بازگشایی مدارس از 15 شهریور / جزئیات بازگشایی در شرایط قرمز، زرد و سفید

کرونا / به گزارش رکنا، رضوان حکیم‌زاده اظهار کرد: با توجه به اهمیت سلامت دانش‌آموزان و اینکه اولویت شماره یک ما سلامت آنهاست، با تصمیمات ستاد ملی کرونا هماهنگ هستیم. آموزش و پرورش تمهیدات لازم را برای بازگشایی مدارس اندیشیده است و سناریوهای مختلف برای مناطق مختلف کشور داریم اما درباره زمان بازگشایی تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هر زمان به ما اجازه داده شود، مدارس را بازگشایی می‌کنیم.

حکیم‌زاده گفت: زمان شروع فعالیت مدارس اگر در وضعیت قرمز باشیم، آموزش‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه شاد و فضای مجازی ارائه خواهد شد. بنابراین مشکلی برای شروع فعالیت مدارس از ۱۵ شهریور نداریم و اطمینان می‌دهیم که در هر شرایطی آموزش دانش‌آموزان با جدیت دنبال خواهد شد.

وی درباره سناریوهای مختلف بازگشایی مدارس در دوران شیوع کرونا، گفت: با توجه به شرایط مناطق مختلف و تجربه‌ای که از سال تحصیلی گذشته کسب کردیم، سناریوهای مختلفی طراحی شده است. در سال تحصیلی گذشته آموزش‌ها از طریق شبکه شاد ارائه شد و در مناطق محروم از طریق راهبران آموزشی و ارائه درسنامه آموزش‌ها را پیگیری کردیم. بنابراین تجارب واکاوی و نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و در مرحله بعد به جای تصمیم برای کل کشور، با توجه به شرایط هر منطقه تصمیم‌گیری خواهد شد و این اختیار را به شورای مدرسه می‌دهیم که بتواند در محدوده مشخص‌شده درباره نوع ارائه آموزش‌ها تصمیم‌گیری کند.

آموزش‌ها در سه وضعیت قرمز، زرد و سفید

حکیم زاده با اشاره به اینکه در وضعیت قرمز آموزش‌ها مجازی و تلویزیونی خواهد بود، ادامه داد: در وضعیت زرد ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری را خواهیم داشت و در وضعیت سفید که بیشتر شامل مناطق روستایی و عشایری است که تعداد جمعیت دانش‌آموزی آنها کم است و امکانات فناوری در اختیار ندارند، معلم می‌تواند با رعایت نکات بهداشتی کلاس درس را حضوری برگزار کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است کلاس‌های درس یک روز در میان برگزار شود، گفت: یکی از مدل‌های ترکیبی که در شرایط زرد ارائه خواهد شد، تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک و حضور در کلاس‌های درس برای رفع اشکال است. این سبک از آموزش که به روش معکوس معروف است، در دنیا برای استفاده بهینه از کلاس درس مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها روش نیست و ممکن است شورای مدرسه موارد دیگری را با خلاقیت خود پیشنهاد کند در تمام این شرایط برای ما بسیار مهم است که حتماً پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هر تصمیمی که شورای مدرسه می‌گیرد رعایت موارد بهداشتی و حفظ سلامت دانش‌آموزان اولویت نخست باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه بر عملکرد مدارس و رعایت نکات بهداشتی نظارت می‌کنید، عنوان کرد: آموزش و پرورش یک شبکه گسترده است و حتی در نقاط صفر مرزی مدرسه داریم و از طریق مناطق و استان‌ها بر اجرای دستورالعمل‌ها نظارت داریم همچنین از طریق سامانه، فعالیت‌های مجازی را رصد می‌کنیم، خانواده‌ها هم شرکای آموزشی ما هستند و برای اولین بار به صورت جدی وارد میدان شده در کنار آموزش و پرورش هستند و اگر بحران کرونا نباشد، نقش‌آفرینی جدی خانواده‌ها را باید داشته باشیم.

حکیم‌زاده همچنین درباره وضعیت مدارسی که شهریه دریافت می‌کنند و ممکن است برای ارائه خدمات دانش‌آموزان را ملزم به حضور فیزیکی در مدارس کنند، گفت: اینکه به شورای مدرسه اختیار می‌دهیم تا در چهارچوب دستورالعمل اقدام کند این گونه نیست که اگر وضعیت منطقه‌ای قرمز باشد، شورای مدرسه بتواند به دانش‌آموزان بگوید حتما باید به مدرسه بیایند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 584407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟