جزئیات ماجرای وقف دماوند

به گزارش رکنا ، «حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران درباره خبری مبنی بر اینکه سازمان اوقاف برای یک پلاک از ۱۱ پلاک ثبتی دماوند (از دامنه تا قله) از دامنه تا قله دماوند سند وقفی گرفته است، گفت: اینکه گفته می‌شود سند وقفی برای قله دماوند صادر شده است، واقعیت ندارد و عده‌ای قصد سوءاستفاده از این فضا را دارند. دست‌هایی درکار است که قصد دارند موقوفات را منکوب کرده و از این فضا سوء استفاده کنند.

وی درباره این موقوفه گفت: قله دماوند وقف نیست، بلکه موقوفه یکی از یال‌های دماوند است که به عنوان مرتع ملار شناخته شده است. ملار دارای دو مرتع است که برای یکی از آنها نقشه‌برداری صورت گرفته است و حدود دو هفته قبل قصد داشتیم، با رییس سازمان ثبت اسناد کشور و معاون قوه قضاییه جلسه‌ای داشته باشیم تا مباحث مربوط به سند آن بخش انجام شود که الحمدالله این جلسه برگزار نشد، چراکه اگر این اقدام صورت می‌گرفت امروز با این وضعیتی که عده‌ای سودجو ایجاد کرده‌اند، قطعا سر ما را می‌بریدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران خاطرنشان کرد: برای یال دیگر این مرتع در سال ۸۲ سند دفترچه‌ای به نام موقوفه صادر شده است. وقفنامه این منطقه مربوط به سال ۱۳۴۱ است و برای دیروز و امروز نیست و اینگونه نیست که با حضور امروز من در اوقاف یا مدیران امروزی صورت گرفته باشد، این منطقه در سال ۴۱ و قبل از انقلاب وقف شده است و همه اسناد آن موجود است. این وقف برای خیرات و مبرات و برای مردم سکنه این منطقه است.

حجت‌الاسلام حیدری تصریح کرد: در این منطقه نیز پوکه‌های معدنی وجود دارد که چندین سال قبل در اوایل دهه ۹۰ عده‌ای قصد سوءاستفاده از این منطقه و برداشت پوکه‌های معدنی را داشتند، اما اوقاف مخالفت کرد. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه احساس کردند، فضای آق‌مشهد باز است و می‌توانند بر علیه اوقاف حرف و حدیث‌هایی داشته باشند قصد دارند از این فضا به نفع خودشان سوءاستفاده کنند. در این منطقه پوکه‌های معدنی وجود دارد که عده‌ای قصد سوءاستفاده از آن را دارند و در سال ۹۴ یا ۹۳ نیز رییس کل دادگستری استان مازندران به این منطقه ورود کرد و اجازه برداشت را حتی از اوقاف گرفته است و هیچ کسی برداشت نمی‌کند، اگرچه امروز عده‌ای به صورت آزاد پوکه‌های معدنی را برمی‌دارند و با نیسان و ماشین‌ها حمل می‌کنند، اما اوقاف هیچ‌گونه ورودی هنوز در این زمینه نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بخش جزو موقوفات غیرمتصرفی است، تصریح کرد: خیر، این موقوفات متصرفی است و موقوفات غیرمتصرفی مربوط به آق مشهد است که باز هم عده‌ای در خصوص آن کم‌لطفی کرده‌اند، اما همانطور که گفتم ما هنوز برای این منطقه سند تک‌برگ نداریم و سندی هم که داریم برای سال ۸۱ الی ۸۲ است و وقفیت آن متعلق به قبل از انقلاب است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با بیان اینکه سند پلاک‌های دیگری که در این منطقه صادر شده، مربوط به کوه دماوند و مراتع نیست و مربوط به روستاهای منطقه است، گفت: آن چیزی که در حال حاضر موضوعی برای سوءاستفاده عده‌ای از افراد شده است، در خصوص همان مرتع ملار است و جدیدا سندی هم برای این منطقه صادر نشده است.

حجت الاسلام حیدری همچنین درباره آق‌مشهد نیز گفت: آق مشهد جنگل بالاصاله نیست. ای کاش مردم اینقدر که درباره منابع طبیعی سخن می‌گویند، از منابع طبیعی بخواهند آن‌جایی که تخریب می‌شود را احیا کنند. البته این موضوع در جای خود نیاز به بحث دارد و من هم در جایگاهی نیستم که بخواهم در مورد منابع طبیعی دفاعی داشته باشم. آق‌مشهد ۵۶۰۰ هکتار است که از این محدوده ۵ هزار و ۱۰۳ هکتار آن وقفی است و باقی مانده آن که قریب به ۴۷۰ هکتار است که با حکم دیوان از وقفیت خارج شده است. دیوان این حکم را تایید کرده است و وقف‌نامه این منطقه موجود است. مردم این منطقه اعتقاد به وقف دارند و وقفیات را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگواران می‌گویند قبل از ریاست جدید قوه قضاییه درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده‌اند، در صورتی که ماده ۴۷۷ نیز حکم به وقفیت داد و این حکم در تاریخ ۲۷ مردادماه سال گذشته صادر شده است و حکم دیوان نیز در خصوص آق‌مشهد دوباره تایید شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 590809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟