خانه امن زنان سرپرست خانوار، مخروبه و گودال ها ! / مرکز پژوهش ها گزارشی در مورد آسیب های اجتماعی ندارد

زنان سرپرست خانوار /  حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره شرایط زنان سرپرست خانوار به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران به مسئله مشکلات زنان سرپرست خانوار پرداخته است اما معقوله حمایت از زنان سرپرست خانوار یعنی زنان شاغل بی سرپرست، آسیب دیده یا بدسرپرست با بهزیستی است.

متولیان رسیدگی به مشکلات زنان زیاد اما حل مشکل هیچ

حسن خلیل آبادی با بیان اینکه  معاونت زنان ریاست جمهوری هم وجود دارد و مشکلات این زنان را پیگیری می کند، افزود: متاسفانه متولی آسیب های اجتماعی به ویژه در مورد زنان سرپرست خانوار زیاد است اما نمی دانم چرا این زنان هر روز تعداد و مشکلات شان بیشتر می شود و باعث شرمندگی است که زنانی که مادر خانواده هستند و باید زندگی را سرپرستی کنند اینطور مورد بی مهری قرار می گیرند و به گودال ها پناه می برند و دچار صد آسیب شده و آسیب هایی را هم برای جامعه به وجود می آورند.

برنامه های کوتاه و میانه و بلند مدت برای حل مشکلات زنان در مجلس

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در مورد مشکلات زنان سرپرست خانوار گفت: ما با هدف گذاری برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (4ساله) به حوزه اجتماعی نگاه داریم . یکی از شرح وظایف کمیسیون اجتماعی رسیدگی به شرایط سرپرست خانوار است و برای توانمندسازی آنها اقدامات اساسی انجام خواهد شد.

علت رشد فزاینده مشکلات زنان سرپرست خانوار باید مشخص شود

وی افزود: به زعم بعضی ما باید از طریق مرکز پژوهش های مجلس آسیب شناسی جدی داشته باشیم و علت رشد فزاینده آسیب های اجتماعی از جمله مشکلات زنان سرپرست خانوار مشخص شود و با روش ها و مدل های جدیدتر این علت ها را از بین ببریم. در این راه می خواهیم برنامه ریزی ها هدف های کمی را به هدف های کیفی تبدیل کنیم.

 نبود پژوهشی از علل آسیب ها روی میز کمیسیون اجتماعی مجلس

بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که آسیب های اجتماعی با سرعت عجیب و زیادی دور زنان سرپرست خانوار تار تنیده اند، سرعت رشد آسیب ها زیاد است و حرکت مسئولانی که باید مشکلات را حل کنند آهسته ، آیا با این سرعت به حل آسیب های اجتماعی می رسید؟ تاکید کرد: دانشگاه های تخصصی متناسب با آسیب های اجتماعی اقدامات علمی انجام داده اما نتیجه و مدل های پیشنهادی این اقدامات کجاست؟ روی میز کمیسیون اجتماعی مجلس آمده است؟ من سه ماه است تمام اسناد کمیسیون اجتماعی را بررسی می کنم این موضوعات اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس نبوده است. یعنی اسنادی که ما برای برنامه ریزی نیاز داریم، وجود ندارد. تمام اسناد کمیسیون اجتماعی را بررسی کردم اصلا گزارشی وجود ندارد. مرکز پژوهش ها هم گزارشی نداده است. وقتی سندی وجود ندارد و از دولت هم لایحه ای درخواست نشده، نظر کارشناسی و منطقی دستگاه اجرایی و کارشناسان علمی وجود ندارد می توانم چه حرفی برای گفتن داشته باشم؟ همه ما دلسوز جامعه هستیم و  83میلیون ایرانی باید یک کارتکس حمایتی از دولت داشته باشد چرا که حاکمیت متولی 83 میلیون است. اما بانک اطلاعاتی وجود ندارد. وزارت کار و تعاون اجتماعی یک برنامه ریزی برای هدفمند کردن ساماندهی اقشار آسیب پذیر و زنان سرپرست خانوار وجود ندارد.

کار تیمی بلد نیستیم

بابایی کارنامی با اشاره به این که 51درصد جمعیت ایران زنان هستند، گفت: ما به روز حرکت نکردیم و دولت برای خانواده ها برنامه نداشته است. بخشی از رشد اقتصادی کشور مدیون فعالیت زنان است. ما کار تیمی انجام نداده ایم در حالی که گذشته خانواده ها با هم زندگی می کردند. اگر از هر یک خانواده یک نفر یا از هر 10 نفر یک نفر به آسیب های اجتماعی وارد شود برای کشور ما کافی است و سرمایه ما هدر می رود. همیشه در مورد مسائل اجتماعی صورت مسئله را پاک کردیم و شعاری برخورد کردیم. مجلس یازدهم مانند مجلس دهم است و مجلس دهم هم مانند مجلس نهم چرا که همه مجلس جمهوری اسلامی هستیم و باید ببینیم گذشتگان چه کرده اند ما باید چه کنیم. اسناد را با حوصله جمع کنیم و هدفگذاری های درست انجام دهیم تا قوانین را با مطالعه برای این اقشار ضعیف و آسیب پذیر وضع کنیم و بتوانیم از این قوانین دفاع کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 579427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟