صدور اجازه ساخت 7 برج که نفس تهران را می گیرند! / ساخت و سازها در پادگان 06 با مجوز چه کسانی انجام می گیرد؟ + فیلم
حجم ویدیو: 94.39M | مدت زمان ویدیو: 00:09:51

پادگان 06/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آیا پادگان 50هکتاری که به بوستانی 35هکتاری تبدیل خواهد شد می تواند برای شهر دستاوردی داشته باشد؟ چرا طی سال های گذشته این پادگان به بوستان تبدیل نشد؟ مدیران شهری دوره گذشته در این مورد می گویند در قبال هدیه کردن این پادگان به شهر، ارتش ساخت و سازهای زیادی در 15هکتار مابقی خواهد کرد و این بوستان به حیاط این ساخت و سازها تبدیل خواهد شد.

نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر کنونی تهران اما معتقد است که این فرضیه اشتباه است و باید این فضای سبز به شهر اضافه شود. اما سوال های اصلی این است که چرا پیروز حناچی در زمان معاونت وزارت راه و شهرسازی با این پروژه مخالف بود و در زمان شهردار شدنش این پروژه را بدون آن که در صحن شورای شهر مطرح کند کلنگ زد؟

اگر شهرداری این پادگان را تبدیل به بوستان نکند، چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا فضای سبز آن از دست می رود؟ محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با حضور در تحریریه رکنا از صفر تا صد پروژه پادگان 06 را برای خبرنگاران  "رکنا" توضیح داد و چنین گفت: شهر تهران دارای قدمت است و  سابقه طولانی دارد. نزدیک 500سال از عمر تهران می گذرد، 230سال است که تهران پایتخت است و شهر تازه پایی نیست. در دوره پایتخت بودن ،تهران 3 دوره حکومتی را تجربه کرده است. اولین دوره، دوره آقا محمدخان قاجار که تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و سلسله قاجار را در این شهر پایه گذاری کرد. تهران یکی از مناطق خوش آب و هوا تابع شهر بزرگتری به نام "شهرری" بود. طبیعتا اولین محور توسعه در آن مقطع اتفاق افتاد چرا که تهران به عنوان پایتخت نیاز به ملزومات و ساخت سازهایی داشت که پایتخت شود. دروازه های دوازده گانه تهران در آن زمان ساخته شد چون ممکن بود مورد هجوم قرار گیرد. روستاهای اطراف تهران به عنوان نقاط خوش آب و هوا (ییلاق های تهران) مورد توجه خاندان سلطنتی قرار گرفت. مهم ترین دوره قاجار مربوط به دوره سلطنت ناصرالدین شاه است. سلطنت قاجاری 130سال به درازا کشید اما ناصرالدین شاه 50سال سلطنت کرد. در روزی که می خواست برای پنجاهمین سال سلطنتش آماده شود، توسط میرزارضای کرمانی در حرم شاه عبدالعظیم به ترور شد.

سلطنت آباد چطور سلطنت آباد شد؟

وی افزود: یکی از کارهایی که ناصرالدین شاه انجام داد، در ییلاقات خانه های اشرافی را تعبیه کرد. قبل از انقلاب نام این منطقه پاسداران نبود، بلکه "سلطنت آباد" بود. دو راهی پاسداران تا پارک نیاوران (کاخ شاه) جدیدالاحداثی بود که آن موقع به سلطنت آباد مشهور شد. این منطقه قریه ای بوده به نام سلطنت آباد. اگر نقشه های تاریخی را نگاه کنید هنوز هم حسین آباد، مبارک آباد و شمس آباد را داریم. نام اختیاریه هم رستم آباد بوده است و جایی که سفارت تابستانی روسیه، انگلستان، ترکیه و سفارت ایتالیا همه یک اندازه است. این سفارت خانه ها در مقطع قاجاریه در ایران حضور داشتند و مساحت سفارت ترکیه 13هکتار، ایتالیا 7 هکتار، آلمان 5.5 هکتار است. زمین سفارت های روسیه و انگلستان از سوی سلطنت قاجار به سلطنت این کشورها اهدا شده است. یکی از این قریه ها که شاه در اختیار داشته سلطنت آباد بوده است. نام یکی از همسران ناصرالدین شاه سلطنت است و این قریه را به سلطنت هدیه می کند، کاخی در آن می سازد و نام این قریه "سلطنت آباد" می شود. کار ویژه آن از دوره ناصری یک عمارت قدیمی سلطانی است با ویژگی های باغ ایرانی. اینجا عملا از 130 سال پیش پارک یا باغ ایرانی بوده و ما چیز جدیدی احداث نمی کنیم.

کاخ سلطنت آباد چطور پادگان شد؟

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران تاکید کرد: این ادامه پیدا می کند تا روزی که دوره قاجار تمام می شود و رضا خان بالاسر شهر می آید و رویکرد کاملا نظامی داشته است و توسعه کشور را از منظر یک نظامی و شخصیت اقتدارگرا دنبال می کند. برای امنیت نیز اینجا نیاز به نظم و اقتدار دارد و ابزار آن پادگان است. برخلاف دوره گذشته سلطنت که کشور ملوک الطوایفی اداره می شد ایشان کشور را متمرکز کرد و جاهایی که قابلیت پادگان شدن دارد را به پادگان تبدیل می کند. یکی از این مناطق کاخ سلطنت آباد است که از قاجار به جا مانده بود. مصادره ها از آن زمان آغاز می شود. یکی از آنها نیز کاخ سلطنت آباد است. که پادگان می شود . این پادگان بزرگ بوده که بخشی از آن در اختیار وزارت دفاع و بخشی در اختیار ستاد ارتش به عنوان مرکز آموزش درجه داری شد که بعد به 06 می شود.

قانون تصرف پادگان ها

حق شناس با بیان این که با توسعه تهران این مطرح شد که با پادگان های داخل شهر چه باید کرد؟ گفت: این یکی از معضلات و مشکلات جدی مدیریت شهری بود که در دو دوره مجلس مطرح می شود و قانون موقت و کوتاه مدت 5ساله را به آن اختصاص می دهد که پادگان ها چطور می توان از شهر خارج کرد؟ پس از آن این موضوع به قانون "تصرف پادگان" تبدیل شد. در دوره شهرداری کرباسچی برای توسعه شهر با عدم همکاری پادگان ها روبرو شد. چند اتفاق در آن دوره افتاد. اول کشتارگاه را در جنوب تهران را ساختند. خاوران که گورستان بود را تغییر دادند اما وقتی به پادگان ها می رسند همراهی آنها را نمی بینند. اما گاهی نیز توفیق پیدا می کنند مثلا یک مرکز نظامی به خانه هنرمندان تبدیل شد. در دوره شهرداری  قالیباف ،به دلیل نوع رابطه و نزدیکی که داشته راحت تر این معضلات را حل می کند. مانند تغییر در پادگان جی یا بوستان ولایت به راحتی اتفاق می افتد.

مالکیت پادگان ها شخصی نیست

حق شناس با تاکید بر این که  مالک همه این زمین ها مردم هستند افزود :  دولت ملک را براساس نیاز امنیتی شهر در اختیار ارتش قرار داده است. امروز بنا به هر دلیلی ارتش نباید آنجا باشد. ولی باید توجه کرد که مالکیت آن انتفاعی و شخصی نیست. تصمیم گیری در مورد پادگان 06 به شکلی رخ داده است که  مثل این است که دانشگاه تهران که از زمان رضاشاه ساخته شده است، بگوییم دانشگاه تهران اینجا نباشد. رئیس دانشگاه می تواند بگوید قاعده 70-30 را رعایت کنم. آیا شدنی است؟ یا آقای هاشمی بگوید که برای ساختمان شورای شهر تهران 70-30 با شهردار به توافق می رسیم یا  من بعد از دوره نمایندگی بگویم می خواهم در کنار پارک شهر بمانم. این شدنی است؟ تا به امروز کاربری پادگان 06 نظامی است ولی نباید از این بعد کاربری آن نظامی باشد. طبق قانون تغییر پادگان ها ،باید این ملک کارشناسی شده و براساس قیمت پایه، 35درصد پول ملک را  شهرداری ، به خزانه دولت واریز کند و دولت این پول را صرف ساخت پادگان جدید خارج از شهر می کند. اگر پول اندازه بود که پادگان ساخته می شود. اگر پول اندازه نبود، دولت در قانون بودجه آن را پیش بینی کرده و می سازد.

توافقی بین دو نفر شهر را به خطر انداخت

به گفته حق شناس؛ آن سال که قالیباف در مورد پادگان 06توافق کرد، قیمت این پادگان 3هزار میلیارد تومان بود. شهرداری باید این بودجه را به تصویب شورا برساند. اگر پول دارد آن را بخرد و اگر ندارد اوراق مشارکت بفروشد و به خزانه بریزد تا بوستان ارتش را برای شهر تملک کند. این که دو بزرگوار در یک توافقی با هم تصمیم بگیرند که در مقابل پارک شدن 35هکتار بدون مصوبه شورای شهر اجازه 630هزار متر ساخت و ساز انجام شود خطا است. کاری که اینجا اتفاق می افتد این است که یک باغ 130ساله آباد و شناسنامه دار دورش دیوار بوده است. برای برداشتن این دیوار می خواهیم اجازه 630هزار متر ساخت و ساز هتل، اداری، تجاری، مال و مسکونی صادر کنیم.

چه کسانی خانه های پاسداران را می خرند؟

وی با اشاره به ساخت و ساز برخی نهادها در برهه ای از زمان تاکید کرد: مجموعه داری و هتل داری و تجارت برخی ارگان ها تجربه خوبی بود که حالا ارتش هم به آن بپیوندد. ارتش که سالم مانده و انگی به آن نچسبیده، اینقدر دیوارش کوتاه است که به مجموعه داری، مال داری و... بپردازد؟ آپارتمان های این مجموعه نیز کمتر از 250متر ساخته نمی شود و قرار است 7برج دور این پادگان به شکل U ساخته شود. در حال حاضر قیمت آپارتمان های در این منطقه 80 تا 100 میلیون تومان است و سوال این است که چه کسی می خواهد این آپارتمان ها را بخرد؟ حرف های من نه بوی سیاست می دهد نه چیز دیگری، من در مورد حق مردم حرف می زنم. مگر مردم نباید بتوانند نفس بکشند؟ شهر تهران، یکی از مناطق زلزله خیز کشور است.

طبق پیش بینی ها اگر یک زلزله 7ریشتری در تهران بیاید فقط در ساعات اولیه یک میلیون کشته می شوند. کدام فضا را داریم که اگر زلزله ای رخ داد در ساعات اولیه بتوانیم 100هزار نفر را اسکان دهیم؟ بنابراین ما نمی توانیم فضای حیاتی شهر را از دست بدهیم که معلوم نیست در آن قرار است چه اتفاقی رخ دهد آنهم به اسم ارتش.

محمد جواد حق شناس ادامه داد: مگر ارتشی ها پول دارند که آپارتمان 250متری با پایه 100میلیون تومانی بخرند؟ یعنی ارتشی ها 20-25میلیارد تومان دارند که در طبقه اول آپارتمان بخرند نه طبقه سی ام این مجموعه؟ طبیعتا ارتشی ها قرار نیست از این آپارتمان ها استفاده کنند. بلکه این آپارتمان ها فضایی برای کسانی فراهم می کند که در برج های زغفرانیه و الهیه زندگی می کردند و اجازه می دهد که آنها از کوچه های تنگ فرشته به جایی بیایند که دو طرف آن بزرگراه است و دسترسی به آن راحت و جنگل بزرگی هم زیر پایشان است. عجله ای که در این موضوع وجود دارد محل تامل است. ضمن آن که این پروژه باید مصوبه شورای شهر را داشته باشد. آقای شهردار! شما نمی توانید بدون مصوبه شورای شهر با ارتش به تفاهم برسید.

پیوست های زیست محیطی کجاست؟

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که ساخت یک شهر جدید فقط در حوزه شهرسازی است؟ گفت: وقتی 630هزار متر زیربار ساخت و ساز می رود قطعا مشکلات زیست محیطی دارد. این مجموعه پسماند دارد یا نه؟ آب، آسمان و... می خواهد یا نمی خواهد؟ به همین دلیل کمیسیون محیط زیست در این موضوع دخیل است. مسائل ترافیکی و فرهنگی آن به کمیسیون اجتماعی برمی گردد. بنابراین هر 6 کمیسیون شورای شهر تهران در آن دخیل است و در ایجاد شرایط جدید باید نظر دهند. هنوز می گویند که در آن مجموعه انواع پرندگان، خزندگان و حتی روباه و شغال در آنجا هست و محیط بکری محسوب می شود اما قرار است جای آن برج بدون پیوست زیست محیطی، فرهنگی، ترافیکی و اجتماعی ساخته شود. این پروژه اگر پیوست ها را دارد، پس این پیوست ها کجاست؟ اگر پیوستی ندارد چطور با ارتش به توافق رسیده اند؟

از نامگذاری بوستان ارتش استقبال می کنم

حق شناس در پاسخ به این سوال که مردم چطور در این موضوعات می توانند از حق خود دفاع کنند؟ تاکید کرد: مردم وقتی ما را به عنوان نماینده انتخاب می کنند، من باید صدای آنها باشم. اما اگر من نتوانم صدای آنها باشم، فردا مردم ممکن است مردم اعتراض مدنی کنند، طومار بنویسند یا زنجیره انسانی تشکیل دهند. از سوی دیگر خبرنگار و رسانه هم نماینده مردم هستند. خبرنگار چشم و گوش مردم است. مردم به لحاظ حرفه ای توانمندی لازم را ندارند که بدانند در لایه های زیرین خبرها چه چیزی می گذرد ولی شما خبرنگاران این توانمندی را دارید و اگر جایی اتفاقی می افتد به مردم خبر بدهید. اگر من و شما توفیق نداشته باشیم مردم خودشان مستقیم وارد صحنه می شوند. من به وظیفه خود عمل کردم و در مورد این موضوع تذکر هم داد ه ام. 6 عضو شورای شهر نیز در این خصوص تذکر داده اند. ما همچنان منتظریم که شهرداری به دغدغه های جدی شهری پاسخی داشته باشد. اضافه شدن 35هکتار فضای سبز به شهر اتفاقی ارزشمند است. این که نام این پارک "بوستان ارتش" باشد نیز استقبال می کنم. ولی حرف من این است که ما به ازای این 35هکتاری که دیوار آن برداشته می شود، 630هزار متر بنای مسکونی، تجاری، اداری و گردشگری نیست. این هزینه برای شهر غیرقابل پرداخت است. شهر باید نفس بکشد و ما نمی توانیم جلوی نفس شهر را بگیریم.

باخت 6-صفر شهر در پادگان 06

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در مورد این پادگان تذکر دادید اگر جواب آن را نگیرید احتمال داد به سوال یا استیضاح شهردار بینجامد؟ گفت: این مسئله حق حیات شهر است و من آن قابل معامله نمی دانم. خوشبختانه اکثریت اعضای شورای شهر تهران در مورد این پروژه سوال جدی دارند. مگر زمانی که پادگان جی، یاس فاطمی و بوستان ولایت به شهر اضافه شد، ساخت و ساز صورت گرفت؟ چرا اینجا باید متفاوت باشد؟ قطعا وضعیت صفر – صفر برای پایتخت بهتر از 6-صفر است. اگر این بنا ساخته شود مانند باخت 6-صفر شهر تهران است. این باخت شهر تهران به ارتش نیست چرا که ما ارتش را بخشی از شهر می دانیم. به نظر من برج سازان سود را می برند ولی به نام جای دیگر و شهر به آنها می بازد.  کار بوستان و پارک تصفیه هوا است و حیوانات آنجا زندگی می کنند. حالا فرض کنید دور آن پارک دیوار باشد و عده ای در آن آموزش ببینند. اگر شاید عده ای از آن استفاده نکنند باز هم این بوستان کار خودش را انجام می دهد. فضای سبز پادگان 06 نیز بیش از 120سال است که کارش را انجام می دهم. اما اگر بخواهیم دیوارش را برداریم و محل سکونت، اداری، تجاری، مال و هتل بشود کارکرد اصلی اش را از دست می دهد و شهر با باخت 6-صفر بازنده این میدان می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 585323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟