کرونا تغییر ماهیت داد  / افزایش میزان مرگ و میر تا 8 درصد

کرونا - شیوع / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بارها گفته شده است که بضاعت علم پزشکی در خصوص کرونا کم است، چراکه زمان زیادی برای شناخت این ویروس در اختیار نبوده است . امّا هرچه پیش می رویم و با وجود اینکه از گذر زمان انتظار اشراف به این ویروس را داشتیم، متاسفانه می بینیم که عمر نتایج تحقیقات دانشمندان حوزه سلامت و درمان کوتاه است. به تبع عمر کوتاه داده های پزشکی، دستورات ابلاغی سازمان های توصیه کننده مانند سازمان جهانی بهداشت، مکررا تغییر می کند. این خود سبب سردرگمی افراد جامعه است. سوال این است که آیا برای بررسی ویروس کرونا، نیاز به مدل های تحقیقاتی دیگری نسبت به ویروس های قبلی داریم ؟ اگرنه چرا عمر نتایج ما تا این حد کوتاه است؟ آیا این می تواند به دلیل سیال بودن ماهیت ویروس کووید19 باشد؟

برای پاسخ به این جمله از سوالات، با « حمید سهراب پور» ، فوق تخصص بیماری های ریوی گفت وگو کردیم.

جوانان و کودکان قربانیان جدید کرونا

این متخصص بیماری های ریوی ، به این پرسش که « چرا توصیه های مربوط به کووید 19 مدام در حال تحقیق است؟» پاسخ داد: متاسفانه باید بگوییم که ویروس تغییر ماهیت داده است. پیشتر ما نگران بیماران مسن یا با زمینه ی بیماری بودیم، امّا اکنون هم بیماران در کل جوان تر هستند، و هم کودکان در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. به این خاطر که ویروس از لحاظ ژنتیکی متحول شده است.

سهراب پور بیان کرد: باید اذعان کنیم که علائم بالینی این ویروس هم تغییر کرده است. پیش تر ما علائمی مانند تنگی نفس و علائم گوارشی را مدنظر می گرفتیم، اما اکنون، جز عفونت به دلیل ویروس که بر قوت خود باقی است، در باره باقی علائم نظرات متفاوتی وجود دارد.

غیرضروری از خانه خارج  نشوید
وی افزود: بنابراین توصیه ها بر قوت خود باقی است. استفاده از ماسک و شستن دست باید انجام شود. حدالامکان افراد از خانه خارج نشوند. حفظ فاصله ی فیزیکی به شدت توصیه می شود . ما چاره ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم ، فرم بیماری زائی ویروس تغییر کرده است ، دانش ما کم است و همچنان این ویروس ناشناخته محسوب می شود.

سهراب پور گفت: دیگر آن اظهاری که می گفت کودکان مبتلا نمی شوند، سندیّت ندارد. سن ابتلا پائین آمده است و جوانان اغلب بیمار می شوند. متاسفانه توصیه ها رعایت نمی شود ، تعداد بیماران زیاد شده است و بیمارستان ها هم پر هستند.

کرونا قویتر شده است

این متخصص بیماری های ریوی، در پاسخ به این پرسش که « وقتی از تغییر ماهیت صحبت می کنیم، منظور تفاوتی است که مانند آن را بین ویروس های آنفولانزا می بینیم؟ آیا می توانیم بگوییم ویروس قوی تر شده است؟» گفت: بله. فرم ژنتیکی این ویروس تغییر کرده است. علائم بالینی ویروس و میزان ابتلا به آن تغییر کرده است. کسی اطلاعات زیادی از این ویروس ندارد. ما نمی دانیم که کسانی که قبلا مبتلا شده اند را ویروس تغییر یافته بیمار می کند یا خیر؟ افرادی که قبلا مبتلا شده اند نمی توانند اطمینان داشته باشند که دوباره مبتلا نخواهند شد. بنابراین همه در معرض خطر هستند.

وی اشاره کرد : متاسفانه فوتی های به دلیل کرونا تا 8 درصد افزایش داشته است. این تغییر ماهیت می تواند خیلی خطرناک و جدی باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 583324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟