تعطیلی مشاغل 3 و 4 مناطق قرمز کرونایی کشور / الزام ماسک زدن در کنار اجرای پروتکل های بهداشتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا‌، 50 درصد کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته اند . طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت ، 9 استان کشور( استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی) در وضعیت بحرانی ابتلا و مرگ و میر این ویروس کشنده قرار دارند و 11 استان دیگر کشور (استانهای تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل)نیز در موقعیت هشدار قرار گرفته اند ولی با تمام این شرایط از شرایط قرنطینه سطح سه در استان های قرمز و زرد خبری نیست و تنها تاکید بر ماسک زدن و شستن دست ها است.

دکتر سیماسادات لاری - سخنگوی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص اینکه چه تدابیر بیشتری از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مهار این ویروس در شرایطی که نیمی از کشور دوباره در موقعیت قرمز قرار گرفته اند در دستور کار قرار دارد چنین گفت که در ادامه می خوانید.

اماکن مذهبی ، فرهنگی و ورزشی و آرایشگاه هاتعطیل

دکتر لاری در پاسخ به این سوال که از ابتدا ورود کرونا به ایران تاکنون آمار 200 کشته در 24 ساعت را نداشتیم ، در آمار کمتر ، کشور در وضعیت قرنطینه سطح سه قرار گرفت، به قرنطینه سطح سه چرا باز نمی‌گردیم بیان داشت : در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، کل کشور و همه مشاغل با محدودیت مواجه می‌شد، اما به مرور و با تغییر شرایط به این نتیجه رسیدیم که می‌توان یک شهر یا فقط مشاغل مشخصی را با محدودیت مواجه کرد. از خود این مشاغل نیز محل‌هایی که قادر به اجرای پروتکل‌های بهداشتی یا فاصله گذاری نیستند با محدودیت فعالیت مواجه می‌شوند. در حال حاضر مشاغل ۳ و ۴ در مناطق قرمز کشور به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند و در خصوص اعمال محدودیت‌های لازم در این مناطق وزارت بهداشت جدی است. این مشاغل عمدتا شامل تالارها، اماکن ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، اماکن فرهنگی و مذهبی است.

تفاهم نامه‌ای برای خرید 20 میلیون ماسک سه لایه

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که ماسک زدن راهی درست و علمی است ، مردم هم سعی در رعایت دارند آیا تاکیدی از سوی وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا برای مهار افزایش قیمت ماسک که در 48 ساعت گذشته شاهد افزایش قیمت ها بودیم وجود دارد ؟ چنین گفت :تولید و توزیع ماسک بر عهده وزارت بهداشت نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت این کار را دارد. وزارت بهداشت فقط مسئول تهیه ماسک برای کادر بهداشت و درمان است که در این زمینه اقدامات فراوانی انجام شده است. سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده که میزان تولید روزانه ماسک در کشور به 7 میلیون عدد رسیده است. پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، مشکل کمبود ماسک در همه کشورها ایجاد شد؛ زیرا هر کشوری متناسب با نیاز معمول خود این کالا را تولید می‌کرد و ناگهان با تقاضای فراوانی مواجه شدند. از طرفی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی نیز برای تامین نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، تفاهم نامه‌ای برای خرید 20 میلیون ماسک سه لایه با انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی منعقد کرده است.

زدن ماسک در کنار اجرای پروتکل های بهداشتی الزامی است

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان در مورد اینکه آیا زدن ماسک در این شرایط که به نظر کشور دوباره در موقعیت قرمز است به تنهایی جوابگو مهار است ؟ قرار نیست فاصله گذاری های شهری و ضدعفونی شهری و دورکاری ها و بستن مراکز تجاری و .... دوباره برای مدتی بازگردد؟ اینگونه توضیح داد:رعایت ماسک در همه کشورها در حال حاضر به عنوان اولین قدم برای پیشگیری معرفی و اجرایی شده است. البته این موضوع در کنار رعایت بهداشت مثل شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی موثر خواهد بود. ولی این‌که افراد از ماسک استفاده کنند به میزان زیادی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 584327 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟