ناظر نیز باید باید به صورت دوره ای بر این ساختمان ها نظارت داشته باشند. بهره بردار باید پاسخگوی خسارات مالی و جانی باشند که به دلیل تغییرات، تخلفات و خروج از استانداردها در حین بهره برداری به وجود می آید. بازدیدهای آتش نشانی برای ساختمان های پرخطر اعلام می کند و اخطار می دهد. از آن به بعد از اخطارات آتش نشانی خارج است و باید از طریق مرجع قضایی الزامات لازم ایجاد شود.

هزینه حوادث بزرگ برآورد نشده است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: هزینه ریالی حوادث بزرگ برآورد نشده است. اما مهم تر از هزینه های مادی، هزینه های معنوی و آثار منفی که در شهر به جا می گذارد و در روح و روان شهروندان تاثیر می گذارد. اتفاقاتی از این دست وقت و انرژی مدیران، مسئولان و دست اندرکاران را هم تلف می کند و هرز می دهد.

اتلاف شدن منابع ملی در کلینیک سینا

صدراعظم نوری تاکید کرد: خودخواهی براثر سودجویی، سهل انگاری و بی توجهی به توسعه یک مرکز که ظرفیت آن را ندارد و از استاندارد خارج می شود، جان پرسنل و کادر آن مرکز و شهروندان را به خطر می اندازد. از سوی دیگر منابع بسیاری تلف شده و نیرو و انرژی مدیریت شهری را هم می گیرد. از ابعاد مختلف این موضوع قابل بررسی است. در حادثه ای مانند "کلینیک سینا مهر شمیران" در قدم اول 19 نفر از شهروندان جان خود را از دست می دهند. این ضایعه ای نیست که قابل جبران شود. وقتی عزیز یک خانواده از دست می رود با چه چیزی قابل جبران است؟ این مهم ترین اثر منفی در جامعه است. عده ای نیز مصدوم می شوند. از سوی دیگر رعب، وحشت، ترس و نگرانی که در بین افرادی که داخل، پیرامون و همسایگی آن مجموعه و شهروندان ایجاد می کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به ضایع شدن منابع افزود: تجهیزات خدمت رسانی درمانی که در آن ساختمان وجود داشت در اثر این آتش سوزی از بین رفته و تخریب می شود. نگاه ملی اگر به این موضوع داشته باشیم اتلاف شدن منابع ملی است.

مرگ خاموش شهروندان در اثر آتش سوزی ها

صدراعظم نوری با اشاره به درگیر شدن مدیران شهری در حوادثی مانند کلینیک سینا گفت: سازمان آتش نشانی فعالیت می کند. در بعضی از حوادث آتش نشانان فداکار در حین عملیات دچار سوختگی می شوند یا به شهادت می رسند. تجهیزات و وسایل آتش نشانی نیز با مشکل روبرو می شود. مدیریت شهری مجبور است برای این موضوعات جلسات و پیگیری های متعدد و مختلفی داشته باشد و مسائل و زوایای مختلف حادثه را بررسی کند. آتش سوزی های اینچنینی حتی ابعادی مانند آلودگی هوا را هم در پی دارد و محدوده را آلوده می کند و شاید عده ای از شهروندان دچار مشکلات تنفسی و قلبی بشوند و حتی احتمال مرگ این شهروندان هم وجود دارد. تبعات سهل انگاری، بی توجهی، خودخواهی، سودجویی، نفع شخصی را بالاتر از نفع بخشی دیدن آنقدر زیاد است و آثار منفی به همراه دارد که جبران ناپذیر است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591782 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟