معتادان، به بدترین وضعیت کرونا مبتلا می شوند / استفاده از "دگزا متازون" فقط در شرایط حاد کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قدیمی ها می گفتند "مرگ فقیران و ننگ بزرگان به چشم نمی آید" شاید به دلیل همین مثل قدیمی است که تفکر اشتباه "معتادان کرونا نمی گیرند!" در جامعه شیوع پیدا کرد و پس از آن اعلام شد سیگاری ها هم کرونا نمی گیرند.

معتادن مبتلا به بدترین وضعیت کرونا می شوند

اما مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا درباره این که معتادان کرونا می گیرند یا خیر؟ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: من چند بیمار کرونایی معتاد داشتم که تا پای مرگ پیش رفتند و باید به آن دنیا می رفتند تا تجربه ای برای بقیه شود؟!

اعتیاد مصونیتی برای ابتلا به کرونا نیست

وی افزود: هیچ آماری وجود ندارد که اعتیاد مصونیتی برای ابتلا به کرونا باشد. معتادان که مبتلا به مرگ می شوند، حالشان بسیار بد می شود و گاهی به مرگ می انجامد.

مسعود مردانی تاکید کرد: به نظر می آید دود (قلیان، موادمخدر و سیگار) برای کرونا یک فاجعه محسوب می شود. اعتیاد به موادمخدر تزریقی یا دود باعث از بین رفتن مکانیزم سیستم مخاطی حلق، بینی و ریه می شود. مویرگ های دستگاه های تنفسی که میکروب ها را از ریه بیرون می کند. با یکسال استفاده از دود این مویرگ ها بی حرکت می شوند و کار خود را انجام نمی دهند و سریعا فرد را مبتلا به عفونت می کنند. بنابراین باید استفاده از قلیان، موادمخدر، سیگار و... را متوقف کنیم.

دگزامتازون داروی پیشگیری کرونا نیست

مسعود مردانی با اشاره به تاثیر "دگزامتازون" بر بیماری کرونا، افزود: یک مقاله ای منتشر شده است که در بخش آی.سی.یو بیمارانی که در بخش تنفس مصنوعی هستند تجویز کم دگزامتازون توانسته است مرگ و میر را کاهش دهد. این موضوع جدیدی نیست و قبلا هم بیمارانی که به دلیل عفونت های مختلف نارسایی تنفسی پیدا می کردند، برایشان دگزامتازون یا ترکیبات کورتون تجویز می کردیم تا شاید شرایط آنها بهتر بشود. اما این بدان معنا نیست که مردم دگزامتازون بزنند، کرونا نمی گیرند. دگزامتازون برای درمان بیمارانی که با کمبود اکسیژن در آی.سی.یو بستری هستند، تجویز می شود. حتی طبیب عمومی نمی تواند دگزامتازون تجویز کند.

وی با اشاره به این که پیامدهای دگزامتازون چیست؟ گفت: دگزامتازون در ابتدای بیماری کرونا سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار داده و استعداد ابتلا به عفونت را بالا می برد و باعث می شود، دچار مشکل شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 577973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟