معتاد کردن کودکان به مخدر شیشه برای کار بیشتر / کار کودک سر چهارراه ها دیگر به صرفه نیست!

کودکان کار / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در همان سال لایحه ای در این زمینه به تصویب هیئت دولت رسید و بنا بر این مصوبه 14شغل برای کودکان زیر 15 سال و 23شغل دیگر برای رده 15 تا 18سال ممنوع اعلام شد. اما کودکان هنوز هم در این مشاغل ممنوعه به کار گرفته می شوند. کودکی شان قربانی پر شدن جیب کارفرمایان شان می شود. کارفرمایان برایشان فرق نمی کند این مشاغل برای کودکان ممنوع است یا خیر آنها به این فکر می کنند که یک مرد یا زن تن به استثمار نمی دهد و کار سخت با حقوق کم را بر نمی تابد اما معصومیت کودکان نیازمند، زیر یوغ آنها تکه تکه می شود و آینده شان را به مخاطره می اندازد.

نتیجه امضای کنوانسیون "محو بدترین اشکال کار کودک" چه شد؟

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در مورد کار کودکان تاکید کرد: با امضای کنوانسیون "محود بدترین اشکال کار کودک" وزارت کار موظف شد که بدترین مشاغل را اعلام کند. آیین نامه ای در نظام کار تنظیم و 37شغل به عنوان بدترین اشکال کار کودک اعلام شد. این اشکال ممنوعه از کار در معدن و قالیبافی شروع می شود و مشاغلی مانند کار در کوره پزخانه، دامداری، کار در کارگاه های خطرناک با مواد شیمیایی و زباله گردی جزو این اشکال است.

لیست مشاغل کودکان نیاز به بازبینی دارد / قطع دست کودک کار در کارگاه پرس کاری

زهرا رحیمی با اشاره به این که کار کودک در بلندی ممنوع است، افزود: کودکانی داریم که کولبر هستند. بنابراین این لیست نیاز به بازبینی و دوباره نویسی دارد. ضمن آن که مصادیق جدیدی از کار خود پیدا شده که در آن لیست نیستند اما آسیب جسمی و روحی بسیار شدید برای کودکان دارند. ما در جمعیت امام علی (ع) بچه های زیادی داریم که در کارگاه های پرس کاری مشغولند و حتی انگشت دستشان قطع شده است. کارخانه های شیشه بسیاری هم هستند که برای فوت کردن فرم دهی شیشه از کودکان استفاده می شود و تعداد زیادی در این کارگاه ها کار می کنند. مصادیق بدترین اشکال کار کودک هستند.

بکارگیری کودکان در کارگاه ها برای فرار از بیمه و قوانین کار

وی با اشاره به این که کارفرمایان هیچ مسئولیتی در مقابل آسیب کودکان به عهده نمی گیرند، گفت: به کارگیری کودکان رسمی نیست و به دو دلیل به کار گرفته می شوند. برخی کارفرمایان برای فرار از مسئولیت بیمه ای و قوانین کار، در کارگاه ها کودکان را به کار می گیرند. این کارفرمایان اگر فردی بالاتر از 18سال را به کار بگیرند مجبورند او را بیمه کنند و کارگر مشمول قانون کار می شود و نمی تواند بیش از 8 ساعت از کارگر خود کار بکشد و شرایط محیطی نیز باید مطلوب و مناسب باشد و ایمنی را هم رعایت کنند. اما به کارگیری بچه ها به ویژه زیر15 سال غیرقانونی است و به هیچ عنوان نمی شود از قانون کار برای حمایت از آنها استفاده کرد. اتفاقا کارفرمایان هم به همین دلیل بچه ها را به کار می گیرند.

حقوق 800هزار تومانی برای 12ساعت کار

مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) با اشاره به این که در حال حاضر پایه حقوق 2میلیون و 800هزار تومان است، افزود: اما کودکان در کارگاهها 12 ساعت کار می کنند اما 800 هزار تومان حقوق می گیرند و نمی توانند ادعایی کنند چون به آن پول نیازمند است. این نیازمندی باعث سوءاستفاده کارفرمایان می شود و اگر دست بچه در آن کارگاه قطع شود هیچ مسئولیتی به عهده نمی گیرند. کارفرمایان آنقدر حرفه ای عمل می کنند که هیچ چیزی قابل اثبات نیست. ما بچه ای داشتیم که حتی بعد از آن که دستش زیر دستگاه پرس قطع شده بود باز هم در آن کارگاه کار می کرد و می گفت: "من به اینجا نیاز دارم و نمی توانم شکایت کنم. اگر اینجا بسته شود نان من هم بریده می شود."

نوع شغل کودکان استان به استان تغییر می کند

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) تاکید کرد: هر استان و منطقه ای شغل کودکان متفاوت است. در شهرهای مرزی مثل کردستان، کرمانشاه و یا سیستان و بلوچستان استفاده از کودکان در کولبری یا قاچاق سوخت مرسوم است. در منطقه زاگرس یکی از مصادیق کار پر خطر این است که از بچه ها برای درست کردن زغال استفاده می شود. در آنجا گودال های عمیقی کنده می شود و ته آن پر می شود از درخت های بلوطی که غیرقانونی قطع شده و آن را آتش می زنند. بچه ها ته آن گودال ها می روند و بدون هیچ پوششی، با دست هایشان زغال ها را بیرون می آورند. خیلی از بچه ها دست هایشان سوخته و پینه بسته است. این استفاده ای مرسوم از کودکان در منطقه زاگرس است.

قالیبافی در اتاق های نمور و تاریک

وی با اشاره به این که زباله گردی کودکان در تمام شهرها وجود دارد، افزود: روز به روز تعداد کودکان زباله گرد بیشتر می شود. با شیوع کرونا کسی از بچه های خیابان خرید نمی کرد و مردم به آنها کمک نمی کردند، به سمت جمع آوری و فروش زباله روی آوردند. در منطقه آذربایجان به ویژه در روستاها نیز کودکان به قالیبافی می پردازند. این کودکان در شرایط بسیار بد و غیراستاندارد به سر می برند. کودکان از صبح تا شب در اتاق های نمور و تاریک به قالیبافی می پردازند. در شمال کشور کودکان به همراه خانواده یا به تنهایی کشاورزی می کنند. حتی خانواده هایی در تهران هستند که در برخی از ماه های سال به شمال می روند برای جمع آوری محصولات کشاورزی و از کودکان خود استفاده می شود.

حمل بار کودکان در بازار بزرگ تهران

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) افزود: در جنوب کشور نیز کودکان در قاچاق سوخت و دستفروشی به کار گرفته می شوند. در خوزستان نیز بچه ها آب آشامیدنی می فروشند. آنها مجبورند بار سنگینی را حمل می کنند. این حمل بار به جنوب ختم نمی شود. در بازار بزرگ تهران نیز بچه ها بارهای سنگین حمل می کنند.

وی گفت: در اطراف تهران در برخی از دامداری ها بچه ها به شغل چوپانی مشغول هستند. این بچه ها ترک تحصیل می کنند و برای تامین نیازهای خانواده چوپان گوسفندان خانواده دیگری می شوند و چند خانواده در شهریار بودند و برای آن که کودکان نخوابند و گرگ به گوسفندان حمله نکنند، به بچه ها شیشه می دادند تا در طول چوپانی هوشیار باشند و بچه ها هنوز هم با اعتیاد دست به گریبان هستند و 3-4 سال است که تلاش می کنیم که آنها شیشه را ترک کنند.

خروج از چرخه تحصیل و ورود به چرخه کار کودکان

زهرا رحیمی تاکید کرد: با شیوع کرونا اقتصاد خانواده دچار مشکلات عدیده شد و کارگران فصلی، دستفروشان، کارگران روزمزد و قشر ضعیف به هیچ عنوان حمایت نشدند. یک وام دو میلیونی به آنها داده شد تا از یارانه هایشان کم شود. در این شرایط بسیاری از خانواده ها به دلیل مشکل اقتصادی ترجیح می دهد به جای نداشتن درآمد، 800هزار تومان به تعداد بچه هایش داشته باشد. بچه ها از چرخه تحصیل خارج شدند و به چرخه کار وارد شدند و به دلیل آن که کار در خیابان دیگر صرفه اقتصادی ندارد به کارهای پنهان (زباله گردی یا کار در کارگاه های زیرزمینی) روی آورده اند که به مراتب خطرات جدی تری بچه ها را تهدید می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 577972 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟