بحران معیشت در 2 هزار خانواده کولبر / طرح ارتقای معاش کولبران در بایگانی مجلس جای گرفت

کولبر / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمد، یکی از کولبران کردستان به رکنا گزارش داده است که مسدودیت مرزها به دلیل کرونا و تصمیمات دولت، سبب طولانی شدن راه ها شده است. از آن جهت که یک کولبر نمی تواند طی یک روز به آنسوی مرز برود و بازگردد، بنابراین خیلی از زنان و افراد کم سنی که نیاز به این پول داشتند، دیگر نمی توانند به آنسوی مرز بروند. این سبب شده است که وضعیت معیشت کولبران سخت تر شود. آنها از تنها راه معاشی که داشته اند بازمانده اند، در حالی که تورم روز به روز افزایش پیدا می کند.
مجلس سابق دعوی اقداماتی را برای کولبران داشت. رسول خضری، نماینده سابق مردم پیرانشهر سعی می کرد شرایط بهتری را برای کولبران فراهم کند. بنا به تلاش این نماینده مجلس و همراهانش، طرحی وارد مجلس شد که می توانست باعث بهبود روابط کولبران با نیروهای مرزبانی و بهبود شیوه کسب معاش آنها شود. در گفتگو با رسول خضری ، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، پیگیر سرانجام طرح هایی شدیم که در مجلس قبل مطرح شده بودند.

12ZTTN7QTAK5


نماینده اسبق مردم پیرانشهر، در رابطه با سرانجام طرح هایی که در مجلس دهم در خصوص کولبران مطرح شد گفت: ما سعی کردیم این طرح ها را با شتاب دوفوریتی به صحن ببریم. متاسفانه این طرح به کمیسیون اقتصادی که رفت نتوانست این شتاب را به دست بیاورد. این حوزه متاسفانه ضعیف عمل کرد.

طرح ارتقای معاش کولبران در بایگانی مجلس قرار گرفت

خضری گفت: البته عملکرد ضعیف آنها توجیهاتی نیز داشت. چرا که مشکلات عدیده ی اقتصادی پیش آمد . تعدد این مشکلات نگذاشت طرحی که برای کولبران تنظیم شده بود، به نتیجه برسد. این طرح بسیار مقتضی و مهم بود اما نتوانست شتاب دوفوریتی کسب کند. طرح های تک فوریتی مجلس هم تنها در بایگانی پس انداز می شوند . خلاصه اینکه بنده طراح و پیگیر نکات ریزی بودم که در این طرح تبیین شده بود. این موارد برای معیشت کولبران مهم بود. اما مجلس دهم به پایان رسید و متاسفانه این طرح نیز راکد است.

شرایط کولبران بدتر از گذشته شده است

وی در پاسخ به این پرسش که « اکنون وضعیت کولبران چگونه است؟ آیا هیچ تغییری ایجاد شد؟» گفت: خیر. متاسفاننه شرایط آنها بدتر شد که بهتر نشد. وضعیت که وخیم بود. ابعاد آن را هم مکرر در رسانه ها انتشار دادیم. آن وضع باقی ماند و کرونا هم وارد کشور شد. امنون سختگیری های مرزی از سوی دو کشور بیشتر شده است. بطور کلی کشورهای به عبور و مرور حساس شده اند. بنابراین شرایط به مراتب بدتر است.

فقر و بیکاری در بین کولبران امنیت را ناپایدار می کند

وی اشاره کرد: وضعیت معاش در مرزهای ایران بد است. فقر و بیکاری در بین مردم مرزنشین بیداد می کند . امنیت پایدار کشور در گروِ امنیت پایدار معاش مردم مرز نشین است. این نکته بسیار مهم است اما مورد توجه قرار نمی گیرد.

به ایجاد شغل ایمن و پایدار در مرزها سرعت دهید

خضری گفت: در حال حاضر جمعیت مرزنشین کشور صدماتی بدی را متحمل شده اند. و متاسفانه خواهند شد. پادوئی سنگین و درآمد بسیار پایین تنها راه معاش این مردم بود که اکنون نیز متوقف یا چیزی شبیه به آن شده است. این کارها شغل نیستند. همه هم می دانند که اساسا قانونی نیست. اما مگر برای آن مردم چاره ای جز این وجود داشته است؟ باید تا کنون در مرزها شغل ایمن ایجاد می کردیم، امیدواریم حداقل آهسته به این موضوع ورود کنند. تسریع در ایجاد شغل پایدار و ایمن در مرزهای ایران بسیار مهم است.

یا سختگیری ها را کم کنید یا زیرساخت های معاش را فراهم کنید

وی افزود: در مجلس قبل تمرکز ویژه ای بر مقوله کولبران داشتیم. بنده سعی کردم مقامات را به آنحجا بیاورم. بنده به نیابت از آقای لاریجانی ( رییس سابق مجلس) به اتفاق آقای ظریف و آقای رحمانی ( وزرای خارجه و صمت) بارها به منطقه رفتیم. سعی کردم آنها را مجاب کنم که در منطقه سرمایه گذاری کنند. به نتایج خوبی هم رسیدیم. ولی عملا هیچ تغییری در وضعیت کولبران یا بطور کلی مرزنشین ها ایجاد نشد. در واقع بازارچه ها تشکیل نشدند. تنها دستاوردش رسمی شدن مرز سردشت بود. همیشه گفته ام باز هم می گویم، تا زمانی که زیرساخت های معاش این مردم را فراهم نکرده اند، لااقل سخت گیری ها را کم کنند تا مردم بتوانند اموراتشان را بگذرانند.

معاش دو هزار خانواده در پیرانشهر به کولبری وابسته هستند

خضری بیان کرد: کسی که معاش معقول داشته باشد کولبری نمی کند. در بین این بچه ها تحصیلکرده هایی تا حد فوق لیسانس وجود دارد. در آن منطقه بیش از دو هزار نفر مشغول کولبری هستند. این یعنی 2 هزار سرپرست خانواده. یعنی دوهزار خانواده برای معاش به کولبری وابسته هستند. در حال حاضر معابر و مرز ها به دلیل کرونا بسته شده است و معاش این خانواده ها نیز دچار بحران شده است  .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟