تشویق مردم به ماسک زدن با رزمایش در اردبیل / از هر 5 خانواده یکی مبتلا به کرونا دارد

کرونا/به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با نزدیک شدن به ماه محرم نگرانی ها افزایش می یابد. اردبیل استانی است که با نام امام حسین (ع) آمیخته شده است. "طشت گردانی"، "بازارا چیخدی"، "مراسم عزاداری مخصوص مسلم ابن عقیل"، "شمع گردانی در شهر" و... از جمله مراسم هایی است که در محرم توسط مردم اردبیل برگزار می شود. افزایش ابتلا به بیماری کووید-19 در اردبیل به چه دلیل است؟ راشد پرستار، رئیس مجمع سازمان های مردم نهاد جوانان و عضو ستاد مقابله با کرونای اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: در اپیدمی خیز اول کرونا، مردم پروتکل ها را نمی شناختند و این توصیه های پزشکی رعایت نشد.

تشویق مردم به ماسک زدن با یک رزمایش

وی با اشاره به این که در اپیدمی دوم آمار ابتلا به صورت جهشی صعودی کرد، افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای عضو در ستاد مقابله با کرونای استان رزمایشی را شکل دادیم. تا قبل از این رزمایش، مردم در رعایت مسائل بهداشتی، ضعیف بودند. اما این رزمایش در مرکز استان اتفاق افتاد و مردم بلافاصله پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند. قبل از رزمایش از هر 10 نفر یکی، دو نفر ماسک می زدند اما این رزمایش باعث شد که از هر 10نفر 8شهروند از ماسک استفاده کنند. طبیعتا رعایت بهداشت فردی ارتقا پیدا کرد و در حال حاضر با رعایت 80درصدی توصیه های بهداشتی توسط مردم مشکل نداریم.

افزایش ابتلا به کرونا با برگزاری عروسی

عضو ستاد مقابله با کرونای اردبیل درباره علت افزایش ابتلا به کرونا گفت: قطعا این روند رو به افزایش را در هفته های آینده شاهد خواهیم بود. متاسفانه بحث عروسی در نقاط شهر و روستا برگزار می شد. یکی از روستاهای خلخال و نمین بیشترین مثبت بودن تست ها به دلیل شرکت در عروسی ها بود. چند روز پیش یکی از تالارهای عروسی در مرکز اردبیل نیز پلمب شد. با وجود اطلاع رسانی ها درباره لغو مراسم ها این تالار اقدام به برگزاری مراسم عروسی کرده بود و بلافاصله پلمب شد.

قلیان هایی که کنار گذاشته نمی شوند!

راشد پرستار با اشاره به سفره خانه ها افزود: متاسفانه تا این لحظه سفره خانه های سنتی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده اند و قلیان ارائه می کنند و حتی پس از جمع آوری قلیان ها، اقدام به ارائه قلیان به صورت زیرزمینی کردند. یکی از آسیب هایی که تهدید بزرگی برای اردبیل به حساب می آید، کافی شاپ ها و قهوه خانه هاست. مجموعه های ورزشی نیز تعطیل هستند.

کمبود بیمارستان در اردبیل

وی تاکید کرد: بیمارستان های استان اردبیل کوچک و تخت های بیمارستانی آن اندک است. مهم ترین چالشی که در آینده ای نزدیک داریم، پر شدن بیمارستان هاست. دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان استان اردبیل به دنبال ندامتگاه در ورودی استان اردبیل و شهرستان نمین هستند.

اصرار در برگزاری مراسم محرم و صفر

عضو ستاد مقابله با کرونای اردبیل در پاسخ به این سوال که برای کاهش نگرانی ها درباره  شیوع بیشتر کرونا با برگزاری مراسم های محرم و صفر چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: تا این لحظه قرار بر این است که مراسم محرم و صفر برگزار شود. بنابراین هیئت ها و مساجد به روی مردم باز می شود تا این مراسم برگزار شود. هر چند برخی از اعضای ستاد مبارزه با کرونا در اردبیل معتقدند که این مراسم باید مانند نمازجمعه تعطیل شود و به سمت برگزاری آنلاین سوق پیدا کند. بعضی دیگر هم معتقدند که مراسم محرم و صفر باید انجام شود و مساجد و هیئت های شاخص که دارای اعتبارنامه از سازمان تبلیغات اسلامی دارند باید فعال باشند.

در هر دو سه کوچه یک نفر مبتلا به کرونا جان باخت

یکی از مراسم بسیار باشکوه و پرجمعیتی که در اردبیل برگزار می شود، مراسم شهادت مسلم ابن عقیل در اردبیل است. راشد پرستار در این باره گفت: قرار است این مراسم برگزار شود. باور ما بر این است که در هر تجمع باید با فاصله یک و نیم متری باشد و اگر کسی مبتلا به کرونا باشد، باید فاصله 8متر را رعایت کرد. احساس می کنم مشارکت مردمی نیز کمتر باشد چرا که در هر دو، سه کوچه اردبیل یک نفر براثر کرونا فوت کرده است. این بیمارانی که مبتلا به کرونا شده اند در خانه قرنطینه شده هستند. این افراد در آمار نیستند ولی از هر 5 خانواده یک مبتلا به کرونا دارند. برای سلامت جامعه مخالف برگزاری این تجمعات هستیم. در فضای مجازی می توانند این مراسم را برگزار کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟